حلقه مشکلات فولادسازان تنگ‌تر می‌شود

گروه بورس کالا - فولادسازان پیرو صحبت‌های وزیر بازرگانی مبنی بر اینکه هنوز از زیان فولادسازان اطمینان حاصل نشده، حاضرند ضرر و زیان خود را اثبات کنند.

حسن مصیب‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد البرز تاکستان با بیان مطلب فوق به خبرنگار ما گفت: در سه ماه پیش مواد اولیه فولاد (شمش) بیش از یکهزار و یکصددلار برای هر تن از طریق گشایش اعتبارات بانکی خارج از کشور خریداری، به گمرکات حمل شده، برای ترخیص و تولید عرضه به بازار ۴۵ روز تا دو ماه زمان برده و در حالی‌که بهای مقاطع فولادی از همان تاریخ‌ها از یکهزار و دویست تومان در تن به ۷۰۰ تومان رسیده، تمام اسناد و مدارک معتبر در بانک‌ها و سایر نهادها و سایت‌ها نیز موجود است که در صورت تردید با صرف چند دقیقه تمام اطلاعات در اختیار مقامات قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که فولادسازان در انتظار کمک از دولت هستند و به طوری که در اخبار دنیا شنیده می‌شود به دلیل رکود جهانی که هم اکنون حکفرما است، دولت‌ها ضمن کم کردن مبلغ مالیات‌ها و تسهیلات بدون بهره در اختیار تولید و صنعت خود می‌گذارند و نقدینگی میلیارددلاری به صنایع تزریق می‌کنند، بدهی واحدها را تقسیط می‌کنند، متاسفانه در چنین موقعیت که واحدهای تولیدی و صنعتی دچار مشکل زیادی هستند باز دیواری کوتاه‌تر از دیوار تولید پیدا نکرده و مالیات ارزش افزوده را به گردن این گونه واحدها می‌گذارند.

وی اظهار داشت: امیدواریم مسوولین محترم به درد دل تولیدکنندگان که جزو اقشار زحمتکش ملت ایران اسلامی هستند توجه فرموده، معضلات را به موقع با مدیریت مدبرانه خود حل و فصل کنند. مصیب‌زاده ادامه داد: وقتی اصناف بنا به دستور ریاست محترم جمهوری از پرداخت ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، تولیدکننده از چه راهی می‌تواند ۳درصد را از مصرف‌کننده دریافت کند. وی ادامه داد: قانون مالیات بر ارزش افزوده در بیش از ۱۴۰کشور جهان اجرامی‌شود ولی در هیچ یک از این کشورها هزینه فوق‌الذکر به تولیدکننده تحمیل نمی‌شود، بلکه این مبلغ در ذیل فاکتور خرید مشتری به عنوان مالیات برخرید از خریدار (مصرف‌کننده) دریافت و به خزانه دولت واریز می‌شود و پرداخت‌کننده مالیات آن را جزو هزینه‌های روزمره زندگی خود محسوب و در اظهارنامه‌ مالیاتی آخر سال جزو هزینه‌ها اعلام می‌کند. ضمن اینکه اینگونه پرداخت‌های مالیاتی از توریست‌ها دریافت می‌شود و کشورهایی که سالانه بالغ‌بر میلیون‌ها نفر توریست دارند، از این طریق بیشترین سود را کسب و در نتیجه بخش بزرگی از بودجه کشور خود را تامین می‌کنند.

مدیر عامل فولاد البرز تاکستان اظهار داشت: قانون مالیات برارزش افزوده بهتر بود با سعه صدر در مجلس شورای اسلامی مورد مداقه، نقد و بررسی قرار گرفته و پس از رسیدن به راه حل منطقی و مفید به مورد اجرا گذاشته شود.

وی با اشاره به مشکلات فولادسازان گفت: یکی دیگر از مشکلات رو در روی واحدهای تولیدی و صنعتی، داشتن بدهی‌های معوق است که در اثر عدم اعطای تسهیلات و گردش مالی در بیش از یکسال گذشته منجر به معوق شدن بدهی شرکت‌های تولیدی و صنعتی شده. با توجه به توافق اخیر وزیر محترم کار و رییس کل محترم بانک مرکزی در مورد اجرای مصوبه هیات محترم وزیران به شماره ۳۰۳۳۰ فولادسازان انتظار دارند با اجرای مصوبه ۳۰۳۳۰ و ابلاغ به بانک‌ها توسط بانک مرکزی بدهی معوقه شرکت‌ها تبدیل به تقسیط و امکان استفاده از تسهیلات سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه فراهم شود تا واحدها بتوانند ضمن تداوم و اشتغالزایی تولید پروژه‌های ناتمام طرح توسعه را راه‌اندازی کنند، در حالی که روز به روز زنجیر مشکلات فولادسازان تنگ‌تر می‌شود.