ایسنا -شرایط برای استقبال مردم از بورس کالا با تعیین مالیات مشخص، فعالیت مالیاتی و دقت در کیفیت کالاهای کشاورزی فراهم می‌شود. محمود حسینی پور ـ مدیرعامل بورس کالایی کارگزاری بانک کشاورزی ـ در بیان مشکلات کم‌فروغی رینگ معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا اظهار کرد: واقعیت این است که به دلیل مسائل جا افتاده در بخش کشاورزی، تغییر حالت سنتی به مدرن برای فعالان این حوزه مشکل است و لذا آمادگی برای حضور فعال در بورس وجود ندارد.

وی افزود: در دوره پیش از ادغام، بورس کالای کشاورزی دارای نواقصی چون عدم وجود اتاق‌ پایاپای بود و به همین دلیل به شرکت بورس کالا سپرده شد، اما همکاری لازم با بورس کالا برای رونق این رینگ انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به خبر پذیرش محصولات جدید به بورس گفت: معتقدم که این کالاها آمادگی عرضه در بورس را ندارند، زیرا به عنوان نمونه در مورد آرد، دولت ابتدا گندم را از کشاورز با هر نوع کیفیت خرید کرده و به صورت امانی در اختیار کارخانه‌دارانی می‌گذارد که آن را انبار کرده و بدون دقت به نوع کیفیت و میزان هدر رفت، آن را به آرد تبدیل می‌کنند و در نهایت آرد نامرغوبی در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد که مشکلات کنونی نان جامعه را ایجاد می‌کند، در حالی‌که اگر این پروسه در بورس انجام شود، به طوری که میزان هزینه کرد دولت در خرید اولیه اگر به طریق دیگر در اختیار کشاورز قرار گیرد، نان تولیدی با کیفیت بسیار بیشتر در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر شفافیت معاملات در بورس خاطرنشان کرد: دولت بدین ترتیب کارخانه‌داران را وادار می‌کند تا اقتصادی‌تر عمل کنند، زیرا در بورس به کیفیت گندم خریداری شده توجه می‌شود و هم به نفع کارخانه‌داران و مصرف کنندگان بوده و هم دورریز آرد و نان کمتر می‌شود.

حسینی پور ادامه داد: در مورد مرغ نیز با این مشکلات مواجهیم، زیرا به جای آنکه کنترل توسط ماموری که دقت نظر او تایید نشده در کشتارگاه صورت گیرد و عوامل مختلفی در کاهش کیفیت مطلوب آن موثر باشد، می‌توان نظارت بورس را بر آن اعمال کرد که بدین ترتیب، فروشنده و خریدار، خود، کنترل را از محل مورد خرید تایید می‌کند تا نسبت به آنچه خریداری شده شبهه‌ای نداشته باشد.

او یکی دیگر از مشکلات را فرار تولیدکنندگان از مالیات دانست و گفت: فردی از خارج از بورس خرید خود را انجام می‌دهد، مالیاتی به دولت نمی‌پردازد، اما اگر میزان مالیات به ازای هر کیلو نظیر همان مالیات ارزش افزوده مشخص باشد، هم هراسی از عدم آگاهی از مالیات برای معامله‌گران نیست و هم درآمد دولت از محل مالیات‌ها بسیار افزایش می‌یابد. دراین‌باره می‌توان بخش‌هایی را که امکان دارد، از پرداخت مالیات معاف کرد.

به گفته او، این امر منجر به اقبال مردم به بورس و رونق آن می‌شود.

وی رونق را مستلزم تنوع کالا ندانست و اظهار کرد: تجربه ثابت کرده که کالاهایی چون گندم، آرد، جو، کنجاله، ذرت، برنج و تخم مرغ کالاهایی بورسی هستند که می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد، اما باید بر انتخاب کالا و کیفیت آن دقت بیشتری داشت.

مدیر بورس کالایی شرکت کارگزاری کشاورزی در پایان با رد وجود تبعیض در میان کارگزاران فعال در بخش‌های فلزی و کشاورزی افزود: در حال حاضر کانون کارگزاران در حال تعیین شاخص‌های رتبه‌بندی کارگزاری است و به طور حتم اگر شرایط لازم احراز شده و این نوع کارگزاران به شرط رونق معاملات بخش کشاورزی خود، به معاملات فرآورده‌های پتروشیمی و فلزات هم بپردازند در فرآیند تحول مورد نظر بسیار موثر خواهد بود.