بازار روی تیرآهن‌های سبک مانور می‌دهد

عکس: نسیم گلی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: روز گذشته در معاملات بورس کالای ایران، تیرآهن‌های طول کوتاه ذوب‌آهن اصفهان با هجوم خریداران مواجه شد و از آنجا که در سبد تیرآهن کوتاه ۱۴ تا ۱۸ این شرکت بیش از ۱۴درصد تیرآهن ۱۴ وجود داشت، قیمت آن در مقایسه با عرضه قبلی این کالا تا ۳۰ تومان رشد کرد.

براساس این گزارش، طی چند روز اخیر و در پی انتشار اخبار و شایعاتی درخصوص خرید تیرآهن‌های این شرکت از سوی چند تاجر، بازار نسبت به این کالا حساسیت بیشتری پیدا کرده است.اما اغلب کارشناسان بازار معتقدند علت اصلی رشد تقاضای تیرآهن، خرید تجار نیست، بلکه علت اصلی این است که ذوب‌آهن طی چند هفته اخیر عمده‌فروش بهمن و اسفندماه خود را در خصوص تیرآهن‌های طول کوتاه داشته و بازار از این مساله خبر دارد که امکان عرضه بیشتر کالا از سوی این شرکت برای ۲ماه آخر سال وجود ندارد، بنابراین طبیعی است که تقاضا برای آن بالا است.یکی از فعالان بازار با اشاره به نبود تیرآهن‌های وارداتی در بازار می‌افزاید: طی چند عرضه قبلی ذوب‌آهن در بورس، عمده تیرآهن‌های کوتاه این شرکت به فروش رسیده‌، بنابراین به همین دلیل دیروز (چهارشنبه) تقاضا برای آن بالا بود؛ ضمن اینکه خریداران معمولا به تجار و عکس‌العمل آنها توجه می‌کنند. اگر این افراد خرید عمده‌ای از بورس داشته باشند بازار نسبت به همان کالا حساسیت نشان می‌دهد. از این رو، برخی فعالان بازار معتقدند احتمال اینکه قیمت این کالا در هفته آینده افزایش پیدا کنند وجود دارد. اما در حالی که رشد قیمت تیرآهن در بازار مطرح‌شده از سوی دیگر به عقیده برخی با توجه به اینکه تجار محصولات قبلی را تا ۷۶۵تومان خریداری کرده بودند در بهترین حالت محصولاتی را که در حال حاضر در انبار دارند می‌توانند تا ۷۲۵تومان به فروش برسانند و تنها سطح ضرر خود را کم کنند، بنابراین احتمال افزایش قیمت آن وجود ندارد.

خریدهای عمومی و مردمی عامل افزایش قیمت آهن

در حالی که قیمت تیرآهن با رشد همراه شده است، اما میلگرد همچنان سر در گم است و به گفته اغلب تجار درخصوص قیمت‌گذاری این محصول اظهارات متفاوتی وجود دارد.

یکی از خریداران عمده آهن‌آلات از بورس در این خصوص می‌گوید: مدت‌ها است که خریدهای پروژه‌ای هم در مورد میلگرد، هم در بورس و هم در بازار غیررسمی از رونق افتاده است به طوری که افرادی که خریدهای پروژه‌ای و عمرانی را از طریق امکانات اعتباری از بازار غیررسمی و تجار تامین می‌کردند هم‌ معامله‌ای در بازار آزاد نداشتند، چون تجار هم خریدی از بورس نداشتند که به این افراد بدهند، بنابراین عملا میلگرد که عمدتا مصرف عمرانی و پروژه‌ای دارد تقاضایی در بازار ندارد، اما تیرآهن به دلیل نوع مصرف آن در مصارف شخصی و محدود همیشه مشتری دارد از این رو در ماه‌های پایانی امسال هم به‌رغم رکود بازار، خرید تیرآهن توجیه دارد. علاوه‌بر این برخی فعالان بازار تغییر مسیر تولید ذوب‌آهن به سمت تولید ریل آهن را نیز عامل مهمی در جو روانی حاکم بر بازار تیرآهن ذکر می‌کنند.

عرضه عمده میلگرد، یکشنبه هفته بعد

دیروز ذوب‌آهن اصفهان تنها یک سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۱اA عرضه کرد، اما گفته می‌شود یکشنبه هفته آینده این شرکت عرضه عمده میلگردهای خود را در بورس خواهد داشت.

دیروز تیرآهن طول کوتاه ۱۴ تا ۱۸ این شرکت با نرخ ۵هزار و ۵۵۷ریال عرضه شد که مجموعا ۷هزار و ۴۰تن از آن معامله شد. سبد تیرآهن طول کوتاه ۱۸ تا ۲۴ نیز ۴۴۰تن با نرخ ۵هزار و ۹۶۳ریال به ثبت رسید. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۱اA هم ۹۴۰تن با نرخ ۶هزار و ۹۸۷ریال معامله شد. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳اA و میلگرد ۲۸-۳اA فولاد آذربایجان با نرخ ۶۰۵تومان عرضه شدند، ولی هیچ یک فروش نرفت.