بازار طلا؛ خنثی

گروه بورس کالا- در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی، روندی نسبتا خنثی داشت، به طوری که قیمت طلا از میانگین ۸۷۵‌دلار در تاریخ ۶ آوریل، به میانگین قیمت ۸۸۰‌دلار در تاریخ ۱۰آوریل رسید. ( لازم به توضیح است که طلا در روز ششم آوریل با قیمت ۸۹۰‌دلار باز شد و در پایان همین روز معاملاتی به ۶۰/۸۶۸ هم رسید و با این قیمت بسته شد و در روز هفتم آوریل تا روز دهم آوریل قیمت آن اندکی افزایش یافت و به حدود ۸۸۰‌دلار رسید. )

اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است، به شرح ذیل می‌باشد: در اوایل هفته گذشته منابع دولتی آلمان در برآوردهای جدیدی اعلام کردند که رشد اقتصادی این کشور با ۵/۴درصد کاهش همراه خواهد بود و تعداد بیکاران در این کشور ممکن است به یک‌میلیون نفر افزایش یابد. براساس آخرین گزارش منابع دولتی، با توجه به رشد منفی اقتصاد آلمان در ۳ ماه نخست سال، این پیش‌بینی وجود دارد که میانگین رشد منفی کمتر از ۴‌درصد تا پایان سال باشد.

بنابراین گزارشات منتشره، اقتصاد آلمان در سال ۲۰۰۹ شروع ضعیفی داشته است و درخواست‌های صنایع این کشور در ماه ژانویه با کاهش ۸‌درصدی و درآمدها نیز با یک افت ۵/۷‌درصدی مواجه بوده است. همین مساله نیز، سبب کاهش نرخ ارزش برابری یورو در مقابل‌دلار و همچنین کاهش قیمت طلا از این تاریخ به بعد، در بازارهای جهانی شده است.

همین‌طور، در روز ابتدایی معاملاتی هفته گذشته، وزیر دارایی انگلیس تاکید کرد که انگلیس با رکودی شدیدتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد مواجه گشته است. همچنین، طبق آخرین آمار و ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار ملی انگلیس، اقتصاد این کشور طی سه ماه پایانی سال ۲۰۰۸ برابر ۶/۱‌درصد کاهش داشته است که این افت از بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده است.

خاطر نشان می‌شود که رشد اقتصادی انگلیس در سال ۲۰۰۷ برابر با ۳‌درصد و در سال ۲۰۰۸ برابر با ۷/۰‌درصد بوده است. این در حالی است که بانک مرکزی انگلیس برای مقابله با رکود، نرخ بهره را به کمتر از ۵/۰‌درصد کاهش داده است که این پایین‌ترین نرخ بهره در تاریخ ۳۱۵ سال اقتصاد انگلیس است. همین امر، موجب کاهش نرخ ارزش برابری یورو در مقابل‌ دلار و همچنین کاهش قیمت طلا در ابتدای هفته گذشته در بازارهای جهانی گشت.

علاوه بر اینها، با ادامه بحران مالی در آمریکا و شدت یافتن آن، در اواخر هفته گذشته انجمن مراکز خرید آمریکا اعلام نمود که بازار خرده فروشی و قدرت خرید مردم این کشور در ماه مارس ۲/۱‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. آمارهای رسمی ‌منتشر شده از سوی دولت آمریکا نیز نشان می‌دهد، رشد اقتصادی این کشور، طی ۳ ماه پایانی سال ۲۰۰۸ بیش از ۳/۶‌درصد کاهش داشته است.

همچنین فدرال رزرو در جدیدترین پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده است که نرخ بیکاری در این کشور تا پایان امسال به ۵/۸ تا ۸/۸‌درصد خواهد رسید. در نتیجه این عوامل، نرخ ارزش برابری‌دلار در مقابل یورو در بازارهای جهانی کاهش یافت و به دنبال آن بهای طلا در بازارهای جهانی با افزایش همراه شد. همچنین نداشتن چشم انداز مثبت سرمایه‌گذاران در مورد ترازنامه بانک‌ها و نتایج فصلی که قرار است در این هفته منتشر شود سبب رویگردانی سرمایه‌گذاران از بازار سهام و رویکرد آنها به بازار طلا در هفته گذشته شد.

تحلیل تکنیکال طلا

با توجه به گواه‌های مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، همانطور که قبلا نیز پیش‌بینی شده بود، طلا خط ساپورتی ۹۰۰‌دلار را شکانده و وارد فازی منفی شده است. در هفته‌ای که گذشت طلا روندی نسبتا نزولی داشت. برای هفته معاملاتی پیش رو نیز پیش‌بینی می‌‌شود که با احتمال زیادی، طلا روندی نزولی دارد و در صورت شکستن سطح مقاومتی مهم ۸۷۵‌دلار که نزدیک‌ترین ساپورت آن است، احتمالا طلا تا قیمت ۸۶۰‌دلار نیز افت خواهد داشت که ساپورتی مهم و تاریخی برای طلا است. در غیر این‌صورت، چنانچه طلا بخواهد صعود داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی ۹۰۰‌دلار، احتمالا تا ۹۴۰‌دلار نیز رشد خواهد کرد.

علاوه بر اینها، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان همچنان به دنبال مکانی امن برای سرمایه‌گذاری و به دلیل خاصیت تورم‌زدایی طلا به این کالای سرمایه‌ای به عنوان جایگزینی خوب روی می‌آورند. در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، با توجه به شرایط بد اقتصادی و مالی کشورها و تشدید بحران اقتصادی جهانی، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته با روندی نزولی همراه باشد و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌‌کند.