گروه بورس کالا- کاهش تقاضا به دنبال حجم مبادلات باعث شده تا اکثر فولادسازان دنیا به فکر پایین آوردن حجم تولیدات خود باشند. این در حالی است که قیمت‌ها نیز به صورت مداوم روند کاهشی را طی می‌کند.

طبق گزارش متال بولتن، کاهش قیمت بیلت در هفته مورد بررسی، همانند چند هفته قبل در اغلب بازارهای جهانی به دلیل سردی تقاضا و پایین بودن قیمت محصولات فولاد نهایی ادامه یافت.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، با توجه به عرضه بیلت با قیمت‌های پایین توسط کشورهای CIS، قیمت بیلت ترکیه در بازار داخلی و صادراتی این کشور تحت فشار است و بخش عمده‌ای از تولید بیلت تولیدکنندگان فولاد در خود کارخانه‌ها به مصرف می‌رسد و بازارهای صادراتی نیز چندان فعال نیستند. آخرین قیمت بیلت صادراتی ترکیه، 360-350دلار/تن، فوب گزارش شده است که حاکی از کاهش قیمت نسبت به هفته قبل است.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت تولیدکنندگان در کشورهای CIS کاهش قابل توجهی داشته است و از ۳۶۰-۳۵۰دلار/تن، فوب در هفته قبل به ۳۲۰-۳۱۰دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی رسید. فعالان بازار بیلت با اشاره به صادرات بیلت کشورهای CIS به شرق آسیا به قیمت ۳۶۰-۳۵۵ دلار/تن، سی‌اف‌آر، صادرات به هند به قیمت
345-335 دلار/تن، سی‌اف‌آر بمبئی و صادرات به ترکیه به قیمت 315-310 دلار/تن، فوب و با در نظر گرفتن افت شدید تقاضا و افزایش فشار خریداران، احتمال افت قیمت بیلت صادراتی این کشورها به زیر 300دلار/تن، فوب دور از انتظار نیست.
آخرین قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به کشورهای منطقه خلیج فارس، ۳۵۰-۳۴۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر خلیج فارس اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل، حدود ۵۰ دلار/تن، افت داشته است. با توجه به کاهش واردات بیلت توسط کشورهای شرق آسیا طی هفته‌های اخیر، تولیدکنندگان کشورهای CIS، برای جلب مشتری از ترکیه و کشورهای خاورمیانه قیمت صادراتی خود را کاهش دادند. به‌رغم کاهش قیمت بیلت، موجودی بالای بیلت در منطقه خاورمیانه و کاهش ۲۵درصدی تولید محصولات فولادی به دلیل ضعف تقاضا، خرید بیلت را با کاهش قابل توجهی مواجه ساخته است.
آخرین قیمت بیلت صادراتی کشور روسیه به ایران، 376-360 دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی برای تولید ماه آوریل گزارش شده است. تولیدکنندگان CIS طی چند هفته اخیر، قیمت‌های خود را به طور مستمر کاهش می‌دهند. ایران یکی از عمده‌ترین خریداران بیلت از روسیه است که عمدتا از طریق شرکت‌های واسطه اروپایی بیلت تولیدی روسیه را خریداری می‌کند. این شرکت‌ها در جهت تلاش برای جلب مشتری بیشتر در ایران، علاوه بر کاهش قیمت، شرایط سهل‌تری را برای خریداران در نظر می‌گیرند. گفته می‌شود که تقاضای خرید بیلت توسط ایران طی هفته‌های اخیر به دلیل پایین بودن تقاضا و قیمت محصولات فولادی در بازار این کشور، کاهش یافته است. در آمریکا، بازار بیلت ساکت می‌باشد و به دنبال کاهش تولید فولاد، تقاضا برای بیلت افت کرده است. قیمت بیلت در بازار داخلی آمریکا، 468-441 دلار/تن می‌باشد. در بازارهای جهانی قیمت بیلت طی یک‌ماه گذشته حدود 80 دلار/تن تنزل یافته است . کاهش قیمت محصولات فولادی و افت تقاضا مهم‌ترین عامل کاهش قیمت بیلت در بازارهای جهانی است. قیمت بیلت صادراتی برخی از کشورها از قبیل کشورهای CIS به حدی کاهش یافته است که تعدادی از کارخانجات فولادی ترجیح می‌دهند که به جای آهن قراضه در کوره‌های خود از بیلت استفاده کنند.بازار اسلب نیز از شرایط مشابه بازار بیلت برخوردار است. موجودی بالا و کاهش تقاضا موجب شده است که طی هفته‌های اخیر، قیمت بیلت در بازارهای جهانی از روند نزولی برخوردار شود.
منبع:شرکت کارگزاری سی ولکس کالا