بورس نیوز - یک موسسه مشهور خبری تحلیلی (Steel Business Briefing) طی جدیدترین گزارش خود پیرامون مذاکرات سنگ‌آهن ادعا کرد که به احتمال قوی چینی‌ها در نهایت به کاهش قیمت مدنظر خود دست نخواهند یافت.

طی مذاکرات سال‌جاری قراردادهای بلند سنگ‌آهن چینی‌ها به شدت به کاهش ۳۳درصدی قیمت این محصول از جانب شرکت ریوتینتو برای فروش به شرکت فولاد نیپون ژاپن معترض بوده و اعلام کرده‌اند که زیر بار این میزان کاهش قیمت نمی‌روند. در این میان Steel Business Briefing در گزارش خود مدعی شده که بنابر اخبار واصله از منابع خبری معتبر، اتحادیه آهن و فولاد چین و شرکت بائواستیل بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد این کشور، در مذاکرات داخلی خود با این مقدار کاهش موافقت کرده‌اند.

بسیاری از معامله گران بازار سنگ‌آهن نیز در مصاحبه با این موسسه اذعان کرده‌اند آنها نیز خبرهایی مشابه را به دفعات شنیده‌اند، اما بطور رسمی نمی‌توانند این موضوع را تایید کنند. در این میان عده قابل توجهی از معامله‌گران نیز صحت این خبر را زیر سوال برده و اعتقاد دارند که احتمال قبول شرایط مشابه ژاپنی‌ها توسط فولادسازان چینی امری محال به نظر می‌رسد.

احتمال پذیرش کاهش ۳۳‌درصدی

اما در همین حال خبرها حاکی از آن است که به احتمال قوی تولیدکنندگان فولاد چین کاهش قیمتی کمتر از آنچه در ابتدا درخواست کرده بودند برای قیمت سنگ آهن قبول خواهند کرد. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، اکثر خبرها حاکی از آن است که چین به‌زودی کاهش ۳۳درصدی قیمت سنگ آهن را می‌پذیرد. منابعی گزارش داده‌اند که اتحادیه آهن و فولاد چین در جلسه‌ای که با بائواستیل برگزار کرده دو طرف به این توافق رسیده‌اند که از شرایط منعقد شده بین ریوتینتو و شرکت‌های فولاد آسیایی طی هفته گذشته پیروی کنند. پس از توافق ریوتینتو با تولیدکنندگان فولاد ژاپن، کره جنوبی و تایوان برای کاهش ۳۳‌درصدی قیمت سنگ آهن و ۴۴‌درصدی برای سنگ آهن درجه ۲، تولیدکنندگان فولاد چین با رهبری بائواستیل از موضع خود عقب نشینی کردند. البته هیچ یک از افراد بائواستیل یا اتحادیه آهن و فولاد چین هنوز این مطلب را تایید نکرده است. یکی از تجار سنگ آهن که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد تولیدکنندگان چینی بتوانند شرایط بهتری نسبت به ژاپنی‌ها کسب کنند، اگرچه اختلاف نظراتی در بین آنها وجود دارد. هنوز کسی باور ندارد چین که خواستار ۴۰‌درصد و حتی بیشتر کاهش در قیمت سنگ آهن بوده، این شرایط را قبول کند. طبق اظهار یک تاجر هنگ کنگی شانس قبول شرایط مشابه ژاپن برای چین بسیار پایین است. ریوتینتو معتقد است که چین به مقاومت خود در برابر قبول این شرایط ادامه خواهد داد و سنگ آهن مورد نیاز خود را از بازار نقدی تهیه خواهد کرد و رسیدن به توافق نهایی فعلا بعید به‌نظر می‌رسد.