همایش بررسی مشکلات تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولاد

گروه بورس کالا- تداوم کشمکش‌ها میان اعضای سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور با مجتمع فولاد مبارکه درخصوص نحوه قیمت‌گذاری و چگونگی تامین مواد اولیه اعضای سندیکا به برگزاری همایشی به میزبانی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در روز گذشته منجر شد. در این همایش که اکثریت اعضای سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور، معاون و یکی از مدیران کل وزارت صنایع و معادن و تنی چند از اعضای کمیسیون صنایع و نماینده هیات‌رییسه اتاق ایران در آن حضور داشتند، محمد ابویی، رییس هیات‌مدیره سندیکا، با ارائه گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۹۰ واحد صنعتی با بیش از ۰۰۰/۳۴ نیروی انسانی در سطح کشور به فعالیت مشغولند و علاوه بر تامین نیازهای بازارهای داخلی، بخشی از محصولات تولیدی خود را نیز به کشورهای همسایه صادر می‌کنند.

کامبیز کیامهر، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در خصوص مباحث مطرح شده در همایش مزبور اظهار داشت: با توجه به نقش صنایع پایین دستی فولاد در ایجاد اشتغال مولد و ارزش افزوده و نیز ارزآوری برای اقتصاد کشور، اعضای سندیکا در جلسه‌ همایش خواستار همکاری و تعامل بیشتر مجتمع فولاد مبارکه با اعضای سندیکا در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز خود شدند. به گفته وی، مجتمع فولاد مبارکه تنها مجاز به صادرات محصولات خود به میزانی است که ارز مورد نیاز خود را فراهم آورد.

سمیع‌نژاد همچنین اعلام داشت که وزارت صنایع و معادن به منظور ایجاد تعادل بیشتر و کمک به رفع مشکلات تولید‌کنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی در کشور، ارز لازم را برای واردات ورق‌های فولادی در اختیار آنها قرار خواهد داد. وی همچنین تصریح کرد که وزارت صنایع و معادن برای دادن مجوز واردات موقت ورق‌های فولادی به سازندگان داخلی با هدف صادرات محصولات تولیدی آمادگی دارد و از این موضوع استقبال می‌کند.

معاون وزیر صنایع و معادن همچنین تاکید کرد که تعرفه واردات ورق‌های فولادی مورد نیاز سازندگان لوله و پروفیل کماکان در حد صفر باقی مانده و افزایشی در آن صورت نخواهد گرفت. سمیع‌نژاد همچنین یادآور شد: به دلیل اینکه هم مجتمع فولاد مبارکه و هم کارخانه‌های لوله و پروفیل به بخش خصوصی تعلق دارند، بهتر آن است که برای بررسی و رفع اختلالات موجود میان آنها، به جای دولت، اتاق ایران اقدام کند که در آن صورت وزارت صنایع و معادن بر حسن اجرای تصمیمات اتخاذ شده از سوی اتاق ایران نظارت خواهد کرد.دانشمند، عضو هیات‌رییسه اتاق ایران که به نمایندگی از رییس اتاق ایران در جلسه حضور داشت نیز طی سخنانی آمادگی کامل اتاق ایران را برای اتخاذ تعامل میان تولید‌کنندگان لوله و پروفیل و مجتمع فولاد مبارکه و رفع نگرانی‌های دو طرف به نحوی که قدرت‌ رقابتی آنها حفظ شود، اعلام داشت.

وی نیز همچنین بر مخالفت اتاق ایران با افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی مورد نیاز اعضای سندیکا تاکید کرد و اعلام داشت که اتاق ایران از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات اعضای سندیکای تولید‌کنندگان محصولات لوله و پروفیل فولادی کشور مضایقه نکرده و در آینده نزدیک جلسات دیگری برای بررسی راهکارهای حل مشکلات دو طرف با همکاری مسوولان وزارت صنایع و معادن برگزار خواهد شد.همچنین مهندس رمزی، مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصاد وزارت صنایع و معادن نیز آمادگی هرگونه همکاری و تلاش لازم در جهت انعقاد موافقت‌نامه‌های اعمال تعرفه‌های ترجیحی در کمیسیون‌های اقتصادی مشترک در کشورهای منطقه‌ای را که بازار هدف فروش محصولات تولید‌کنندگان لوله و پروفیل می‌باشند، اعلام کرد.

یادآور می‌شود که رشیدی، دبیر ستاد فولاد مبارکه کشور، نجفی، عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران و علیخانی، دبیر تشکل‌های اقتصادی وابسته به اتاق ایران در همایش مزبور حضور داشتند.

همایش مزبور در حالی برگزار شد که شایعه افزایش تعرفه واردات فولاد به خصوص ورق فولادی به لحاظ صفر بودن نرخ تعرفه در بازار مطرح و همین موضوع موجب تشکیل صف‌های خرید در بورس اوراق شد و البته رشد واردات ورق در سال گذشته و پایین آوردن حجم فروش در بورس کالا موجب شد تا شایعاتی پیرامون موجودی ۵۰۰هزار تنی محصولات فولاد مبارکه در انبارهای این شرکت شدت بگیرد؛ البته در این همایش، مسوولان مجتمع فولاد مبارکه حضور نداشتند که بهتر بود برای بررسی مشکلات و رسیدن به بهترین راهکارها، مدیران این شرکت در همایش مذکور حضور به عمل می‌آورند.