گروه بورس کالا- هادی خسروی فر: اعتراض دنباله‌دار کارگزاران و مشتریان رینگ پتروشیمی درباره عدم تعهد عرضه‌‌کنندگان به زمان عرضه هنوز ادامه دارد.در مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی شرکت بازرگانی پتروشیمی اکثر محصولات شرکت‌های زیرمجموعه را به صورت سلف در بورس عرضه کرد و در زمان عرضه محصولات، کارگزاران با کنایه عنوان می‌کردند که محصولات خریداری شده نقدی بعد از گذشت یک ماه هنوز تحویل داده نشده است و فروش به صورت سلف محصولات به کجا خواهد رسید؟ ۸۲۱ با تقاضای ۳ برابر فروش نرفت

در مبادلات روز گذشته ۵۰۰ تن از پلی اتیلن ترفنات گرید بطری ۸۲۱ بر روی تابلو آمد و تقاضای بازار برای این محصول تا ۱۵۷۰ تن بالا رفت؛ ولی به دلیل پایین‌بودن حجم خرید این محصول در قیمت ۹هزار و ۹۴ریال، با حجم ۶۰تن بود معامله آن نیز باطل شد. فعالان بازار به امید کاهش قیمت این محصول تقاضای خرید را به کارگزاری‌ها دادند که با مقاومت عرضه کننده از خرید منصرف شدند براساس آمار معاملات نرخ این محصول در معامله نقدی با همین قیمت به فروش رسید و خریداران قیمت تعیین شده عرضه کننده قیمت فروش به صورت سلف را بالا ارزیابی کردند.

اختلاف نرخ ۷۰تومانی در یک روز

در مبادلات روز دوشنبه رینگ پتروشیمی پلی اتیلن سنگین خطی ۰۰۳۵ با نرخ ۸هزار و ۱۲۲ریال بر روی تابلو آمد و تقاضای ۴هزار و ۳۲۰ تنی برای عرضه دو هزار تنی این محصول باعث شد که تمامی این محصول در زمان رقابت بین نرخ‌های ۸هزار و ۸۳۴ریال تا ۸هزار و ۹۰۰ریال به فروش رود.همچنین رقابت در ۶۵۵۸ باعث شد که معامله این محصول همانند ۰۰۳۵ با نرخ‌های متفاوت به فروش رود. تقاضای ۶هزار و ۲۳۰ تنی برای پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ باعث شد که سه‌هزار تن از این محصول بین ۶هزار و ۲۰۲ریال تا ۶هزار و ۵۵۵ریال در هر کیلو فروخته شود.

سرانجام روغن پایه فروخته شد

براساس این گزارش روغن پایه تولیدی نفت سپاهان سرانجام بعد از چند ماه به فروش رسید. روز گذشته ۵۰ تن از این محصول به نرخ ۵هزار و ۷۰۰ریال به خریدار آن رسید. فعالان بازار دلیل فروش روغن پایه را بعد از چند ماه عدم خرید بازار و بالا رفتن قیمت جهانی این محصول اعلام کردند.در پایان معاملات روز گذشته کارگزاران از ناظر بازار و مسوولان بورس خواستار رسیدگی به شکایات و پرداخت جریمه دیر کرد تحویل محصولات پتروشیمی شدند و از سوی ناظر بازار اعلام شد هر کارگزاری درباره عدم تحویل به موقع محصولات شکایتی دارد آن را به صورت مکتوب به بورس اعلام کند و به طور حتم جریمه دیر کرد به آنها تعلق می‌گیرد.