آیا روند نزولی طلا پایان یافته است؟

گروه بورس‌کالا- در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی، روندی صعودی داشت، به طوری که قیمت طلا از میانگین ۵۰/۹۱۲دلار در تاریخ ۱۱ مه، به میانگین قیمت ۲۵/۹۲۷دلار در تاریخ ۱۵ مه ۲۰۰۹ رسید. همان گونه که ملاحظه می‌شود، طلا تقریبا با یک صعود ۶/۱درصدی در هفته گذشته همراه بود. اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است، به شرح ذیل است: در اوایل هفته گذشته، به نظر می‌رسید که اقدام دولت آمریکا مبنی بر آزمون استرس برای بانک‌ها، سبب بازگرداندن اندکی اعتماد و اطمینان به بازارهای مالی این کشور شده است. همین امر نیز، موجب افزایش ارزش نرخ برابری دلار در مقابل یورو و همچنین اندکی کاهش قیمت طلا در ابتدای هفته گذشته در بازارهای جهانی شد. همچنین، سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اعلام کرد نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا در ماه آوریل امسال برابر با ۹/۸درصد بوده است که نسبت به ماه مارس سال‌جاری ۴/۰درصد رشد نشان می‌دهد، در حالی‌که نرخ بیکاری آمریکا در ماه آوریل سال ۲۰۰۸ میلادی برابر ۵درصد بوده است.

این در حالی است که بر اساس همین گزارش نرخ بیکاری کشورهای حوزه یورو در ماه مارس برابر با ۹/۸درصد بود که در مقایسه با ماه قبل آن ۲/۰درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷/۱درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ رشد بیکاری در کشور آمریکا، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی نگران کرد، به طوری که سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان سرمایه‌ای مطمئن برای فرار از تورم روی آوردند.

همین امر سبب افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی شد. در همین حال، آمار منتشره در ماه آوریل در آمریکا بیشتر از حد مورد انتظار تحلیل‌گران بود و به همین دلیل نگرانی‌ها و تشویش‌های سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان در مورد عدم بهبود شرایط اقتصادی آمریکا فزونی یافت و موجب رویکرد آنها به طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و تورم زدا شد. در نتیجه این عامل، قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش همراه گشت.

علاوه براین افزایش قیمت نفت در هفته گذشته - که به دلیل پایبندی ۸۰درصدی اعضای اوپک به کاهش سقف تولید خود، روی داد - نیز عاملی در افزایش قیمت فلزات گران‌قیمت مانند طلا در بازارهای جهانی بود. در همین حال در هفته گذشته، افشای این مساله که اتحادیه طلای چین می‌خواهد ذخایر طلای خودش را به ۳ درصد از کل ذخایر ارز خارجی‌اش ارتقا دهد، سبب افزایش قیمت طلا و موجب اقبال نشان دادن سرمایه‌گذاران به این فلز گران‌قیمت گشت. این در حالی است که سهم ذخایر طلای چین در حال حاضر برابر ۶/۱درصد است.

تحلیل تکنیکال طلا

با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند نزولی طلا به اتمام رسیده باشد و به طور کلی روندی صعودی در پی داشته باشد. در هفته‌ای که گذشت نیز قیمت طلا سیری صعودی داشت.

برای هفته معاملاتی پیش رو نیز پیش‌بینی می‌شود که با احتمال زیادی، طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد و در صورت شکستن سطح ساپورتی ۹۲۰دلار که نزدیک‌ترین ساپورت آن است، احتمالا طلا تا سطح قیمتی ۹۰۰-۸۹۰دلار که ساپورتی مهم برای طلا می‌باشد، نیز افت خواهد داشت. در غیر این‌صورت، چنانچه طلا بخواهد صعود داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی مهم ۹۳۵دلار، احتمالا تا ۹۵۰دلار نیز بالا خواهد رفت.

این اتفاقات در حالی است که به نظر می‌رسد بازارها چشم به بسته‌های محرک اقتصادی از سوی دولت‌ها دوخته‌اند و نسبت به کوچک‌ترین تحولی در وضعیت اقتصاد واکنش هیجانی نشان می‌دهند. در این بین سرمایه‌گذاران نسبت به طلا به عنوان یک کالای استراتژیک که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای حفظ قدرت سرمایه‌گذاری و فرار از تورم باشد، رویکرد نشان می‌د‌هند. در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته با روندی نزولی همراه باشد و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش بینی حمایت می‌کند.