محمد حسین بابالو- بازار فولاد مسیر مبهم و پیچیده‌ای را سپری کرده که کاهش قیمت فعلی در آینده نزدیک به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود. این کاهش بسیار شکننده بوده و به بهبود نسبی بازارها می‌انجامد و این رونق نیز بسیار شکننده است. بازار فولاد در چند روز گذشته نوسانات و افت‌وخیزهای فراوانی را تجربه کرد که هر یک از این رویدادها در آینده این بازار در سطح جهان و نتیجتا در ایران تاثیرات مهمی بر جای خواهد گذارد. در اقصی نقاط جهان شاهد رشد آرام قیمت این کالای استراتژیک هستیم. این در حالی است که این امر تاکنون در بازار فولادهای ساختمانی به نسبت دیگر بازارها کمرنگ‌تر جلوه کرده است تا جایی که بازار این نوع کالاها در چین و برخی از کشورها با کاهش تقاضا و کاهش قیمت نیز مواجه شده است. در ایران نیز هم‌اکنون با کاهش قیمت مواجه هستیم، ولی این افزایش قیمت‌های جهانی به هر صورت ممکن و بالاخص از طریق افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی به بازار داخلی تزریق خواهد شد. بالعکس بازار فولادهای ساختمانی هم‌اکنون حجم تقاضای داخلی برای انواع فولادهای آلیاژی مسیری صعودی داشته که این افزایش حجم تقاضا به هر حال به افزایش قیمت منتهی خواهد شد. این در حالی است که در این بازار هم‌اکنون شاهد کاهش قیمت‌ها بالاخص برای انواع فولاد ساختمانی بوده‌ایم که این کاهش قیمت نیاز به بررسی بیشتری دارد.

در بازارهای عمومی داخلی کاهش قیمت انواع آهن‌آلات ساختمانی بالاخص تیرآهن و میلگرد دلایل خاص خود را دارد. دلیل اول این کاهش قیمت، افت قیمت‌های جهانی این نوع فولاد است. با توجه به رکود فعالیت‌های ساختمانی در منطقه از جمله امارات و همچنین شرایط ساده تعرفه‌ای گمرک و وجود بارهای سرگردان و تولیدکنندگان نزدیک از جمله ترکیه، عربستان، کشورهای مشترک المنافع و ... و شرایط بازار داخلی ایران، شاهد ورود این قبیل کالاها و کاهش قیمت‌ها در بازار داخل بودیم که در چند روز گذشته بیشتر خودنمایی کرده است. این مطلب به کاهش سطح تقاضا در داخل به نسبت عرضه نیز بدل شده و به کاهش بیشتر قیمت‌ها دامن زده است. این حالت بیشتر برای حجم‌های بالاتر از این کالا و در بنادر جنوبی و گاها شمالی کشور خودنمایی می‌کند. نکته دیگر عرضه این قبیل کالاهای وارداتی در بورس کالای ایران بوده که با توجه به نوسانات و مشکلات پیش آمده و عدم اطمینان از صلاحیت و کیفیت این کالاها همچنین با توجه به تجربیات پیشین با کش و قوس‌های بسیاری همراه بوده است. این مطلب نیز به کاهش قیمت‌ها کمک کرده نهایتا به کاهش قیمت مورد معامله در بورس منجر شد. این مطلب هم‌اکنون به سطح بازارهای غیررسمی در حال سرایت است. برآیند این مطالب کاهش قیمت انواع مقاطع ساختمانی در بازارهای ایران است. موید این مطلب نیز پیشنهاد قیمت ۴۸۰‌تومان برای هر کیلوگرم سبد میلگرد ساختمانی چینی ۱۲ متری A۳ در بنادر جنوبی ایران است.

هم‌اکنون قیمت‌های فولاد بالاخص فولاد ساختمانی در انواع بازارها به مرزهای شکننده‌ای رسیده است که احتمال هر تغییر را در بطن خود افزایش می‌دهد. این شرایط و کاهش قیمت‌ها به احتمال قوی و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات و شرایط جهانی به افزایش نه چندان قدرتمند قیمت‌ها خواهد انجامید. قیمت‌های کنونی قیمت‌هایی نیست که از ثبات بادوامی برخوردار باشد. کیفیت پایین محصولات نهایی وارداتی و نوسانات بازار تولیدات داخلی به خروج از وضع فعلی خواهد انجامید. احتمال افزایش تعرفه واردات نیز مجددا قوت گرفته و این شایعه به واردات انبوه این کالا انجامیده است.

شرایط حاکم بر بازار فولاد به متغیرهای بسیاری وابسته است. قیمت انواع آلیاژی نیز همچون دیگر کالاهای عادی تابع روند عرضه و تقاضا است. نمودار عرضه با توجه به روند افزایش قیمت‌های جهانی در جهت افزایش قیمت سوق پیدا کرده و همچنین نمودار تقاضا نیز با توجه به کاهش موجودی انبارها و افزایش تقاضا در مسیر صعودی به پیش می‌رود. برآیند این دو شرایط به افزایش قیمت‌ها منتهی خواهد شد. نکته دیگر روند افزایش هزینه تولید فولاد است. با توجه به افزایش قیمت نفت به‌عنوان مهم‌ترین حامل انرژی همچنین سنگ‌آهن و دیگر فروآلیاژها همچون نیکل، فروکروم، فرومولیبدن و ... باز امید به افزایش قیمت‌ها خودنمایی می‌کند. این مطلب بیشتر در انواع آلیاژی صدق می‌کند.

در خصوص انواع ساختمانی وضع تفاوت چشمگیری دارد. عرضه به سمت افزایش سوق یافته و افزایش واردات و رونق بورس کالا موید آن است همچنین کاهش تقاضا به نسبت عرضه به کاهش قیمت‌ها می‌انجامد. کاهش قیمت‌های وارداتی و ضعف ساخت‌و‌ساز و کاهش چشمگیر بودجه‌های عمرانی نیز به این شرایط دامن‌زده است. روند کلی در بازار داخلی نزولی است.

شرایط فعلی بالاخص برای انواع پرمصرف این کالاها بسیار شکننده است. نکته دیگر آنکه هم‌اکنون منحنی تقاضا بالاخص پس از تعطیلات سال نو شمسی مسیری صعودی با شیبی تند به خود گرفته است. به عبارت دیگر تقاضا افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. اگر این خرده بازار را تحلیل کنیم روند عمومی نمودار عرضه و تقاضا به سمت کاهش عرضه و افزایش تقاضا میل کرده است. برآیند این موارد به کاهش موجودی انبارها و در آینده نزدیک به افزایش قیمت‌های داخلی منتهی می‌شود. نکته دیگر افزایش هزینه تولید این نوع فولادها است. با توجه به بالارفتن قیمت نفت همچنین مسیر آرام افزایشی بسیاری از مواد اولیه این صنعت بالاخص انواع مختلف فروآلیاژها همچون نیکل، مولیبدن و ... به احتمال زیاد مسیر قیمتی این کالاها در آینده نزدیک صعودی خواهد بود که موجودی پایین انبارها نشان‌دهنده چهره واقعی این بازار است. این مطلب در خصوص انواع پرمصرف کلاف مفتول آلیاژی به وضوح دیده می‌شود. بازارهای این کالا بایستی خود را برای بهبود قیمت‌ها آماده کنند.