ترک‌ها بازیگران اصلی بازار بیلت
قیمت بیلت در هفته گذشته در بازارهای عمده جهانی دارای روند افزایشی بوده است. در هفته مزبور، قیمت بیلت در برخی بازارهای جهانی، به ویژه ترکیه، رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش متال بولتن آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، با توجه به افزایش شدید تقاضای مصر برای میلگرد و نیز بهبود تقاضای خرید این محصول توسط برخی کشورهای دیگر و به منظور پاسخگویی به این تقاضاها، فعالیت کارخانه‌های ترکیه برای خرید مواد اولیه از قبیل آهن قراضه و بیلت نیز با رشد همراه بوده است و در حال حاضر ترک‌ها یکی از بازیگران اصلی در بازار آهن قراضه و بیلت هستند. در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه افزایش یافت. متوسط قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه از حدود 355دلار/تن، تحویل درب کارخانه در هفته گذشته به حدود 403دلار/تن، تحویل درب کارخانه در هفته مورد بررسی رسیده است. در بخش صادرات نیز گزارش می‌شود که به دنبال افزایش قیمت آهن قراضه، اغلب تولیدکنندگان بیلت در ترکیه قیمت صادراتی خود را به سطح 410-400 دلار/تن، فوب افزایش داده‌اند. با توجه به افزایش قابل توجه قیمت بیلت صادراتی ترکیه، تحلیلگران بازار اعلام می‌کنند که تداوم این شرایط تا حدود زیادی بستگی به تغییرات آتی تقاضا و قیمت میلگرد دارد.
در هفته مورد بررسی و با توجه به تعطیلات عید پاک، متال بولتن گزارشی از قیمت صادراتی بیلت تولیدکنندگان در کشورهای CIS ارائه نکرد. لکن اطلاعات منتشره از سایر منابع بازار نشان می‌دهد که تولیدکنندگان بیلت در کشورهای CIS، قیمت‌های صادراتی خود را از ۳۵۰-۳۴۰ دلار/تن، فوب در هفته گذشته به ۳۷۰-۳۶۰ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی افزایش داده‌اند.
در بازار شنیده می‌شود که طی حدود دو هفته گذشته، تولیدکنندگان بیلت CIS ، پیشنهاد قیمت جدیدی را برای صادرات به ایران ارائه نکرده‌اند. برخی از تجار بیلت که خرید قبلی از CIS داشته‌اند، قیمت 390-380 دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی را پیشنهاد می‌کنند. همچنان این انتظار وجود دارد که با شروع مجدد فعالیت و ارسال پیشنهادات جدید قیمت توسط تولیدکنندگان بیلت کشورهای CIS برای صادرات به ایران، قیمت‌ها پایین‌تر از قیمت‌های پیشنهادی تجار باشد.
آخرین قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به کشورهای منطقه خلیج فارس، ۳۷۰-۳۶۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر خلیج فارس است که مربوط به ۷/۴/۲۰۰۹ است. در بازار اعلام شد که قیمت صادراتی بیلت کشورهای CIS به مقصد عربستان، ۳۷۵ دلار/تن سی اف آر جده است.
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید20 mnsi ، ا3000 و برای بیلت با کیفیت Q235 و Q195، ا2950-2900 یوآن/تن می‌باشد که حاکی از تثبیت نسبی قیمت بیلت در بازار داخلی چین است. در بخش صادرات هم، قیمت‌های پیشنهادی چینی‌ها همچنان غیررقابتی است.
در بازار داخلی آمریکا، بازار بیلت مایوس‌کننده است. تقاضا برای بیلت پایین بوده و فعالیت کارخانه‌های نوردی محدود شده است. آخرین قیمت بیلت در بازار آمریکا، ۳۸۶-۳۵۸ دلار/تن، تحویل درب کارخانه اعلام شده است.
ثبات قیمت اسلب
با توجه به ضعف حاکم بر بازار جهانی محصولات فولادی تخت و تداوم کاهش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی، قیمت اسلب هم شرایط باثباتی را سپری می‌کند. کشور هند، آخرین قیمت پیشنهادی این کشور را برای صادرات اسلب به چین ۳۴۵-۳۴۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام کرده است.
نوسان قیمت بیلت درلندن
در معاملات ۲۰ آوریل در بورس فلزات لندن قیمت بیلت مدیترانه نوسان زیادی داشت. در این روز قیمت معاملات ۳ماهه کاهش یافته و در مقابل قیمت معاملات ۱۵ ماهه رشد کرد. در این روز معاملات نقدی این کالا بدون تغییربود. بدین ترتیب خرید نقدی ۳۱۵دلار معامله شد. فروش نقدی تنها ۵ سنت رشد کرد که در نهایت ۳۱۶‌‌دلار معامله شد. خرید ۳ماهه با ۱۴‌دلار و ۵۰‌سنت کاهش و فروش ۳ ماهه با ۱۰‌دلار و ۵۰سنت کاهش نرخ به ترتیب ۳۱۵و ۳۲۰دلار معامله شد. خرید و فروش ۱۵ ماهه با۲۰‌دلار رشد ۳۷۵ و ۳۸۵دلار فروش رفت.
بیلت خاور دور که مدتی است با نرخ‌های ثابت معامله می‌شود در این روز با نوسان قیمت معاملات 15‌ماهه روبه‌رو شد که به ترتیب با 5‌دلار کاهش خرید 15ماهه 340دلار و فروش 15ماهه 350‌دلار معامله شد. دیگر مبادلات در این روز مثل قبل ثابت ماند در نتیجه خرید نقدی 320‌دلار، فروش نقدی 330‌دلار، خرید 15ماهه 320دلار و فروش 15‌ماهه 330‌دلار معامله شد.
در این روز ۲۹‌هزارو ۹۶۵‌تن بیلت مدیترانه و ۴‌هزارو ۸۱۰‌تن بیلت خاور دور معامله شد.