رشد حبابی قیمت آهن‌آلات وارداتی‌

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: اخبار و اظهارنظرهای ضد و نقیضی که طی روزهای اخیر برخی مسوولان و دست‌اندرکاران بازار درخصوص تعرفه واردات فولاد مطرح کردند، روز گذشته هیاهوی زیادی را در بازار ایجاد کرد که نتیجه آن رشد جهشی و حبابی قیمت میلگردهای وارداتی از جمله چین و ترکیه در بورس کالا بود. در ابتدای عرضه رینگ فولادی، محصولات وارداتی عرضه شد که با توجه به جو روانی ایجاد شده در بازار، فشار تقاضا باعث شد تا نرخ میلگردهای چینی بین ۲۰ تا ۳۰تومان و میلگرد‌های ترکیه نیز تا ۲۰ تومان رشد کند.

به‌رغم این رویدادی که در بورس اتفاق افتاد، اغلب حاضران در تالار بورس کالا، این جو و رشد قیمت‌ها را بی‌منطق و علت اصلی آن را هیجان موقتی بازار دانستند. به گفته یکی از کارگزاران در اغلب عرضه‌ها برخی خریداران به تقلید از یک یا دو خریدار اول که وارد رینگ می‌شدند، اقدام به خرید کردند.

برای مثال در عرضه شمش Severstal روسیه هم که قیمت آن به ۴۰۸تومان رشد کرد، خریدار با نرخ ۴۰۰ تومان داشت، اما چند خریدار با عجله نرخ بالاتر را وارد کرده و عامل رشد قیمت شدند.

با توجه به این که فعالان بازار نسبت به اجرایی شدن افزایش تعرفه واردات تردید دارند و به همین دلیل رشد قیمت‌های دیروز را بی‌دلیل می‌دانستند، اغلب فعالان حاضر در بورس پیش‌بینی کردند این جو به زودی از بین رفته و بازار روند قبلی خود را در پیش می‌گیرد، به طوری که حتی اغلب انتظار داشتند از ساعت ۳ بعد از ظهر بازار به حالت سابق برگردد. اما برخی معتقد بودند احتمالا این شرایط در صورت تداوم تا یک هفته دوام می‌آورد، اما با عرضه انبوه ذوب آهن در هفته آینده التهاب بازار فروکش می‌کند.

عرضه نشدن کالاهای داخلی، فرصتی برای وارداتی‌ها

افزایش تعرفه واردات فولاد که به دلیل جلوگیری از ورود انبوه کالاهای وارداتی به کشور و حمایت از تولیدکنندگان داخلی پیگیری و پیشنهاد شده و در حالی که هنوز به طور قطعی نهایی و ابلاغ نشده، دیروز کام وارداتی‌ها را شیرین کرد. در این میان عرضه نشدن محصولات بیشتر از سوی ذوب آهن اصفهان در بورس و خالی کردن میدان از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی نیز بی‌تاثیر نبود.

به طوری که به عقیده فعالان بازار اگر ذوب‌آهن دیروز به‌صورت انبوه کالا عرضه می‌کرد، حتی با عرضه یک سبد میلگرد و تیرآهن انبوه در ابتدای ساعت کار تالار بورس کالا می‌توانست به این عطش چند ساعته پاسخ گفته و از رشد شدید قیمت‌ها در بازار جلوگیری کند. حتی عرضه محصولات دیگر تولیدکنندگان همچون آذربایجان، خراسان و گروه ملی نیز که سابقه عرضه در بورس را دارند می‌توانست به این مساله کمک کند.

جالب‌تر آنکه محصولات عرضه شده توسط شرکت بازرگانی دولتی نیز با رشد قیمت مواجه شد که به گفته خریداران در صورت عرضه بیشتر کالا، امکان کنترل و تنظیم بازار وجود داشت.

کنترل قیمت‌ها با تعهد امکان‌پذیر نیست

با توجه به این تحلیل، دیروز فعالان بازار تعهدی را که عرضه‌کنندگان در ازای افزایش تعرفه واردات مطرح کرده‌اند و براساس آن قول داده‌اند تا قیمت آهن‌آلات ۱۰درصد بیشتر رشد نکند را غیرقابل اجرا می‌دانستند.

یکی از تجار با بیان اینکه به خصوص در بورس که نرخ‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، قابل کنترل نیست،‌ افزود: تعهدی که تولیدکننده‌ها داده‌اند تنها با عرضه کالا در بازار اجرایی می‌شود، در غیر این صورت اگر خریداران در صورت تقاضای بالا، نرخ بیشتری را پیشنهاد بدهند امکان مقابله با آن نیست ضمن اینکه عرضه نکردن کالای داخلی در بورس، گران‌شدن قیمت محصولات وارداتی را به دنبال دارد که معاملات روز چهارشنبه این مساله را کاملا نشان داد.

فقط روسیه کاهش نرخ داد

همان‌طور که گفته شد با فروکش کردن نسبی التهاب بازار پس از عرضه‌های محصولات وارداتی در بورس، دیروز عرضه‌های آخر در رینگ فولاد، با بی‌رغبتی خریداران روبه‌رو شد، این امر باعث شده تا تیرآهن ۱۴ و ۱۶ Zapsib روسیه مجبور به کاهش نرخ از ۶۲۰ به ۶۱۰ شود. دیگر کالای روسیه که سیم فولادی ۵/۶ مچل روسیه بود با نرخ ثابت معامله شد.

ذوب‌آهن ۴ سبد عرضه کرد

دیروز ذوب‌آهن ۴ سبد عرضه کرد که به‌رغم پروژه‌ای بودن این عرضه‌ها، در ۳ عرضه خریداران نیز وارد رینگ شده و زمینه افزایش نرخ را به وجود آوردند.

عرضه‌کننده نیز با توجه به ویژه بودن این سبدها اعلام کرد، امکان افزایش بیشتر حجم عرضه‌ها وجود ندارد.

براین اساس تیرآهن ۱۸ ذوب‌آهن که با نرخ ۶۸۵ تومان عرضه شده بود، ۲۲۰۰ تن ۷۲۵ تومان فروش رفت که ۲۰ تومان رشد داشت. سبد تیرآهن ۱۶ تا ۲۷ و میلگرد ۱۰ تا ۸-۳ A این شرکت ۶۸۵تومان عرضه شد، اما نرخ آن به ۷۱۳ تومان رشد کرد که ۲۸ تومان افزایش نرخ داشت.

اما سبد میلگرد ۱۶ تا ۸-۳ A این شرکت با نرخ پیشنهادی (۵۳۵ تومان) ۵۰۰ تن فروش رفت.

میلگرد کلاف ۸-۳ A نیز با نرخ ۵۳۵تومان، ۲هزار تن فروش رفت.

وارداتی‌ها از آب گل‌آلود ماهی گرفتند

دیروز تیرآهن ۱۴ و ۱۶ شرکت ZAPSIB روسیه با نرخ ۶۱۰تومان ۱۳۲۰ تن معامله شد. تیرآهن ۱۶ و ۱۸ عربستان (united golf Steel)

با نرخ ۵۸۰تومان عرضه شد که قیمت آن به ۶۰۰ تومان رشد کرد.سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۰ چین (Tangshan haichting steel) با نرخ ۴۹۵ تومان پیشنهاد شد، اما نرخ آن به ۵۲۶تومان رشد کرد که ۳۱ تومان افزایش داشت.

سبد میلگرد (۲۵ تا ۱۰-۳ A) شرکت (Tainjin Hopetone) چین نیز از ۴۶۰ به ۴۸۲ تومان رشد کرد که به طور میانگین ۲۲تومان رشد داشت.سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۳ A شرکت (ColAkoglu Metodurji) ترکیه با نرخ ۴۶۰تومان عرضه شد که پس از ۱۸تومان رشد، با نرخ ۴۷۸تومان، ۵هزار تن معامله شد.

سبد میلگرد (۲۵ تا ۱۰-۳ A) اکینسلر دمیر ترکیه هم از ۴۶۰ به ۴۸۰تومان رشد کرد و با این ۲۰تومان رشد ۵۲۸۰تن فروش رفت.

سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۰-۳ A شرکت چینی (China Shougang) نیز از ۴۶۵ به ۴۸۷تومان رشد کرد و ۲۲۰۰تن معامله شد.

سیم فولادی ۵/۶ مچل روسیه دیروز ۵۰۰ تن با نرخ ۵۴۰تومان و شمش فولاد Sevesral روسیه ۱۰۰۰ تن با نرخ ۴۰۸ تومان معامله شد که این کالا ۸ تومان رشد داشت.