گروه بورس کالا- با مطرح شدن تغییر نرخ تعرفه واردات آهن آلات و اصرار وزارت بازرگانی بر انتشار این خبر، این احتمال تقویت می‌شود که دولت در انتظار عکس‌العمل بازار به واسطه اعلام این خبر است و آنچه مهم است برآورد تغییراتی است که به واسطه انتشار این خبر به وجود می‌آید‌. همان طور که انتظار می‌رفت، انتشار خبر تغییرات نرخ تعرفه که تاکنون نیز به مرحله نهایی نرسیده، انضباط بازار آهن را به شدت مورد تهدید قرار داده و بیشتر نیز تجار خرد و مصرف‌کنندگان را مورد هدف قرار داده است. این در حالی است که بزرگان بازار با پیش‌بینی وضعیت آتی و احتمال موقتی بودن این تغییرات‌، شرایط را به نفع خود تغییر می‌دهند.

نهایی شدن نرخ تعرفه تا دو هفته آتی

صافدل، مدیرکل صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در مورد تعیین نرخ نهایی تعرفه به خبرگزاری فارس گفت: تکلیف تغییر تعرفه واردات فولاد اواسط هفته آینده مشخص می‌شود.

حمید صافدل در خصوص اخبار منتشر شده درباره افزایش تعرفه فولاد اظهار داشت: هنوز نمی‌توانم اظهارنظر قطعی بکنم، باید کمی حوصله کنید تا مشخص شود.

وی در پاسخ به این سوال که وزیر بازرگانی از احتمال افزایش تعرفه خبر داده‌اند، گفت: من که نمی‌توانم روی حرف وزیر حرف بزنم.

صافدل گفت: همواره در حوزه‌های مختلف تقاضای افزایش و تغییر تعرفه وجود دارد؛ به طوری که صنایع بالادستی مثل فولاد تقاضای افزایش تعرفه و صنایع پایین دستی مثل لوله سازها، مصرف‌کنندگان ورق، تولید‌کنندگان لوازم خانگی و گازسوز به دنبال کاهش تعرفه هستند.

احتمال تغییر ارقام تعرفه

وی افزود: در چنین شرایطی مجموعه‌ای از اظهار‌نظرها شنیده می‌شود و مورد کارشناسی قرار می‌گیرد؛ به طوری که ارقام افزایش یا کاهش تعرفه در کمیته کارشناسی دستخوش تغییر می‌شود.

مدیرکل صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: جلسه کمیسیون ماده یک اواسط هفته آینده تشکیل و تکلیف تعرفه فولاد مشخص می‌شود.

در حال حاضر نرخ تعرفه واردات آهن آلات پیشنهادی در کمیته کارشناسی شامل تیرآهن ۱۵‌درصد‌، میلگرد ۲۶‌درصد‌، ورق به غیر از ورق گرم از سایز ۲ به بالا ۲۰‌درصد است. این در حالی است که تاکنون نرخ تعرفه در مورد تیرآهن صفر، در مورد میلگرد ۱۱ در صد و در مورد انواع ورق صفر اعمال شده است.