رضا معظمی

بحث قراردادهای آتی در ماه‌های گذشته و به ویژه پس از معرفی قرارداد آتی سکه طلا در بورس کالا پررنگ‌تر شده است؛ هر چند که تجربه‌های گذشته در مورد شمش طلا یا مفتول مس با اقبالی مواجه نشد، اما ... سکه طلا با اتکا به بازار نقدی قدرتمند توانسته امیدوارکننده باشد و در هفته گذشته دومین دوره آن پایان یابد؛ هر چند که این بازار با مشکلاتی مواجه است.

مهم‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر در مورد قراردادهای آتی و به ویژه سکه با آن مواجهند شامل:

۱ - بورس کالا در حال حاضر در عمده بخش‌های خود با ضعف زیرساخت‌های الکترونیکی و اینترنتی مواجه است، عدم اطلاع‌رسانی به موقع در مورد معاملات این بورس در مورد قراردادهای آتی با شدت بیشتری به چشم می‌خورد. عدم انعکاس عرضه و تقاضاها در سایت بورس کالا و دشواری تماس‌های دائم با کارگزاران سبب شده اطلاعات به موقع در اختیار معامله‌گران قرار نگیرد.

۲ - تاکید بر معاملات فیزیکی و حضوری سبب شده معاملات آتی سکه تنها به ساعت ۱۵ تا ۱۷ روزهای شنبه تا چهارشنبه محدود شود؛ در همین حال در برخی از روزها از جمله چهارشنبه‌ها، تراکم معاملات رینگ پتروشیمی سبب می‌شود معاملات با تاخیر انجام شود که این امر ریسک معامله‌گران را دوچندان می‌سازد و بی‌برنامگی در انجام معاملات قراردادهای آتی دلسردی معامله‌گران را به همراه آورده است.

۳ - تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و جمعه معاملات و تقارن دو روز از فعالیت‌های بازار در روزهای شنبه و یکشنبه با تعطیلی بازار جهانی ریسک دوچندانی را بر معامله‌گران وارد می‌سازد. همین امر سبب برتری بورس‌های منطقه‌ای از جمله دبی در معاملات طلا شده است.

تسویه حساب‌های آتی عموما با کندی صورت می‌گیرد و عدم حضور به موقع مسوولان این بخش در ماه گذشته دشواری را به معامله‌گران وارد کرده است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد ایجاد سایتی با اطلاعات شفاف، افزایش زمان معاملات، فراهم کردن نیروی انسانی کافی و ایجاد امکان دسترسی مستقیم به بازار توسط معامله‌گران اقداماتی است که می‌تواند تنها قرارداد مورد اقبال بورس کالای ایران را از نزول اقبال کنونی بازدارد.