رشد 38درصدی واردات شمش به کشور

گروه بورس کالا- بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، واردات شمش آهن در دو ماهه اول سال جاری از نظر ارزش ۵۱/۱۳درصد کاهش یافته؛ اما از نظر وزن ۲۷/۳۸درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه در مجموع ۷۶۱هزار و ۹۰۰تن شمش آهن به ارزش ۳۳۹میلیون و ۱۰۰هزار دلار وارد کشور شده است.

متوسط قیمت هر کیلو شمش وارداتی ۴۰ سنت بود، در حالی که در دو ماهه اول سال گذشته متوسط قیمت هر کیلو شمش وارداتی به قیمت ۷۰سنت بود.

طبق بررسی‌های به عمل آمده شمش آهن در مدت یاد شده رتبه نخست را در میان اقلام وارداتی کشورمان کسب کرد. البته پس از شمش آهن کالاهای مصرفی همچون گندم، برنج و دانه سویا قرار گرفته‌اند.

امارات بزرگ‌ترین صادرکننده شمش به ایران!

بیش از ۵۳درصد از واردات شمش آهن در ۲ماهه اول سال جاری از نظر ارزش از طریق امارات متحده عربی صورت گرفته است. همچنین سهم امارات از کل وزن شمش وارداتی ایران در مدت

یاد شده ۸/۵۵درصد بود. این موضوع حکایت از این دارد که با توجه به اینکه بانک‌های ایرانی در تحریم‌ هستند عمدتا بانک‌های اماراتی اقدام به گشایش L/C برای ایرانی‌ها می‌کنند و در واقع با این روند سود کلانی نصیب شیوخ اماراتی می‌شود.

همچنین این امر نشان دهنده ضعف سیستم بانکی کشور در پشتیبانی از واردات شمش آهن و فولاد است که به نوعی مواد اولیه صنایع بالادستی محسوب می‌شود. در مجموع در مدت یاد شده ۱۰۱هزار و ۱۴۳تن شمش از طریق امارات وارد کشورمان شده که این میزان واردات ۱۸۰میلیون و ۹۷هزار دلار ارزش داشته است. همچنین فدراسیون روسیه در رتبه دوم جای دارد و سهم این کشور از واردات شمش آهن و فولاد طی مدت یاد شده ۱۴درصد از ارزش و ۳/۱۳درصد از کل وزن بود و آلمان نیز با اختصاص ۷/۸درصد از کل ارزش وزن و ۴/۹درصد از کل وزن شمش وارداتی در دو ماهه اول سال جاری سومین صادرکننده بزرگ این کالا به ایران در مدت یاد شده بوده است.

رشد واردات میله و پروفیل

در دو ماهه اول سال جاری واردات میله و پروفیل از آلیاژهای مس با افزایش همراه بود. در مدت یادشده واردات این کالا از نظر ارزش بیش از ۱۰۰درصد افزایش داشت و در مجموع ۹۴میلیون و ۷۰۰هزار دلار میله و پروفیل از آلیاژهای مس وارد کشور شد. از نظر وزن نیز واردات این کالا رشد ۳۶/۱۸درصدی را تجربه کرد.

کاهش واردات میلگرد

از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۶۹هزار و ۲۰۰تن میله‌های آهنی یا فولادی گرم نورد شده و دارای دندانه وارد کشور شد. ارزش این میزان واردات میله‌های آهنی یا فولادی ۸۳میلیون و ۴۰۰هزار دلار بود و در مجموع واردات کالای یادشده نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۶۶/۳۳درصد و به لحاظ ارزش ۹۹/۵۰درصد کاهش یافت. متوسط قیمت هر کیلو میله‌های آهنی یا فولادی واردشده نیز در این مدت ۵۰سنت بوده است و این در حالی است که این کالا در مدت مشابه سال گذشته به ازای هر کیلو ۷۰سنت وارد کشور شده بود.

کاهش واردات ورق گرم

در این مدت واردات محصولات از آهن یا فولاد تخت و گرم نورد شده به شکل طومار با پهنای mmا۶۰۰ یا کمتر به ضخامت کمتر از mmا۳ از نظر وزن ۷۹/۲۳درصد و به لحاظ ارزش ۷۹/۴۷درصد کاهش داشت. در مجموع در دو ماهه امسال ۱۲۵هزار و ۸۰۰تن از کالای یادشده وارد کشور شد که این میزان واردات ۶۲میلیون دلار ارزش داشت.

متوسط قیمت وارداتی هر کیلو ورق گرم با خصوصیات اشاره شده نیز ۵۰سنت بود و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل متوسط قیمت هر کیلو ورق گرم وارداتی ۷۰سنت بود.

افزایش واردات ورق سرد

واردات محصولات از آهن یا فولاد به صورت تخت و سرد نورد شده با افزایش همراه بود، به طوری که در دو ماهه اول سال جاری ۸۱هزار و ۲۰۰تن از کالای یادشده به ارزش ۵۹میلیون و ۳۰۰هزار دلار وارد کشور شد. واردات این کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۹۶/۱۲۰ درصد و به لحاظ ارزش ۶۵/۹۵درصد افزایش داشته است.

همچنین متوسط قیمت وارداتی این کالا به ازای هر کیلو ۷۰سنت بود و بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو ماهه اول سال گذشته هر کیلو ورق سرد به طور متوسط به قیمت ۸۰ سنت وارد کشور شده است.

رشد واردات میله‌های گرم نورد شده

در دو ماهه اول سال جاری واردات میله‌های گرم نورد شده از آهن یا فولاد به صورت کلاف با رشد همراه بود. در این مدت ۹۰هزار و ۴۰۰تن از کالای یاد شده به ارزش ۵۱میلیون و ۷۰۰هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۸۶/۳۷درصد و به لحاظ ارزش ۸۶/۶درصد رشد داشته است. متوسط قیمت وارداتی این کالا نیز به ازای هر کیلو ۶۰ سنت بود.

واردات ۵۰هزار تنی پروفیل با مقطع U

در این مدت ۵۰هزار تن پروفیل با مقطع U با بلندی ۸۰ میلی‌متر یا بیشتر وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۱/۷۷درصد افزایش داشته است. ارزش این میزان واردات نیز ۲۳میلیون و ۸۰۰هزار دلار بود که به لحاظ ارزش نیز واردات این کالا با رشد ۷۵/۱۹درصدی همراه بود. متوسط قیمت یک کیلو پروفیل با مقطع U نیز در دو ماهه اول سال جاری۵۰ سنت بوده است.