مرکز خدمات فولاد ایران - تقاضای سنگ آهن با عیار کم در چین رو به افزایش است. در واقع بعضی از کارخانجات در چین به دنبال سنگ‌آهن با عیار ۵۷‌درصد خلوص هستند. این سنگ آهن عمدتاً از هند وارد می‌شود ولی اندونزی و فیلیپین نیز از صادر‌کنندگان این کالا به چین به حساب می‌آیند. حتی سنگ آهن خلوص ۵۳ تا ۵۵‌درصد هم برای برخی از خریداران چینی جذابیت یافته است.

معمولا چینی‌ها سنگ‌آهن با خلوص بالا حدود ۶۶‌درصد را که از برزیل وارد می‌شود با سنگ آهن خلوص پایین تر مخلوط کرده و به کوره شارژ می‌کنند. از آن جا که این فرآیند به تعدیل برخی عناصر شیمیایی در سنگ‌آهن کمک کرده و نسبت به استفاده صرف از سنگ‌آهن برزیلی مقرون به صرفه‌تر است، بیشتر مورد توجه کارخانجات چینی قرار گرفته است. بنابراین واردات مقدار زیادی سنگ آهن مرغوب برزیلی در فصل اول سال جاری باعث ایجاد بازار برای سنگ‌آهن پست‌تر از منابع دیگر نیز شده است. در واقع برزیلی‌ها نوعی بازار سازی برای سنگ آهن نامرغوب کشورهای دیگر می‌کنند.

ناامیدی تجار سنگ‌آهن در چین

چشم‌انداز فصل دوم سال ۲۰۰۹ برای تجار سنگ‌آهن در چین تاریک به نظر می‌رسد. آن‌ها امیدی به بهبود بازار در نیمه اول سال ندارند.

یکی از تجار سنگ‌آهن در جنوب چین اظهار داشت: «استراتژی فعلی شرکت این است که سنگ‌آهن کیفیت پایین هندی را که بسیار

ارزان تر از سنگ‌آهن برزیلی و استرالیایی با همان درجه از کیفیت است، خریداری کند.»

در حال حاضر سنگ‌آهن هندی با خلوص ۶۳‌درصد و بالاتر نمی‌تواند از نظر قیمت و کیفیت با سنگ‌آهن برزیل و استرالیا رقابت کند، اما قیمت‌های سنگ‌آهن کیفیت پایین هندی هنوز برای برخی از خریداران چینی جذابیت دارد.

سنگ‌آهن هند با خلوص ۵/۶۳‌درصد در حال حاضر بین ۶۲ تا ۶۴ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین عرضه می‌شود. این در حالی است که سنگ‌آهن خلوص ۵۳‌درصد هند تنها ۳۵ تا ۳۶ دلار هر تن قیمت دارد. اختلاف قیمت میان درجه‌های مختلف سنگ‌آهن هندی بیشتر از اختلاف قیمت میان درجه‌های مختلف سنگ‌آهن برزیلی و استرالیایی است. یکی از تجار چینی اظهار داشت: «ما می‌دانیم که تقاضای سنگ‌آهن در چند ماه آینده افزایش نمی‌یابد. بنابراین، امیدواریم که حداقل قیمت آن ثابت بماند.»