قیمت قراضه واقعی نیست

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: به‌رغم کاهش شدید قیمت جهانی قراضه اما نرخ این مواد در داخل کشور واقعی نیست و حدود ۴۰ تا ۵۰درصد گران‌تر عرضه می‌شود.

رکود اقتصادی حاکم بر جهان موجب شد تا قیمت فلزات پایه و غیرپایه با افت مواجه شود که در این میان قراضه به‌عنوان مواد اولیه مورد استفاده کارخانه‌های فولادسازی از این امر مستثنی نیست.

در پی این رکود با افت قیمت نفت و انرژی نیز نرخ تمامی مواد اولیه موردنیاز در صنایع در بخش‌های تولیدی مختلف در جهان با کاهش روبه‌رو شد به گونه‌ای که علاوه‌بر شمش فولاد، قراضه نیز روی قیمتی نزولی قرار گرفت.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته‌گری ایران در این خصوص گفت: با کاهش قیمت جهانی قراضه نرخ این مواد اولیه متعادل‌تر شده است.

عبدالحمید قدیمی افزود: اما به‌رغم کاهش قیمت جهانی قراضه، نرخ آن در داخل کشور با افت زیادی روبه‌رو نشده است از این رو صادرات قراضه به طور طبیعی باید متوقف شده باشد زیرا که برای تجار صادرات این مواد به صرفه نخواهد بود.

به گفته وی در حالی که قیمت جهانی قراضه در حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰دلار در هر تن است، اما نرخ این مواد در داخل کشور هر کیلو حدود ۳۵۰تومان است که ۴۰ تا ۵۰درصد بالا‌تر از قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعتی ریخته‌گری ایران با اشاره به اینکه فولادسازان از مصرف‌کنندگان اصلی قراضه در کشور محسوب می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به وضعیت بازار به علت شوک وارده به آن طی ماه‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود که در سه ماهه چهارم سال جاری تولید فولادسازان کاهش یابد زیرا که تقاضا کمتر از عرضه است.

وی درخصوص وضعیت بازار قراضه در کشور خاطرنشان کرد: با رکود حاکم بر بازار فولاد، پیش‌بینی می‌شود که بازار قراضه متعادل‌تر شود.

قدیمی درخصوص صادرات قراضه به خارج از کشور گفت، طی سال گذشته میزان صادرات قراضه حدود ۴۰۰هزار تن بوده است، اما در سال جاری به علت افت قیمت‌های جهانی صادرات این مواد به صرفه نیست به‌گونه‌ای که در نیمه دوم امسال حجم صادرات بسیار اندک بوده و تقریبا متوقف شده است.

وی درخصوص وضعیت قیمت قراضه درداخل کشور، افزود: به علت کاهش قیمت‌های جهانی، نرخ قراضه باید در داخل کشور بین ۴۰ تا ۵۰درصد کاهش یابد.

دبیرانجمن صنعتی کارخانجات صنعت ریخته‌گری ایران تصریح کرد، هم‌اکنون قیمت قراضه در داخل کشور واقعی نیست زیرا که بازار داخل کشش افت شدید این مواد را نداشت از این رو هم‌اکنون حدود ۵۰درصد از قیمت جهانی بالاتر عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما سالانه با ۸۰۰ تا ۵/۱میلیون تن با کمبود قراضه روبه‌رو است.