تقاضای فولاد تحت تاثیر افت قیمت نفت

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی:روز گذشته معاملات فولاد در بورس کالای ایران، تحت تاثیر افت قیمت نفت و رکود بازارهای کالایی در جهان، با کاهش تقاضا و تردید بخش قابل توجهی از خریداران مواجه شد. در نتیجه رشد قیمت میلگرد و تیرآهن که از دو هفته اخیر در بورس کالا آغاز شده بود، متوقف شده و نرخ‌ها ثابت ماند.

در حالی‌که طی ۲ هفته گذشته قیمت انواع محصولات فولادی در بورس کالای ایران به سبب رشد تقاضا، روند صعودی گرفته بود، روز گذشته تقاضا در واکنش به کاهش قیمت نفت کاهش یافت به‌طوری‌که تعدادی از خریداران دچار تردید شده و از وارد شدن به زمان رقابت اجتناب کردند.

این مساله باعث شد تا برخلاف هفته‌های اخیر نرخ انواع محصولات فولادی در بازار ثابت مانده و افزایش نداشته باشد.

به عقیده فعالان بازار، پس از اتمام مباحث مربوط به تعرفه و رونق معاملات بورس، روز پنج‌شنبه بازار آهن بهترین شرایط را سپری می‌کرد، اما با انتشار اخبار مربوط به افت قیمت نفت و پیش‌بینی‌هایی که برای قیمت این کالا در سال آینده مطرح شد، از روز شنبه شرایط بازار آهن تغییر کرد و بسیاری از معاملات و سفارش‌های خرید لغو شد. در نتیجه دیروز هم در بورس کالا تقاضا نسبت به هفته قبل کاهش داشت. به گفته یکی از خریداران بورس، در صورت ادامه وضعیت فعلی در بازار نفت، این احتمال وجود دارد که قیمت‌ نهایی شمش فولاد در دنیا به واسطه افت قیمت انرژی کاهش یابد در نتیجه تجار آهن با استناد به این احتمال، نسبت به اینکه خرید داشته باشند یا خیر در تردید هستند.

وی با اشاره به اینکه مشکل خریداران، قیمت کالا نیست بلکه وجود ابهام در بازار است، افزود: در‌حال‌حاضر قیمت‌های بورس با توجه به هزینه‌های جانبی همچون، کارمزد بورس و کارگزاران و دو درصد مالیات بر ارزش افزوده، در مقایسه با قیمت‌های بازار آزاد درحد قابل قبول و منطقی قرار دارد. ضمن آنکه با توجه به قیمت‌ فعلی شمش خریداران اعتراضی نسبت به قیمت‌ها به خصوص تیرآهن ندارند، اما نسبت به خرید کالا تردید دارند.

بازار ایران در انتظار تاثیر کاهش قیمت نفت بر بازار فولاد دنیا

یکی از فعالان بورس کالا با اشاره به اینکه بازار ایران در انتظار تاثیر کاهش قیمت نفت بر بازار فولاد جهان است می‌افزاید: به نظر می‌رسد اغلب خریداران آهن منتظر بازگشایی بازارهای کالایی به خصوص بورس لندن پس از تعطیلات آخر هفته هستند تا ببینند آیا تاثیر افت قیمت نفت در بازار بیلت ادامه داشته یا نه.

وی با اشاره به رشد تقاضا در هفته گذشته در بورس کالا می‌افزاید: علاوه بر این که بازار محصولات فولادی به خصوص تیرآهن در شرایط خوبی قرار گرفته بود، وجود برخی ناامنی‌ها در بازار آزاد نیز به رشد تقاضای فولاد در بورس کمک کرد.

به گفته وی، زیان‌های هنگفت تجار آهن، بسیاری از معامله‌گران خرد را نسبت به خرید آهن از بازار اطمینان خود را از دست داده‌اند بنابراین بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند از بورس خرید کنند. از این‌رو طی ۲هفته قبل، برخی از آن‌ها که انبارهایشان از کالا خالی بود خرید خود را از بورس انجام دادند.

وی معتقد است شرایط به‌گونه‌ای است که هفته گذشته خریداران حتی حاضر بودند با نرخ بالاتر و در رقابت کالا را بخرند به جای این که با دلهره و نگرانی از بازار آزاد و تجار خرید کنند.

وی عرضه تیرآهن‌های وارداتی چینی و ورق‌های فولاد مبارکه را که توسط برخی مشتری‌ها در بورس مجددا عرضه می‌شود را یکی از نشانه‌های این مساله ذکر کرد.

معامله یک میلگرد رقابتی شد

دیروز ذوب‌آهن اصفهان ۶ سبد میلگرد عرضه کرد که ۵ کالا با نرخ پیشنهادی این شرکت معامله شدند و تنها نرخ یک کالای آن (سبد میلگرد ساده ۱۲ تا ۳۲) پس از رقابت از ۷هزار ریال به ۷هزارو ۵۱۵ریال رشد کرد. سبد میلگرد ۱۶ا-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۷۱۱۸ ریال، میلگرد کوتاه ۱۴ تا ۲۰ا-A۳ ، ا۵۹۵۰ ریال، سبد میلگرد ۱۰ تا ۲۵-A۳ ، ا۷۱۰۰ ریال فروش رفت سبد تیرآهن بال پهن ۱۶ فروش نرفت.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳اA فولاد آذربایجان هم با نرخ ۷۳۶۵ ریال عرضه شد اما معامله‌ای بر روی آن صورت نگرفت.

مجتمع فولاد سپید قراب کویر، سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۳-۳اA خود را با نرخ ۷۱۰۰ ریال فروخت. دیروز تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ بازرگانی دولتی با نرخ ۷۲۵۰ ریال عرضه شد که فروش نرفت. سبد تیرآهن چینی (کالای مشتری) هم با نرخ ۷۱۰۰ ریال عرضه شد اما این کالا هم فروش نرفت. سبد ورق گرم ۲۰ تا ۵۰×۵۰ نیز با نرخ ۸۱۰۰ ریال عرضه و معامله شد. گروه ملی نیز، سبد میلگرد ۲اA۳/ A خود را با نرخ ۶۷۰۰ ریال فروخت.