موج سواری تیرآهن در بازار

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: طی هفته گذشته بازار فولاد به خصوص در بخش تیرآهن متاثر از اخبار مربوط به آهن‌آلات وارداتی با افت‌وخیز قابل توجهی روبه‌رو شد. در نتیجه قیمت این کالا روند نزولی به خود گرفت. این امر در حالی اتفاق افتاده که طی چند هفته اخیر به واسطه رکودی که در بازار میلگرد وجود داشت، بازار تیرآهن در شرایط خوبی به سر می‌برد و همه روزه تقاضا برای این کالا وجود داشت، اما در پی انتشار خبر مربوط به موجودی بالای بنادر شمالی کشور، تجار با این تحلیل که در صورت عرضه این کالاها، فضای انحصاری و محدود این بازار از بین رفته و با تغییر ترازوی عرضه و تقاضا در این بازار روبه‌رو خواهند شد، در خرید تردید کردند. در نتیجه نرخ تیرآهن ذوب‌‌آهن از روز شنبه تا روز سه‌شنبه ۱۰ تا ۴۵هزار ریال در هر شاخه کاهش یافت به طوری که تیرآهن شاخه ۱۴ این شرکت در بازار آزاد از یک میلیون و ۱۲۵هزار ریال به یک‌میلیون و ۱۰۰هزار ریال رسید.

تیرآهن شاخه ۱۶ نیز از یک میلیون و ۴۶۰هزار ریال به یک میلیون و ۴۲۰هزار ریال و تیرآهن شاخه ۱۸ نیز از یک میلیون و ۶۷۵هزار ریال به یک میلیون و ۶۶۰هزار کاهش یافت.

به همین ترتیب تیرآهن شاخه ۲۰ از ۲میلیون و ۱۲۵هزار ریال به ۲میلیون و ۸۰هزار ریال، شاخه ۲۲ از ۲میلیون و ۵۲۰هزار ریال به ۲میلیون و ۴۸۰هزار ریال، تیرآهن شاخه ۲۴ از ۲میلیون و ۵۲۰هزار ریال به ۲میلیون و ۸۰۰هزار ریال و تیرآهن شاخه ۲۷ از ۳میلیون و ۳۵۰هزار ریال به ۳میلیون و ۳۴۰هزار ریال کاهش یافت.

حرکت معکوس تیرآهن در آخرین روز معاملات

به‌رغم کاهش نرخ تیرآهن در بازار در طول هفته گذشته، در آخرین روز قیمت آن با موج مثبت قیمت‌ها مواجه شد که علت آن رشد نرخ تیرآهن ذوب‌آهن در بورس و عرضه نشدن تیرآهن‌های عربستان که بازار عرضه آن را پیش‌بینی کرده بود عنوان شد.

در این روز با توجه به اینکه نرخ سبد میلگرد و تیرآهن این شرکت در بورس از ۵۷۵ به ۶۰۹ تومان رشد کرد، قیمت‌ها در بازار آزاد نیز رشد کرد به‌طوری که تیرآهن شاخه ۱۴، ۲۰هزار ریال، تیرآهن شاخه ۱۶ و ۱۸، ۱۵هزار ریال، تیرآهن شاخه ۲۰ و ۲۲، ۳۰هزار ریال، تیرآهن شاخه ۲۴، ۲۰هزار و تیرآهن شاخه ۲۷، ۱۰هزار ریال در هر شاخه رشد کرد.

رشد شمش، افت میلگرد

طی هفته گذشته قیمت میلگرد با وجود اینکه نرخ شمش فولاد داخلی رشد کرده بود با روند کاهشی روبه‌رو شد؛ اگرچه این کالا نیز همانند تیرآهن در روز چهارشنبه با اندکی حرکت روبه‌ رشد مواجه بود. در ابتدای هفته گذشته اگرچه عرضه‌کنندگان در مقابل کاهش نرخ محصولات خود مقاومت می‌کردند اما در نهایت این محصول با افت مواجه شد. به‌طور مثال میلگرد ۱۰ آجدار کلاف اهواز از ۵.۶۵۰ریال به ۵.۶۲۰ریال و میلگرد ۱۰ آجدار شاخه اردبیل از ۵.۳۵۰ریال به ۵.۳۲۰ریال رسید. میلگرد ۱۲-۳اA قزوین نیز از شنبه تا سه‌شنبه از ۵.۳۲۰ریال به ۵.۳۳۰ریال رسید.

نرخ این کالا در روز چهارشنبه در پی رشد نسبی آهن‌آلات، به نرخ ابتدای هفته بازگشت.

میلگردهای فولاد آذربایجان نیز طی هفته گذشته کاهش داشتند، به طوری که میلگرد ۱۸ و ۱۶ و ۱۴-۳اA آن از ۵.۳۵۰ریال به ۵.۳۲۰ریال رسید.

به همین نسبت میلگرد ۲۲-۳اA نیز از ۵.۲۵۰ریال به ۵.۲۰۰ریال رسید.

از کالاهای این شرکت تنها میلگرد ۲۵-۳اA به‌رغم نوسان در طول هفته، در پایان هفته به نرخ ابتدای هفته ۵.۲۰۰ریال برگشت.

یکی از اتفاقات مهم بازار میلگرد در هفته گذشته معاملات عمده و با حجم بالای محصولات ذوب‌آهن در بورس بود که تا حدودی باعث تثبیت قیمت‌ها شد. در روز یکشنبه این شرکت یک فروش یکجای ۵۵هزار تنی و در روز چهارشنبه نیز یک سبد میلگرد ۱۸۵هزار تنی و یک سبد میلگرد و تیر‌آهن ۱۰۵هزار تنی در بورس به‌فروش رساند.