ایسنا - زمان دقیق افتتاح تالار بورس کالای کیش به نتایج آخرین جلسه هیات مدیره شرکت بورس کالا بستگی دارد. در اوایل بهمن ماه و در حاشیه دومین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش، موضوع راه‌اندازی تالار بورس کالای منطقه‌ای در این جزیره جان تازه‌ای گرفت و در آن مقطع مسوولان بورس کیش و بورس کالای ایران خبر از تجهیز امکانات مورد نیاز دادند.

به طوری که هاشمیان در این باره با بیان اینکه در این تالار، در مرحله اول ۲۱ کارگزاری دارای مجوز فعالیت بوده و مستقر هستند که با توجه به ظرفیت تالار بورس این تعداد به ۵۲ کارگزاری قابل افزایش است، گفت: به منظور تسهیل عملیات نقل و انتقال وجوه توسط فعالان بورس و کارگزاران در محل این تالار، امکان ایجاد شش شعبه بانک دولتی، خصوصی و صرافی نیز وجود دارد که در برج صدف جزیره کیش و جنب تالار بورس اوراق بهادار تاسیس شده است.

همچنین پیش از این پرویز مددی، مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه پیش‌نویس آیین‌نامه نهایی بورس کالای بین‌المللی کیش هم اواخر دی ماه برای تصویب به سازمان بورس ارسال شده است، گفته بود: معامله سه محصول طلا و جواهر، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و خودرو در دستور کار فعالیت این تالار قرار دارند و مقدمات آنها فراهم شده است.

وی نوید داده بود که در ابتدا این بورس تحت‌نظر و مدیریت شرکت بورس کالا راه‌اندازی می‌شود، اما پس از اصلاح قوانین مربوط به فعالیت‌های پولی و مالی، به صورت مستقل و زیرنظر بخش بین‌المللی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، ۲۸ بهمن ماه نیز به مناسبت سالروز افتتاح معاملات مشتقات و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی سخن از تاخیر در راه‌اندازی بورس بین‌المللی نفت و چالش‌های پیش‌روی آن مطرح شد که باز روزشماری برای افتتاح تالار بورس کالا را قوت بخشید. این در حالی است که به تازگی، ‌مدیرعامل شرکت بورس کالا به خبرنگار ایسنا گفته بود که با وجود آمادگی شرکت برای برگزاری مراسم افتتاحیه، تا پایان سال این کار محقق نشده و به سال آینده موکول می‌شود.

بدین ترتیب به تلاش‌ها و رایزنی‌های هیات مدیره جدید شرکت با مسوولان امر بستگی پیدا می‌کند، ‌اما انتظار می‌رفت که با وجود تلاش‌های اعضای فعلی هیات مدیره و مسوولان شرکت این کار در همین دوره انجام شود. براساس این گزارش، آخرین جلسه سال جاری هیات مدیره برای بررسی بیشتر این کار و تصمیم‌گیری نهایی در جزیره کیش برگزار می‌شود که در آن رایزنی‌های لازم با مدیرعامل سازمان منطقه‌ای کیش برای تصویب تاریخ مورد تایید طرفین مذاکره و هماهنگی می‌شود تا مسوولان و وزرای مربوطه نیز در این مراسم حضور یابند.

همچنین به دلیل آنکه افتتاح تالار به تصویب هیات مدیره نیاز دارد، مصوبه آن از سوی هیات مدیره بعدی اجرایی می‌شود.