بازگشت شرایط عادی به بازار فولاد تا پایان سال

گروه بورس‌کالا- آزاده حسینی: نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی فرصت مناسبی است برای شرکت‌های داخلی و خارجی که در این حوزه یا حوزه‌های مرتبط با بخش نفت و گاز به تبادل اطلاعات بپردازند. شرکت متین وست Metin vest یکی از شرکت‌های خارجی حاضر در چهاردهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی است که این نمایشگاه فرصتی را فراهم آورد تا راجع به بازار فولاد اروپا با فدریکو برتولینی مدیر کل فروش هلدینگ متین وست که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ورق‌های کربن استیل در دنیا است به گفت‌وگو بنشینیم. متن زیر مشروح این گفت‌وگو است:

لطفا توضیحاتی پیرامون فعالیت و حجم تولیدات شرکت بفرمایید.

گروه صنعتی متین وست در واقع هلدینگ سه شرکت اسپارتان Spartan uk با ماهیت انگلیسی، والسایدر valsider و ترامتال Trametal با ماهیت ایتالیایی فعالیت می‌کند که تولیدکننده ورق‌هایی با آلیاژهای خاص و مصارف خاص است.

این شرکت مجموعا ۵/۱میلیون تن انواع ورق‌های کربن استیل تولید می‌‌کند که این محصول در صنایع کشتی‌سازی، نفت و گاز و برای ساخت مخازن تحت فشار و .... استفاده می‌شود که در ایران محصولات شرکت بیشتر در بخش نفت و گاز برای ساخت مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر بازار فولاد به خصوص بازار ورق را در اروپا چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

در حال حاضر وضعیت بازار یا به بیان بهتر وضعیت برای تولیدکنندگان بسیار سخت شده است و همه شرکت‌ها در اروپا تحت تاثیر بحران مالی اقتصادی جهان قرار گرفته، البته این شوک برای کارخانه‌های تولید کننده مقاطع ساختمانی سخت‌تر بوده و به دلیل رکود در بخش

ساخت و ساز، مشکلات تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی بیشتر از سایر فولادسازان بوده است.

شرکت متین وست برای مقابله با بحران مالی چه اقداماتی انجام داده است؟

بحران مالی شرکت متین وست را نیز تحت تاثیر قرار داده و برای مقابله با آن حجم تولید خود را اندکی کاهش داده و شیفت کاری خود را نیز تغییر داده‌ایم. البته این تغییرات به دلیل تنوع تولیدات ما در گریدهای مختلف و تمرکز فروش به صورت پروژه‌‌ای، بسیار اندک بوده است. اما اثرات بحران مالی از ابتدای سپتامبر ۲۰۰۸ آغاز شده که اقداماتی که ذکر شد برای رهایی از بحران انجام دادیم. در ضمن درصدد هستیم تا یک سری حرکت‌های مثبتی انجام دهیم که در این راستا خیلی از شرکت‌ها درخواست ادغام با ما را داشتند.

جهش و افت قیمت محصولات شما در اوج و فرود بازار فولاد طی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ چه قدر بود؟

قیمت ورق کربن استیل، در بازار اروپا طی دوره رونق بازار هزار یورو در هر تن قیمت خورد، اما در حال حاضر هر تن آن، با نرخ ۴۰۰ یورو در هر تن به فروش می‌رسد. البته این موضوع کاملا طبیعی است، چرا که در بهار و تابستان ۲۰۰۸ تقاضا برای مصرف بالا بود و از همین رو تقاضای بالا قیمت‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داد و بالعکس آن نیز در همان سال اتفاق افتاد، اما بحران مالی این رکود را تشدید کرده و از همین رو دولت‌ها در اروپا در حال اندیشیدن تمهیداتی برای خروج از بحران هستند، در حال حاضر شرکت‌ها منتظرند تا ببینند کدام دولت تمهیدات بهتری برای خروج از بحران دارد.

آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید، فشار ناشی از بحران مالی چه زمان کاهش می‌یابد؟

در این موضوع که بحران مالی سرانجام به پایان می‌رسد جای شکی باقی نیست، اما این که شرایط عادی کی به بازار باز می‌گردد اظهارنظر سخت است، به هر حال کارشناسان معتقدند در نیمه سوم و چهارم امسال بازار به شرایط عادی باز می‌گردد. در حال حاضر پروژه‌ها آرام آرام در خاورمیانه در شرف آغاز هستند البته این موضوع هنوز در مورد بازار مقاطع ساختمانی اتفاق نیفتاده است.

بازار فولاد ایران را چگونه می‌بینید؟

ایران یکی از بازارهای هدف ما است و بحران مالی باعث شده تا تقاضای ایران نیز طی این مدت اندکی کاهش یابد، به هر حال ما همواره همان محصول را تولید می‌کنیم که ایران آن را می‌‌‌خواهد البته ما در بازار ایران رقیبی نداریم. عمده تقاضای ایران از شرکت متین وست، ورق‌های کربن استیل برای تولید مخازن تحت فشار در زمینه نفت و گاز است. البته تداوم فعالیت ما با ایران به لحاظ سیاسی و با توجه به تحریم‌های موجود و مسائل بانکی اندکی با مشکل رو‌به‌رو شده، اما گروه صنعتی ما حامی خریداران ایرانی بوده و در تلاش است تا مشکلات را در این زمینه در حد توان خود حل کند. ایران سالانه حدود ۲۵هزار تن انواع ورق کربنی از گروه صنعتی متین وست metinvest خریداری می‌کند.