آخرین قیمت (معامله شده) نقدی (spot) سنگ آهن ریز دانه صادراتی هند با عیار ۵/۶۳‌درصد بر مبنای سی اف آر بنادر چین، ۸۱ دلار/تن، گزارش شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل تغییری نداشته است و... با توجه به اینکه فعالان چینی بازار سنگ آهن در حال سپری نمودن تعطیلات سال نو در چین هستند، لذا فعالیت در این بخش همانند سایر بخش‌ها، تقریبا در حالت توقف است. همچنین در هفته مزبور، قیمت پیشنهادی سنگ آهن در دامنه ۷۹ تا ۸۲ دلار/تن، سی اف آر چین، متغیر بوده است. لازم به ذکر است برای مشاهده تغییرات جدید در بازار سنگ آهن باید منتظر پایان تعطیلات سال نو چین و بازگشت به کار آنها در هفته آینده ( دوم فوریه سال ۲۰۰۹) باقی ماند.

برخی از تحلیلگران بازار بر این عقیده‌اند که انتظار می‌رود قیمت سنگ آهن در بازار spot همراه با نوسانات جزیی در سطح ۸۰ دلار/تن، سی اف آر چین تثبیت شود.

Bloomberg طی گزارشی اعلام کرد که اغلب فعالان و تحلیلگران بازار سنگ آهن بر این عقیده‌اند که قیمت سنگ آهن در قالب قراردادهای بلندمدت (یکساله) پس از ۶ سال افزایش، در سال ۲۰۰۹ با کاهش همراه خواهد گردید. کاهش تولید فولاد در جهان و در نتیجه کاهش تقاضا و مصرف میزان سنگ آهن، دلیل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن ذکر شده است. هر چند انتظار می‌رود که معدن‌داران سنگ آهن نیز برای برقراری موازنه در بازار سنگ آهن از تولید خود بکاهند. طبق گزارش رویترز، با توجه به نظرخواهی به عمل آمده از ۱۵ تحلیلگر بازار سنگ آهن، آنها اعتقاد داشتند که قیمت سنگ‌آهن در قالب قراردادهای یکساله در سال ۲۰۰۹، حدود ۳۰‌درصد کاهش خواهد یافت. آمار و اطلاعات منتشره در باره واردات سنگ آهن چین در سال ۲۰۰۸، نشان می‌دهد که در سال مذکور استرالیا بیش از ۱۸۳میلیون تن سنگ آهن به چین صادر نمود که ۴۱‌درصد از کل واردات سنگ آهن چین سهم استرالیا بوده است. در حالی که این سهم در سال ۲۰۰۷، ۳۸‌درصد بوده است. کشور برزیل نیز در سال ۲۰۰۸، ۶/۱۰۰ میلیون تن سنگ آهن به چین صادر نموده است. سهم این کشور از واردات سنگ آهن چین از ۲۵‌درصد در سال ۲۰۰۷ به ۲۳‌درصد در سال ۲۰۰۸ کاهش یافته است. هند با صادرات ۹۱میلیون تن سنگ آهن به چین در سال ۲۰۰۸، سهم ۲۱‌درصدی خود در سال ۲۰۰۷ را در سال ۲۰۰۸ نیز حفظ نمود.

ایران ۱۸۷هزار تن کک از چین وارد کرد

با توجه به ادامه تعطیلات سال نو در چین، قیمت‌های جدید صادراتی کک متالورژی در این کشور گزارش شده است. همچنین گمرک چین اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۰۸، بیش از ۱۲ میلیون تن کک متالورژی به سایر کشور صادر کرده است. کشورهای برزیل، ژاپن، آمریکا و هند چهار کشور عمده واردکننده کک از چین بوده‌اند. طبق این گزارش، کشور ایران در سال ۲۰۰۸، ۱۸۷،۳۶۷ تن کک متالورژی از چین وارد کرده است.