گروه بورس کالا - به واسطه کاهش تقاضا در بازار ایران، میزان سفارش برای محصولات کشورهای CIS نیز پایین آمده، لذا کشورهای CIS برای جلب خریداران در تدارکند تا اقدامات جدیدی را انجام دهند.

در حال حاضر، فعالیت واردکنندگان بیلت در ایران کاهش یافته و اشتیاق چندانی برای واردات بیلت مشاهده نمی‌شود. با توجه به شرایط نامطلوب حاکم بر بازار فولاد در ایران از حیث ضعف تقاضا و پایین بودن قیمت‌ها، ‌پیش‌بینی می‌شود که در صورت تداوم کاهش فعالیت‌های وارداتی ایران، عرضه‌کنندگان بیلت در کشورهای CIS، برای تشویق خریداران به خرید و جلب مشتری بیشتر، ‌در قیمت‌های پیشنهادی خود تجدیدنظر کنند. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت از سوی این کشورها برای فروش به ایران، 370-360 دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی ایران بوده است.
آخرین قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به کشورهای منطقه خلیج فارس، ۳۷۰-۳۶۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر خلیج فارس برای تحویل در ماه مه ۲۰۰۹ اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود ۱۰ دلار/تن افزایش داشته است.
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید 20mnsiا، 3000-2950 و برای بیلت باکیفیت Q235 و Q195، ا3960-2950 یوآن / تن که حاکی از تضعیف قیمت بیلت در بازار داخلی چین است. در بخش صادرات هم، قیمت‌های پیشنهادی چینی‌ها همچنان غیررقابتی می‌باشد.
در بازار داخلی تایوان نیز قیمت بیلت در هفته مورد بررسی افزایش یافت و به سطح ۳۸۸-۳۹۴ دلار/تن (تحویل درب کارخانه و با احتساب ۵درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید که در مقایسه با هفته قبل، حدود ۱۵دلار/تن رشد داشته است.قیمت بیلت در هفته مورد بررسی در بازارهای عمده جهانی دارای تغییر متفاوتی بوده است. در هفته مزبور، قیمت بیلت در برخی از بازارهای جهانی به افزایش خود ادامه داد، لکن قیمت این محصول نیمه‌تمام فولادی در بعضی از بازارها تعدیل شد.آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، با توجه به تثبیت نسبی قیمت آهن‌قراضه در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه دارای روند ثابتی بوده است. متوسط قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه حدود ۳۵۵ دلار/تن، تحویل درب کارخانه اعلام شده است. در بخش صادرات نیز گزارش می‌شود که به دنبال افزایش قیمت آهن‌قراضه در چند هفته اخیر، اغلب تولیدکنندگان بیلت در ترکیه قیمت صادراتی خود را افزایش دادند و حتی برخی از آنها قیمت بالاتر از ۳۷۰ دلار/تن، فوب را پیشنهاد کردند. لکن، خریداران علاقه‌ای به خرید در این سطح از قیمت‌ها از خود نشان ندادند و به همین علت، در هفته جاری تولیدکنندگان بیلت در ترکیه مجبور شدند که قیمت‌های خود را تعدیل نمایند و در نتیجه قیمت ۳۶۰-۳۷۰ دلار/تن، فوب در هفته گذشته به سطح ۳۵۰-۳۶۰ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی کاهش یافت. طبق اعلام فعالان بازار، ‌عرضه‌کنندگان بیلت کشورهای CIS برای فروش بیلت به ترکیه، قیمت ۳۵۰‌دلار/تن،‌ سی‌اف‌آر را پیشنهاد می‌کنند.در هفته مورد بررسی، برخلاف ترکیه، قیمت صادراتی بیلت تولیدکنندگان در کشورهای CIS به روند صعودی خود ادامه داد و از ۳۳۰-۳۴۰دلار/تن، فوب در هفته قبل به ۳۴۰-۳۵۰ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی افزایش یافت. گفته می‌شود که در چند هفته اخیر تولیدکنندگان بیلت در کشورهای CIS در اخذ سفارش موفق بوده‌اند و کارخانجات تولیدی بیلت در این کشورها اظهار می‌دارند که ظرفیت سفارش آنها برای ماه آوریل تکمیل است.همچنین اطلاعات موجود نشان می‌دهد، علاوه‌بر تولیدکنندگان کشورهای CIS که در حال تلاش برای افزایش قیمت‌ پیشنهادی خود برای صادرات اسلب به کشورهای مختلف از جمله چین می‌باشند، کشور هند نیز آخرین قیمت پیشنهادی این کشور را برای صادرات اسلب به چین ۳۵۰دلار/ تن، سی اف آر اعلام کرده است، لکن خریداران چینی همچنان بر روی قیمت ۳۴۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر پافشاری می‌کنند.
منبع: کارگزاری سی‌ولکس کالا