فارس- بی اچ پی بیلیتون بزرگترین شرکت معدنی جهان اعلام کرد، کاهش شدید قیمت مواد اولیه و کالاها موجب کاهش ۵/۵۶درصدی سود خالص این شرکت طی شش ماه دوم ۲۰۰۸میلادی شده است.

فایننشال تایمز، کاهش قیمت مواد خام و اولیه طی سال ۲۰۰۸ بی‌سابقه بوده و پیش‌بینی می‌شود بازار مواد خام و اولیه طی سال ۲۰۰۹ نیز با نوسانات زیادی همراه شود.

شرکت بی اچ پی بیلیتون طی بیانیه ای اعلام کرد، با توجه به شرایط بحرانی و رکود حاکم بر اقتصاد جهانی، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای مواد خام و اولیه کاهش یابد.

ماریوس کلوپرس رییس این شرکت نیز تاکید کرد، ارزش سهام شرکت بی‌اچ پی بیلیتون طی سال گذشته بیش از ۶۰درصد کاهش داشته است. سود خالص این شرکت طی شش ماه دوم ۲۰۰۸ با ۵۶درصد کاهش به کمتر از ۶۲/۲میلیارد دلار رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل به بیش از ۶میلیارد دلار رسیده بود. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، شرکت بی اچ پی بیلیتون از لحاظ شرایط مالی در وضعیت بهتری نسبت به سایر رقبای خود مثل ریو تینتو و چاینالکو قرار دارد. شرکت بیلیتون ماه گذشته از کاهش ۶هزار نفر از کارمندانش طی سال ۲۰۰۹ خبر داد. اقتصاد استرالیا به شدت به منابع معدنی وابسته است و کاهش قیمت جهانی مواد معدنی تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد این کشور خواهد داشت. دولت استرالیا برای مقابله با آثار منفی بحران مالی و اقتصادی بسته ۴۲میلیارد دلاری را به تصویب رسانده است.