گروه بورس کالا- قیمت معامله شده قرارداد spot (نقدی_ تک محموله‌ای) سنگ آهن وارداتی چین از هند حاکی از تداوم کاهش قیمت سنگ آهن در بازار اسپات است. مضافا اینکه حجم معاملات هم به دنبال توقف خرید کارخانجات فولادی و احتیاط تجار بسیار کم شده است. آخرین قیمت (معامله شده) نقدی (spot) سنگ آهن ریز دانه صادراتی هند با عیار ۵/۶۳‌درصد بر مبنای سی اف آر بنادر چین، ۶۸-۶۷ ‌دلار/تن، گزارش گردیده است که بیانگر کاهش ۱۰‌درصدی قیمت در مقایسه با هفته قبل است. برخی از اخبار تائید نشده حاکی از انجام معاملاتی به قیمت ۶۵‌دلار/تن، سی اف آر چین است. یکی از تجار سنگ آهن در چین اعلام نمود که بازار فولاد و سنگ آهن در حال ضعیف‌تر شدن هستند. به ویژه پس از اعلام شرکت بائواستیل چین مبنی بر کاهش قیمت برخی از محصولات تولیدی خود تا ۲۹‌دلار/تن در ماه آوریل، موجب گردیده است که فعالان بازار سنگ آهن در خرید احتیاط بیشتری بنمایند.

به عقیده وی امکان کاهش قیمت به سطح اواخر ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ که قیمت‌ها در حداقل بوده است، وجود دارد. در اواخر ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ قیمت سنگ آهن اسپات هند، ۶۷-۶۰‌دلار/تن، سی اف آر چین بوده است. همچنین برخی دیگر از فعالان بازار سنگ آهن بر این عقیده‌اند که موجودی سنگ آهن کارخانجات چندان بالا نیست و موجودی فعلی نیز تنها می‌تواند نیاز آنها را برای دو تا چهار هفته تامین نماید و لذا این کارخانجات مجبور هستند که خریدهای خود را از سربگیرند.

رییس اتحادیه صنایع معدنی هند نیز اعلام نمود که از هفته آخر ماه فوریه، تقاضا برای سنگ آهن افت شدیدی داشته است و تعداد کشتی‌هایی که در بنادر چین منتظر تخلیه بار سنگ آهن هستند تا حدود ۵۰‌درصد افزایش یافته است. ایشان اضافه نمود که پس از بهبود نسبی شرایط در ماه‌های دسامبر ۲۰۰۸ و ژانویه ۲۰۰۹، مجددا شرایط بازار سنگ آهن به ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال گذشته برگشته است و انتظار می‌رود که میزان صادرات سنگ آهن هند در ماه مارس کاهش یابد. رییس اتحادیه صنایع معدنی هند اظهار داشت که طی چند هفته اخیر قیمت سنگ آهن با گرید پایین ۱۵‌درصد و سنگ آهن با گرید بالا حدود ۲۰‌درصد کاهش قیمت داشته است.