تحلیلگران در کنفرانس جهانی مس CRU اعلام نمودند که قیمت‌های مس در نیمه دوم امسال، زمانی که چینی‌ها خرید خود را متوقف کنند پایین خواهد آمد و پیش‌بینی می‌کنند که چشم انداز بازار مس در کوتاه‌مدت روندی منفی به خود خواهد گرفت.

تحلیلگران یک وضعیت نامطلوبی از شرایط ویژه کوتاه مدت بازار را به تصویر کشیدند. Sucden پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها با افت مواجه گردند و حتی به پایین تر از قیمت‌های نازل ماه دسامبر برسند، همچنین Macquarie نیز پیش‌بینی کرده است که با افزایش قیمت‌ها، چین خرید خود را متوقف می‌نماید و این دیدگاه وجود دارد که در سال ۲۰۰۹ مس مازاد به حدود یک میلیون تن برسد و CRU معتقد است که امید به نجات بازار بسیار دیر شده است.

تحلیلگران دیگری اظهار داشتند که عملکردهای بهتر از پیش‌بینی‌های قبلی قیمت مس در سه ماهه اول سال ۲۰۰۹ به دلیل عرضه و تقاضای ضعیف قابل توجیه نبوده و بدون خرید چین قیمت‌ها می‌تواند بسیار کمتر باشد.

یک تحلیلگر بازار فلزات در Macquarie اظهار داشت که بدون خرید کشور چین، بازار مس با رکود همراه خواهد بود و قیمت‌ها وضعیت وخیم‌تری به خود خواهند گرفت.وی افزود: من از این بیم دارم که چینی‌ها در نیمه دوم سال خود را عقب کشیده و منتظر قیمت‌های پایین‌تر بمانند و در این صورت ما مجددا شاهد پدید آمدن مس مازاد در بازار خواهیم بود.

واردات مس تصفیه شده در چین در یک دوره زمانی از ماه دسامبر تا ماه فوریه به بیش از ۲۰۰هزار تن در ماه افزایش پیدا کرده که در ماه‌های پیشین از آن کمتر از ۱۰۰ هزار تن در ماه بوده است.