بازار بی‌رمق آهن

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: به واسطه رکود حاکم شده بر بازارآهن، دیروز هم بورس کالا معاملات فولاد را با سردی و بی‌رونقی پشت سرگذاشت.براساس این گزارش، عرضه انبوه محصولات وارداتی در بازار ایران که از هفته گذشته موجی از کاهش قیمت‌ها را در بازار ایجاد کرده بود، همچنان ادامه دارد و به‌رغم شیوع مجدد شایعات مربوط به تعرفه واردات فولاد، خریداران زیادی در بازار حضور ندارند و اگر هم خریداری وجود داشته باشد، تنها در صورتی که فروشنده حاضر باشد پایین‌ترین قیمت موجود در بازار را پیشنهاد کند، اقدام به خرید می‌کند. بدین ترتیب این شرایط باعث شده تا خریدهای محدودی که انجام می‌شود، به سختی و آرامی صورت پذیرد.

گفته می‌شود از بعد از ظهر روز سه‌شنبه شرایط به گونه‌ای شد که یکی از تجار، میلگرد اهواز را با نرخ ۴۸۰تومان پیشنهاد داد. البته به عقیده فعالان بازار، یکی از دلایلی که باعث شده فروش‌های بورس هم بی‌رونق پیش رود، بالا بودن نرخ محصولات ذوب‌آهن در مقابل بازار آزاد است. در حال حاضر هیچ‌یک از فعالان بازار نرخ ۵۳۵ و ۵۲۵تومان را که به صورت پروژه‌ای فروش می‌رود، قیمت‌های واقعی نمی‌دانند و معتقدند ذوب‌آهن به جهت حمایت از خریداران قبلی که با این ارقام محصول خریده‌اند، قیمت میلگرد را در بورس نگه داشته است.

فعالان بورس با توجه به قیمت فعلی شمش، نرخ مناسب و منطقی میلگرد را ۵۰۰ تومان می‌دانند، اما در عین حال با توجه به وجود حجم قابل توجهی از محصولات ترکیه معتقدند محصولات داخلی با این قیمت نمی‌توانند با محصولات ارزان قیمت‌تر وارداتی رقابت کنند.

تیرآهن هم غافلگیر شد

طی چند هفته اخیر تیرآهن‌های ذوب‌آهن هم در بورس عرضه شد. از این رو عملا آن بخش از رونق همیشگی بازار که به این محصول مربوط می‌شد نیز فعالیت چندانی نداشت. به گفته یکی از کارگزاران، عدم عرضه تیرآهن، تجمیع تقاضاها بود به طوری که ذوب‌آهن با این اقدام سعی در حفظ بازار این کالا داشت، اما با عرضه تیرآهن‌های عربستان، چین و ترکیه در بازار بورس، بازار این کالا هم به نوعی تحت تاثیر قرار گرفت. یکی از کارشناسان بازار با تاکید بر اینکه این شرکت بخش قابل توجهی از محصولات خود را پیش از این فروخته بود، گفت: به‌رغم این مساله، با کالاهای باقیمانده هم امکان کنترل بازار وجود داشت اما به یک‌باره اما محصولات وارداتی جهت بازار را تغییر داد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا یکشنبه هفته آینده تیرآهن‌های این شرکت در بورس عرضه خواهد شد.

یکی از فعالان بورس با اشاره به گسترش شایعه مربوط به افزایش تعرفه واردات آهن‌آلات معتقد است: در شرایط فعلی بازار به حدی دستخوش نگرانی است که این شایعه یا حتی تحقق آن نیز تاثیر زیادی بر بازار نمی‌گذارد.

به گفته وی، همین مساله باعث شد تا به‌رغم گسترش مجدد این شایعه در بازار، خریداران نسبت به آن عکس‌العملی نداشته باشند، ضمن اینکه به عقیده وی طی چند ماه اخیر این شایعه بارها باعث شده تا خریداران و تجار در تصمیم‌گیری خود دچار اشتباه و گمراهی شوند از این رو تا اعلام یک مرجع رسمی، نسبت به این شایعات عکس‌العملی نشان نخواهند داد.

ضایعات فولاد آذربایجان در رینگ فولاد

دیروز فولاد آذربایجان پودر قراضه آهن و ضایعات فولادی و میلگرد در بورس عرضه کرد. میلگردهای آن به‌رغم کاهش قیمت فروش نرفت.این شرکت سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۳ A و میلگرد ۳۲-۳ A را با نرخ ۴۹۵ تومان عرضه کرد، اما هیچ‌یک فروش نرفت و خریداری برای این کالاها وارد رینگ نشد.

اما پودر قراضه آهن این شرکت ۵هزار تن با نرخ ۷۰ریال، ضایعات مقاطع نوردی آن ۷۵۰۰هزار تن با نرخ ۲۶۲۲ ریال، قراضه فولادی (دوربندیل) ۲۰۰ تن با نرخ ۲۶۰۰ ریال، قراضه فولادی (ضایعات نوردی) ۵۰۰تن با نرخ ۳۸۰۰ ریال معامله شد.

بازار وارداتی‌ها تحت تاثیر رکود دیروز در میان کالاهای وارداتی سبد میلگرد ۲۰ تا ۱۰-۳ A چین و سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۳ A ترکیه فروش رفت و دیگر کالاها همچون تیرآهن روسیه و تیرآهن ۳۲ تا ۱۰-۳ A چین و شمش فولاد روسیه فروش نرفت.

بر این اساس دیروز تیرآهن ۱۴ و ۱۶ شرکت ZAPSIB روسیه با نرخ ۶۰۰ تومان عرضه شد، اما خریداران ۵۶۰ تومان را پیشنهاد دادند که نهایتا فروش نرفت.سبد میلگرد ۱۰ تا ۲۰-۳ A چین ۴۶۵ تومان ۱۱۰۰ تن فروش رفت. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۳ A ترکیه ۴۶۰ تومان معامله شد.در این روز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۸-۳ Aذوب‌آهن ۵۳۵ تومان، ۲۲۰ تن فروش رفت. سبد میلگرد ۱۴ و ۱۲-۳ A این شرکت نیز ۵۴۰ تومان معامله شد.

شمش Severstal روسیه دیروز ۳۹۳ تومان عرضه شد، اما خریداران ۳۹۰ را پیشنهاد دادند که نهایتا این کالا هم فروش رفت.