بورس LME یک روز کاری را چگونه سپری می‌کند؟

احمدرضایی

رینگ LME دایره‌ای است با قطر ۶ متر که ۹۸درصد معاملات فلزات غیرآهنی جهان در آن انجام می‌شود و بیش از ۹هزار میلیارد دلار معامله سالانه دارد و حجم معاملات سال قبل آن از نظر تناژ به دومیلیارد تن بالغ شد.

معاملات آتی که به صورت چهره به چهره معامله‌گران را در رینگ مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. یک میراث از گذشتگان LME است.

اکثر اعضای معامله‌گر LME بین ساعت ۷ تا ۸ صبح وارد LME شده و در ابتدا سیستم کامپیوتری خود را که سفارشات وارد شده از شب قبل (از خاوردور) در سیستم آنها موجود است را بررسی نموده و سپس خود را برای معاملات رینگ آماده می‌کند. ساعات معاملات رینگ به دقت تنظیم شده است و فقط اعضای لایه (دسته) اول حق نشستن دور رینگ را دارند (تعداد لایه‌های کارگزاری در ۵LME لایه است) آغاز معاملات رسمی این گروه از کارگزاران از ساعت ۴۰/۱۱ صبح (به وقت لندن) شروع و کلیه معاملات فلزات غیرآهنی، فولاد و پلاستیک را به مدت هر ۵ دقیقه پوشش می‌دهند.

آنان دور رینگ قرمز رنگ نشسته و قیمت خرید و فروش، تاریخ یا تاریخ‌های تحویل کالا را فریاد می‌کشند.

علائم دست آنان گویای این است که هم‌اکنون قیمت فعلی کالا چقدر است یا مظنه بازار چند است و در پشت‌سر معامله‌گران رینگ سه گروه وابسته به آنها هستند که این سه گروه عبارتند از:

الف: مرتبطین با سیستم الکترونیکی در داخل LME که قیمت‌ها را اعلام می‌نمایند.

ب: گروهی که مدل قیمت LME Select را به صورت کامپیوتری به خارج از بورس متصل می‌کنند.

ج: گروهی که مدل معاملات تلفنی را در سراسر جهان با مشتریان معتبر خود مدیریت می‌نمایند. هر معامله‌گر داخل رینگ یک تیم پشتیبان در کنار رینگ برای خود دارد که با دو یا سه خط تلفن با ۱۷ الی ۱۸ مرکز مراسلاتی مرتبط است و سفارشات خرید یا فروش در LME را به بیرون منتقل می‌کند. فضای بسیار پر سروصدایی در تالار ایجاد می‌شود. زمان معاملات انواع کالاها به صورت زیر تنظیم شده است:

ساعات معاملات/ از ساعت ۴۰/۱۱ الی ۲۵/۱۲ ظهر

معامله انواع کالاها به ترتیب زیر: فولاد، قلع، آلومینیوم، مس، سرب، روی، نیکل پس از ۵ دقیقه استراحت، فرآیند فوق مجددا از ساعت ۳۰/۱۲ الی ۱۰/۱۳ بعد از ظهر تکرار می‌شود ولی این بار قیمت‌های اعلام شده در LME به نام قیمت رسمی تلقی شده و به عنوان مرجع در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سپس ۱۰ دقیقه استراحت اعلام می‌شود، رینگ بعدی به نام مختلط Kerb (مختلط از انواع کالاها) شامل فلزات، فولاد، پلاستیک از ساعت ۲۰/۱۳ الی ۴۵/۱۴ ادامه می‌یابد.

در ساعت ۳۰/۱۳ اکثر معامله‌گران یا در داخل LME به صرف نهار مشغول شده و یا به بیرون از جهت صرف نهار می‌روند.استراحت برای معامله‌گران لازم است زیرا بیش از دو رینگ دیگر معاملاتی در بعد از ظهر و یک رینگ مختلط در پیش رو دارند، لذا رینگ‌های ۵ دقیقه‌ای دوباره از ساعت ۴۵/۱۴ الی ۳۰/۱۵ شروع شده و پس از ۱۰ دقیقه استراحت آخرین رینگ‌های معاملات ۵ دقیقه‌ای از ساعت ۳۰/۱۵ الی ۱۵/۱۶ عصر شروع شده و در پایان رینگ‌های مختلط از ساعت ۱۵/۱۶ الی ۱۷ عصر ادامه می‌یابد.در پایان به دلیل این که کلیه معامله‌‌گران در طی روز روی پاهای خود ایستاده‌اند، خسته و کوفته شده و در خاتمه معاملات در اتاق‌های خود در LME مدتی را به استراحت می‌پردازند.سابقه کاری برخی از معامله‌گران در LME بین ۲۰ تا ۳۰ سال است و عاشق کار خود هستند. این گروه برای خود در LME دنیایی دارند که بیشتر مردم دنیا آنها را نمی‌شناسند ولی مکان LME برای آنها یک مکان مهیج و جالبی است.

مدیر اجرایی قراردادهای آتی و مشاور مدیر عامل