بازار فولاد، اسیر شایعه

گروه بورس کالا - این روزها رکود اقتصادی در بازار باعث شده تا هر شایعه‌ای موجی در بازار ایجاد کرده و قیمت‌ها را اندکی کاهش و یا افزایش دهد.

همان طور که انتشار اخبار مبنی‌بر درخواست فولادسازان برای افزایش تعرفه واردات فولاد موج رشد قیمت‌ها را به بازار منتقل کرد. انتشار خبر منتفی‌شدن افزایش تعرفه واردات فولاد پس از بررسی کمیسیون ماده یک، باعث کاهش قیمت‌ها در یک مقطع زمانی شد، اما با کم شدن شایعات بازار روزبه‌روز در حال ترمیم و تثبیت است و با وفق یافتن فولادسازان با شرایط موجود این وضعیت رو به بهبودی می‌رود.

البته برخی اظهارنظرهای متناقض راجع به انتشار اطلاعیه از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به گوش رسیده که تقی بهرامی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران وصول آن به انجمن را تکذیب کرده است. گویا در این اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از تولیدکنندگان محصولات فولادی خواسته تا قیمت‌های خود را کاهش دهند، البته این درخواست در حالی مطرح شده که فولاد مبارکه در عرضه‌های دو هفته اخیر خود، قیمت محصولات خود را به شدت کاهش داده و در حال حاضر قیمت ورق با نرخ (اسلب) شمش فولاد در بازارهای خارجی برابری می‌کند، به طوری که ورق گرم در حال حاضر حدود ۵۳۰ تومان است در حالی که شمش با نرخ حدود ۵۵۰تومان وارد می‌شود.

از سوی دیگر محصولات ذوب‌آهن اصفهان نیز در بورس کالا با نرخ‌های حدود ۷۰۰تومان مورد مبادله قرار می‌گیرد که تعرفه و حقوق گمرکی ۱۵درصدی میلگرد را متناسب با نرخ مشابه وارداتی کرده است، فعالان بازار از شرایط موجود اظهار رضایت دارند.

البته کیفیت محصولات داخلی بالاتر از محصولات خارجی است لذا مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از داخل خرید کنند در این بین مصرف‌کنندگان محصولات خاص و فولادی‌های آلیاژی، از بالا بودن نرخ‌‌های موجود گله‌مند هستند، اما در یک نگاه کلی شرایط بازار رو به بهبود است و فولادسازان با خریدهای مجدد شمش ارزان‌قیمت، تولید را قابل‌توجیه اقتصادی ساخته و مصرف‌کنندگان و تجار نیز از تثبیت قیمت‌ها رضایت دارند و شرایط را برای آغاز فعالیت مجدد مثبت ارزیابی می‌کنند.

البته در این بین تولیدکنندگان بخش خصوصی معتقدند، زمانی دولت می‌تواند در قیمت‌ها دخل و تصرفی داشته باشد که وعده‌های خود را مبنی‌بر ارائه شمش ارزان‌قیمت به فولادسازان بخش خصوصی عملی کند.

لذا به دلیل عدم‌تحقق وعده‌های پیشین دولت، نرخ‌گذاری تکلیفی برای فولادسازان بخش خصوصی مقدور نیست.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند قیمت‌های تکلیفی، در شرایط فعلی فشار مضاعفی را به فولادسازان منتقل خواهد کرد و با وجود آنکه در نیمه دوم سال عمدتا سودده بودند اما سودده بودن فولادسازان جرم محسوب نشده و بهتر است راه را برای توسعه پروژه‌ها و افزایش ظرفیت فولادسازان باز کرد نه اینکه عرصه را روز به روز بر آنها تنگ‌تر کرده و به مرز زیان‌دهی کشاند. هم اکنون با بهتر شدن اوضاع تولیدکننده، تاجر و مصرف‌کنندگان در حال ترمیم خود هستند و بهتر است با فراهم آوردن بسترهای مناسب شرایط را برای همه بخش‌ها بهبود بخشیم.

لذا انتشار شایعات گوناگون از جمله واردات محصولات بی‌کیفیت و بدون استاندارد، تغییرات نرخ تعرفه واردات، کاهش دستوری قیمت‌ها یا ورشکستگی تجار نه تنها کمکی به بهبود شرایط موجود نمی‌کند، بلکه اوضاع را آشفته کرده و تعادل بازار را به هم می‌زند.

دولت با فولادسازان همکاری کند

در این خصوص تقی بهرامی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص اطلاعیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر ملزم شدن واحدهای تولیدی و واردکنندگان نسبت به تعدیل و کاهش قیمت‌ها به دلیل تغییرات صورت گرفته در اقتصاد جهانی، کاهش قیمت مواد اولیه، کاهش نرخ حمل‌ونقل جهانی اظهار داشت: قیمت فولاد در داخل کشور بیش از ۵۰درصد کاهش داشته است با توجه به اینکه تولیدکنندگان خریدهای قبلی داشته‌اند با این کار در واقع تولید ورشکست می‌شود.

وی افزود: باید دولت همکاری کند تا به خاطر کاهش قیمت‌های به وجود آمده تولیدکنندگان و واردکنندگان متضرر نشوند. رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به سوال فارس در خصوص اینکه چرا افزایش قیمت‌ها به سرعت اتفاق می‌افتد ولی کاهش قیمت‌ها زمان‌بر است اظهار داشت: خریدها و فروش‌ها روشن است و همه خریدها بر اساس گشایش اعتبار صورت می‌گیرد و کاملا مشخص است، چرا که نسبت به آن مالیات و عوارض پرداخت شده است.

وی افزود: می‌توان خرید و فروش را بررسی کرد که آیا تولیدکنندگان بیش از کارمزد، سودی برده‌اند یا خیر؟ مطمئنا تولیدکنندگان سودی نکرده‌اند، اما برخی واردکنندگان سود برده‌اند اما سودشان به اندازه‌ای نبوده است که در حال حاضر ضرر می‌دهند.

بهرامی نوشهر در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه مفتح معاون وزیر بازرگانی گفته است که کاهش قیمت‌ها با همکاری تشکل‌ها صورت می‌گیرد. آیا این همکاری با تشکل شما صورت گرفته است یا خیر گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد هیچ جلسه‌ای با وزارت بازرگانی نداشته است و هیچ صحبتی و مذاکره‌ای صورت نگرفته است.

وی افزود: اصولا باید حرف‌های ما شنیده شود تا ببینند ما چه می‌گوییم شاید در این میان حرف‌ منطقی هم پیدا شود اما متاسفانه تصمیمات در پشت درهای بسته گرفته می‌شود.

اتحادیه به جمع موافقان رشد نرخ تعرفه پیوست

از سوی دیگر رییس اتحادیه آهن‌فروشان در گفت‌وگو با ایلنا از توقف تولید در بخش خصوصی خبر داده و گفت: آهن‌‏آلات بهمن ماه گران می‌‏شود. با بیان این که تدوام کاهش قیمت آهن در بازار، تولیدکنندگان بخش‌‏خصوصی را با بحران مواجه کرده است، گفت: فقط به صورت مشروط و در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی با افزایش تعرفه واردات آهن‌آلات موافق هستیم. وی افزود: اگر افزایش تعرفه واردات آهن‌‏آلات در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد، می‌‏تواند این صنف را از بحران کنونی خارج سازد و من با این موضوع موافق هستم. وی با اشاره به این که کاهش قیمت آهن‌‏آلات در بازار کشور همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: کارخانه‌های داخلی وابسته به بخش‌‏خصوصی به دلیل ناتوانی در خریداری مواد اولیه و مقرون به صرفه نبودن تولید، عملا تولید خود را متوقف کرده و مبادرت به عرضه ذخایر خود به بازار کرده‌‏اند.

به گفته این مقام مسوول، کارخانجات دولتی به دلیل دسترسی داشتن به مواد اولیه و در اختیار داشتن بازارهای هدف با همان ظرفیت سابق به تولید می‌‏پردازند.وی همچنین از احتمال افزایش قیمت آهن‌‏آلات در بهمن‌‏ماه خبر داد و گفت: به دلیل توقف تولیدات بخش‌‏ خصوصی از یک سو و اوج ساخت‌‏وساز از سوی دیگر و به تبع آن کاهش عرضه در مقابل تقاضا، احتمال افزایش قیمت آهن‌‏آلات در بهمن‌‏ماه وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در عرضه و تقاضا تناسب حاکم است.آزاد در عین حال وجود بازار سیاه را در صورت تداوم تکذیب نکرد و اظهار کرد: احتمال وجود بازار سیاه با حجم گسترده بسیار ضعیف است. وی خواستار رفع بحران کنونی کارخانجات آهن‌‏آلات بخش‌‏خصوصی شد و بیان کرد: دولت بایستی با تدابیر ویژه‌‏ای مشکلات بخش‌‏خصوصی این صنعت را برطرف کرده و با اقداماتی نظیر ارائه مواد اولیه ارزان‌‏‌‏قیمت به این نوع کارخانه‌ها، بار دیگر چرخه تولید در آنها جریان پیدا کند.

وی اضافه کرد: برطرف شدن بحران کنونی بخش‌‏خصوصی علاوه بر از سرگیری تولید و افزایش عرضه، موجب حفظ فرصت‌‏های اشتغال‌زا و گسترش آن می‌‏شود.