گروه بورس کالا- افت‌ قیمت مواد اولیه و آهن قراضه کاهش قیمت میلگرد را طی هفته‌های اخیر به دنبال داشته است که در صورت تداوم این کاهش قیمت، احتمال افت بیشتر قیمت میلگرد در بازارهای جهانی می‌رود.

قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، طبق گزارش متال‌بولتن، از یک روند نزولی برخوردار بوده است. به دلیل کاهش قیمت بیلت و آهن قراضه و نیز تقاضای پایین برای میلگرد، قیمت این محصول در اغلب بازارهای جهانی در هفته مزبور، باز هم با کاهش همراه بوده، اما شدت این کاهش، جزئی بوده است.
در بازار داخلی ترکیه، با توجه به کاهش قیمت بیلت، قیمت میلگرد نیز کاهش یافت. شرکت Kardemir قیمت میلگرد سایز 22-12‌میلیمتر خود را 394‌دلار/تن، تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat اعلام کرد؛ در حالی که قیمت این محصولات در هفته قبل در حدود 410‌دلار/تن بوده است. در بخش صادرات نیز آخرین قیمت معاملاتی میلگرد ترکیه 420-410‌دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل از روند نزولی برخوردار بوده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر عمده‌ترین بازار صادراتی میلگرد ترکیه، کشور مصر است. لکن اخیرا نگرانی ترک‌ها از تداوم صادرات به مصر نیز افزایش یافته است؛ چرا که با توجه به صادرات میلگرد ارزان قیمت توسط ترکیه به مصر، تولیدکنندگان داخلی مصر از قبیل EZZ Steel و Beshay Steel، قیمت‌های خود را در حدود 63‌دلار/تن کاهش داده‌اند.
در بازار آمریکا، تحت‌تاثیر فعالیت کم خرید، قیمت میلگرد کاهش یافت. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا، ۵۷۳-۵۶۲‌دلار/تن، EXW اعلام شده است. قیمت صادراتی میلگرد به آمریکا نیز ۴۶۶-۴۵۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر می‌باشد.
در اروپا نیز بازار میلگرد همچنان سرد و بی‌تحرک بوده و تقاضا پایین است و کاهش قیمت میلگرد ادامه دارد. برخی از فعالان بازار معتقدند که قیمت میلگرد در این مناطق به کف رسیده است، لکن تعدادی دیگر از فعالان بازار انتظار کاهش بیشتر قیمت را دارند. به عقیده آنها، قیمت آهن قراضه یک عامل تعیین‌کننده در قیمت میلگرد است و اگر کاهش قیمت آهن قراضه ادامه یابد، احتمال کاهش قیمت میلگرد نیز وجو دارد. قیمت میلگرد صادراتی ایتالیا، 320 یورو/تن، فوب گزارش شده است. قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور، 350-330 یورو/تن، تحویل درب کارخانه است.
در بازار چین، قیمت میلگرد سایز ۲۰‌میلی‌متر، در هفته مورد بررسی ۳۲۶۰-۳۲۵۰ یوآن/تن گزارش شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل در برخی از مناطق چین قیمت میلگرد ۴۰۰ تا ۵۰۰یوآن/تن افت داشته است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز بالا بوده و توان رقابت با سایر کشورها را ندارد.
قیمت میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل تغییر چندانی نداشته است، لکن برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که صادرکنندگان اوکراینی، قیمت 390-380‌دلار/تن، فوب را پیشنهاد می‌کنند.
قیمت میلگرد وارداتی منطقه خاورمیانه نیز در هفته مورد بررسی، تحت‌تاثیر عرضه محصولات ارزان توسط اوکراین کاهش یافت و به سطح ۴۳۰-۴۲۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر خلیج فارس رسید.