بلاتکلیفی خریداران در رینگ پتروشیمی

عکس: نگار متین‌نیا

محدودیت فروش برخی از محصولات پتروشیمی به تولیدکنندگان در بورس کالا با شکست مواجه شد. به گزارش دنیای اقتصاد از هفته پایانی فروردین‌ماه محدودیت عرضه برخی از محصولات تنها برای تولیدکنندگان دارای پروانه اجرایی شد که در معاملات هفته گذشته بعد از سه هفته محدودیت در عرضه محصولات و عدم‌خرید محصولات توسط تولیدکنندگان نشان داد که حجم عرضه‌ها و قیمت‌های نهایی آن برای تولیدکنندگان باز هم بالا است و تولیدکنندگان امکان خرید با تناژ عرضه‌شده در بورس را ندارند.

عدم‌استقبال تولیدکنندگان از بورس

همچنین سناریوی دیگری که برای محور خرید تولیدکنندگان می‌توان تصور کرد این است که هنوز تولیدکنندگان برای خرید از بورس اشتیاقی ندارند.

خرید با حجم پایین در بن‌بست

تعدادی از خریداران حجم پایین محصولات پتروشیمی با اعتراض از بورس خواستار اجازه خرید با تناژ پایین هستند، این در حالی است که خرید با تناژ پایین‌تر از ۱۰ تن (یک محموله در بورس کالا) همه در بارگیری و تسویه حساب‌ها هزینه بالایی دارد.پیشنهادی که از سوی فعالان بازار برای خریداران حجم پایین ارائه می‌شود، این است که تولیدکنندگان با اتحاد با هم یک تعاونی یا اتحادیه را تشکیل دهند و از طریق آن امکان خرید محصولات با تجمیع تقاضا فراهم شود و در این صورت به تناژ قانونی بورس کالا نیز خواهند رسید و مشکل قانونی بر سر راه آنها قرار نمی‌گیرد.

سهمیه‌بندی تعطیل!

بنابراین گزارش عدم‌استقبال تولیدکنندگان در برخی از محصولات سهمیه‌بندی شده بورس را بر آن داشت که در معاملات روز چهارشنبه اعلام کنند، محصولاتی که با عدم استقبال مواجه شوند در معاملات بعدی و موضوع‌های آینده بدون محدودیت در عرضه بر روی رینگ می‌آیند.

رینگ آرام پلیمری

بعد از گذشت چند هفته پرهیاهو در رینگ پتروشیمی به خصوص گروه پلیمری در هفته گذشته معاملات این گروه با حساسیت کمتری مواجه شد و مبادلات این گروه در روز چهارشنبه با تعداد کمتری از خریداران به کار خود پایان داد.بر اساس این گزارش شرایط بازار آزاد در هفته‌های گذشته و فروش نرفتن محصولات خریداری شده در هفته‌های قبل باعث شد برخی از تجار در هفته گذشته به رینگ پتروشیمی روی خوش نشان ندهند و به همین دلیل رینگ چهارشنبه پتروشیمی که به رینگ پلیمری معروف است، کمترین حاشیه را در هفته‌های اخیر داشته باشد.

ABS بی‌نام و نشان!

در معاملات هفته گذشته اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS۷۲P) تولیدی شرکت قائد بصیر بر روی رینگ آمد و نکته جالب توجه، به اطلاع رسانی صبح روز عرضه این محصول بود.زمانی که این محصول بر روی رینگ آمد، کارگزاران با تعجب درباره این محصول سوالاتی را مطرح کردند که کارگزاران عرضه‌کننده تنها به اولین بار عرضه شدن این محصول اشاره کردند.

این در حالی است که نماینده فروش این محصول به خبرنگار ما گفت که محصول فوق یک گرید از ‌ABS تولیدی تبریز است که توسط پتروشیمی تبریز تولید نمی‌شود و تنها نماینده و تولید‌کننده انحصاری این محصول پتروشیمی قائدبصیر است، با همه این تفاسیر این محصول تنها با ۲۰ تن تقاضا در برابر ۲۰۰ تن عرضه بدون فروش رفتن تناژی از این محصول از روی تابلو حذف شد.

از قیمت‌سازی ۱۵۴۰جلوگیری شد

در معاملات هفته گذشته و در زمان عرضه پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰ زمانی که برای یک هزار تن از این محصول ۳هزار و ۱۶۰ریال تقاضا در بازار وجود داشت و در زمان رقابت خریداران رقابت بین قیمت‌های ۱۰هزار و ۹۵۹ریال و ۹هزار و ۴۹۸ریال بود که یک خرید ۲۰۰تنی با قیمت ۱۲هزار ریال بر روی تابلو آمد که ناظر تالار به دلیل اختلاف نرخ بین دو قیمت ابتدای رقابت این محصول برای جلوگیری از قیمت‌‌سازی خرید با نرخ ۱۲هزار ریال را از لیست خریداران حذف کرد.

X۵ بدون خریدار

در هفته ابتدای سال جاری خریداران در تالار برای به دست آوردن X۵ و X۳ با همه رقابت می‌کردند، ولی در هفته گذشته ۶هزار تن از X۵ تولید مارون بر روی تابلو آمد که تنها ۳۳۰تن از این محصول فروخته شد. فعالان بازار دلیل عدم خرید این محصول را با توجه به خرید این محصول در ابتدای سال، تنها به دلیل نداشتن مشتری در بازار آزاد طی هفته‌های اخیر می‌دانند. با توجه به روند قیمت‌ها در این هفته رینگ پتروشیمی فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند، قیمت‌ها در هفته جاری با توجه به نرخ‌های کشف شده بورس افزایش پیدا نخواهد کرد و در تعدادی از محصولات شاهد کاهش قیمت باشیم. بر همین اساس معاملات این هفته نشان داد که تعداد تجار هفته گذشته تنها به تماشای حرکت‌های رینگ پتروشیمی نشسته‌اند.