معاملات تیرآهن در بورس رونق گرفت

عکس: نگار متین‌نیا

منیژه حیاتی- دیروز بیش از ۸۰هزار تن تیرآهن در بورس کالا معامله شد که به دلیل تقاضای بالای بازار، نرخ آن تا ۱۰تومان رشد کرد. علت رشد تقاضای تیرآهن در این روز، اطمینان تجار نسبت به عدم کاهش دستوری قیمت آهن‌آلات عنوان شد. هفته گذشته پس از آنکه وزارت بازرگانی از تصمیم جدید خود مبنی بر کاهش نرخ کالاها در بازار خبر داد، برخی فعالان بازار نسبت به اینکه آیا این کاهش قیمت‌ها در بازار آهن و خصوصا محصولات ذوب‌آهن نیز اتفاق می‌افتد و یا اصولا چه زمانی انجام خواهد شد، با ابهاماتی مواجه شدند. در نتیجه در پی درخواست آنها، جلسه‌ای با حضور مدیران ذوب‌آهن و برخی خریداران عمده و تجار آهن برگزار شد و در این جلسه این اطمینان خاطر به آنها داده شد که دولت تصمیمی مبنی بر کاهش دستوری قیمت‌ها ندارد. در نتیجه با توجه به توافق بازار بر روی نرخ ۶۲۰تومانی تیرآهن، دیروزخریداران پس از چند هفته تقاضای خود را وارد سیستم کردند. یکی از فعالان بازار در این خصوص خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت تیرآهن نسبت به قیمت‌های جهانی و شرایط ویژه تولید این کالا در کشور، در شرایط خوبی قرار دارد اما خریداران از این موضوع نگرانند که مبادا قیمت محصولات فولادی از سوی دولت به صورت دستوری کاهش پیدا کند. به عقیده وی، تجار و فعالان بازار توان ارزیابی و پیش‌بینی بازار و عملکرد یکدیگر را دارند، اما توان پیش‌بینی و ارزیابی تصمیمات دولت را ندارند. این جلسه هم به همین دلیل برگزار شد، اما نهایتا در این جلسه اعلام شد که چنین فشاری وجود ندارد و تنها در صورت تحولات بازارهای جهانی امکان تعدیل قیمت‌ها وجود دارد.

یکی از فعالان بازار در خصوص قیمت تیرآهن در بازار گفت: در حال حاضر با توجه به قیمت شمش در بازار نرخ ۶۲۰تومان برای تیرآهن برای فعالان بازار قابل قبول است، اما در خصوص میلگرد هنوز بازار یک قیمت مشخص نرسیده است. ضمن اینکه چند هفته است که هیچ میلگردی در بورس قیمت نخورده، از این رو بازار منتظر است تا قیمت این کالا هم در بورس کشف شود. با توجه به اینکه گفته می‌شود ذوب‌آهن مذاکراتی را در خصوص فروش عمده میلگرد در بازار در دستور کار دارد، احتمال می‌رود این کالا تا انتهای هفته در بورس معامله داشته باشد. یکی از کارگزاران بورس با اشاره به پیش‌بینی فعالان بازار می‌گوید: اغلب فعالان و مشتری‌ها معتقدند قیمت آهن‌آلات حداقل تا شهریور ماه سال آینده در همین حد باقی خواهد ماند و افزایش نخواهد داشت. از این رو اگر بازار به یک مرز قابل قبولی در خصوص نرخ میلگرد برسد، احتمال رونق معاملات وجود دارد، اما در این میان طرح‌های توسعه‌ای دولت و بودجه عمرانی آن در سال آینده همچنان از مواردی است که بازار را نسبت به رونق بازار آهن در سال آینده با ابهام زیادی درگیر کرده است.

این فعال بازار نرخ فعلی میلگرد را با توجه به قیمت شمش، سنگ‌آهن و کک در بازار تهران بین ۵۵۰ تا ۶۰۰تومان ارزیابی کرد و پیش‌بینی کرد که نرخ این کالا طی هفته جاری به این قیمت برسد. وی شرایط فعلی را ناشی از عرضه مازاد کالاهای وارداتی در بازار ذکر کرد و گفت: در حال حاضر میلگرد اوکراین و چین با قیمت ۴۳۰تومان در بنادر جنوبی پیشنهاد می‌شود.

میلگرد آذربایجان باز هم فروش نرفت

دیروز در بورس کالا سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان با نرخ ۶۰۵تومان عرضه شد که خریداران بالاترین نرخ را ۵۰۰تومان اعلام کردند. در نتیجه کالایی فروش نرفت. میلگرد

۲۸ A۳- نیز با همین قیمت پیشنهاد شد اما خریدار نداشت. اما تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ذوب‌آهن با قیمت ۶۲۰تومان عرضه شد که نهایتا ۸۴هزار و ۹۲۰تن با قیمت ۶۳۰تومان معامله شد. تیرآهن کوتاه ۱۴ تا ۱۸نیز ۶۶۰۰تن با نرخ ۵۲۰تومان معامله شد. شمش روسیه که با قیمت ۴۴۵تومان عرضه شده بود، دیروز هم خریدار نداشت.