رقابت روس‌ها در بورس کالا

گروه بورس کالا - پس از آن که در روز یکشنبه و بعد از چانه‌زنی بسیار شمش severstal روسیه با نرخ ۳۹۳تومان فروش رفت، دیروز با فروش شمش دیگری از این کشور در بورس کالا با نرخ ۳۸۱۱ریال، میانگین قیمت شمش فولاد در بورس کاهش یافت. براساس این گزارش، دیروز علاوه بر شمش میچپل روسیه که ۲۲۰۰ تن مبادله شد، شمش severstal نیز ۲۰۰۰تن با همان نرخ قبلی (۳۹۳تومان) معامله شد.

در حالی که معاملات میلگرد در بازار آزاد و بورس با تقاضای پایینی از سوی متقاضیان رو‌به‌رو شده و‌ به‌رغم این که معمولا شمش فولاد در بورس با گرایش کمی از سوی خریداران مواجه می‌شد، فروش این کالا در ۲ روز معاملاتی قبل، نشان از توجه بازار به معامله شمش دارد. اخیرا با توجه به عدم جذابیت بازار میلگرد، بسیاری از تجار به سمت معامله شمش گرایش پیدا کرده‌اند. یکی از فعالان بازار در این خصوص می‌گوید: شمش فولاد معمولا مشتری‌‌های خاص خود را دارد که به طور کلی شامل واردکنندگان و شرکت‌های تولیدی می‌شود. از این رو معمولا شمش در بورس با استقبال زیادی رو‌به‌رو نمی‌شود اما به نظر می‌رسد تعدادی از تجار با توجه به شرایط فعلی فعالیت در این بازار را مقرون به صرفه‌تر می‌دانند. از این رو بسیاری از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند شرایط فعلی باعث شود تا زمینه آشنایی فعالان بورس با بازار شمش بیشتر شده و در آینده شاهد رونق بیشتر معاملات آن باشیم.

استقبال سرد از ورق فولادی

دیروز ۱۱۴هزار تن ورق در بورس کالا فروخته شد که ۱۱۰هزار تن از آن به صورت مچینگ فروخته شد و تنها ۳هزار تن محصول به صورت نقدی به فروش رسید. روز گذشته مبارکه ده‌هزار تن محصول خود را به واسطه استقبال هفته گذشته روی تابلو بورس کالا آورد که به دلیل پایین بودن نرخ‌های پیشنهادی متقاضیان مبادله‌ای بر سر محصولات فولاد مبارکه صورت نگرفت، اما محصولات نورد و لوله اهواز نیز که از طریق فولاد مبارکه روی رینگ فلزی آورده می‌شود نیز با وجود حجم ۱۰هزار تنی عرضه تنها ۳هزار تن فروش داشت. فعالان معتقدند به دلیل اعمال سیاست‌های تثبیتی قیمت فولاد مبارکه و فروش نقدی این شرکت، مقررات بورس کالا در مورد پرداخت مالیات برارزش افزوده و کارمزد کارگزاران و شرکت مانع ورود متقاضیان برای خرید محصولات شده و آنها ترجیح می‌دهند تا از بازار به صورت شرایطی و بدون پرداخت مالیات خرید کنند. به نظر می‌رسد تنها راه نجات بازار از این تنوع نرخ‌های ایجاد شده اقدام حمایتی دولت در راستای افزایش نرخ تعرفه در کوتاه مدت باشد. دیروز ورق سرد B مبارکه ۱۰۴۰۰ تن با نرخ ۶۱۲تومان، ورق

قلع اندود ۴۷۵۰ تن ۹۰۸تومان، ورق گالوانیزه ۴۹۴۰ تن با نرخ ۷۶۴تومان، ورق گرم B ا۲۵۹۸۰تن با نرخ ۴۵۱تومان، ورق گرم Cا، ۶۴۶۵۰ تن با نرخ ۴۵۱تومان فروش رفت. ورق گرم ۴۹/۱۲ تا ۸ نورد و لوله اهواز ۱۵۰۰تن با نرخ ۴۳۰تومان و ورق گرم ۴۹/۲ تا ۲ این شرکت ۱۴۰۰ تن با قیمت ۴۴۵ تومان معامله شد.

شمش آلیاژ آلومینیوم امارات

دیروز سبد میلگرد ۳۱ تا ۱۰- A۳ چین با نرخ ۴۸۰تومان ۱۵۴۰ تن مبادله شد. دیروز علاوه بر این محصولات وارداتی، شمش آلیاژ آلومینیوم (A۳۸۳) شرکت LUCKY ALLOYS کشور امارات با نرخ ۱۸هزار ریال ۲۰ تن عرضه شد اما هیچ خریداری وارد رینگ نشد.