تثبیت نرخ ورق روی 529 تومان
آزاده حسینی
روز گذشته بازار ورق برخلاف تیرآهن و میلگرد، بازاری آرام را سپری کرد در حالی که با ورود یک جریان جدید به بازار تیرآهن و میلگرد شاهد رشد قیمت در برخی محصولات و رونق مبادلات هستیم.

بازار ورق همچنان در کف قیمت قرار دارد و به همین واسطه است که خرید و فروش به آرامی صورت می‌گیرد. متقاضیان محصولات تخت به دلیل نزدیک بودن سطح قیمت‌های واردات با محصولات تولید داخل، ترجیح می‌دهند محصولات تولید داخل را خریداری کنند. این در حالی است که به واسطه بالا بودن سطح قیمت محصولات طویل داخل مانند تیرآهن و میلگرد در یکشنبه هفته جاری در ارجحیت خرید با محصولات وارداتی بود. رونق محصولات وارداتی در روز یکشنبه باعث شد تا این محصولات در روز دوشنبه نیز مجددا عرضه شوند.
تثبیت نرخ ورق
مبارکه روز گذشته با نرخ ثبت شده دو هفته قبل اقدام به عرضه محصولاتش کرد که موفق به فروش آنها نیز شد.
فعالان بازار معتقد بودند قیمت‌های مبارکه منطقی بوده و خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان اقدام به خرید آن می‌کنند و دیگر در انتظار کف قیمت نیستند و به واسطه نزدیک بودن قیمت‌ها به کف و تثبیت نرخ‌ها از سوی فولاد مبارکه دست واسطه‌ها و دلالان از بازار این محصولات کوتاه شده است. ورق گرم مبارکه روز گذشته بدون تغییر نسبت به هفته‌های قبل بر روی رقم ۵۲۹ تومان ثابت ماند. ورق سرد این شرکت نیز نسبت به هفته‌های قبل تغییر نرخی نداشته و با نرخ ۶۸۵ تومان مورد مبادله قرار گرفت.
گالوانیزه فولاد مبارکه روز گذشته از کاهش 7/27 تومانی برخوردار شده و روی رقم 860 تومان به فروش رسید.
قلع اندود نیز با نرخ ۱۲۰۰ تومان به روی تابلوی بورس رفت که روی همین رقم نیز به فروش رسید و نسبت به هفته قبل تغییر قیمتی نداشت. علاوه ‌بر محصولات مبارکه، محصولات نورد و لوله اهواز نیز روز گذشته عرضه شد که عمدتا با کاهش نرخ مواجه شده و بین ۱/۴۹۱ تا ۵۲۰تومان نرخ خورد. محصولات نورد و لوله عمدتا با کاهش نرخ از سوی مسوولان فروش فولاد مبارکه همراه بود و از همین رو کارگزاران نیز در رقابت، اقدام به فروش محصولات آن شرکت کردند. البته ناظر تالار با رقابت کارگزاران در برخی موارد که منجر به رشد نرخ‌ها در شرایط فعلی بازار شد، مخالفت کرده که بدون اعتراض فروشنده مبادله انجام شد.
حضور مجدد تیرآهن و میلگرد وارداتی
روز گذشته سبد میلگرد ۱۰ تا ۳۲-۳ A‌ چین نیز با نرخ ۶۰۰تومان به صورت نقدی با حجم ۴هزار و ۴۰۰تن عرضه شد که در مقابل ۸۸۰تن تقاضا دریافت کرده و با همین حجم نیز مورد مبادله قرار گرفت. عربستان نیز تیرآهن ۱۴ و ۱۶ خود را با نرخ ۷۰۰تومان به روی تابلو آورد که فروشنده آنها یعنی بازرگانی دولتی موفق به فروش ۱۱۰ تن از آن شد.
طلا فروش نرفت
روز گذشته شمش طلای موته نیز بر روی تابلوی بورس کالا رفت که با وجود دریافت تقاضا طرفین بر سر قیمت به توافق نرسیدند.
کاهش نرخ آلومینیوم
همچنین در مبادلات روز دوشنبه محصولات آلومینیومی شرکت‌های ایرالکو و المهدی نیز با کاهش نرخ همراه شده و از همین رو شرکت‌های فوق توانستند یک هزار و ۳۲۰ تن آلومینیوم را در روز مذکور به فروش برسانند. کاهش نرخ آلومینیوم در روز دوشنبه بین ۷۶ تا ۵۸۱تومان در هر کیلو نسبت به آخرین عرضه بود.