گروه بورس کالا - سحر نمایشی: روند معاملات بازار داخلی فلزات طی روز دوشنبه با نوسان مثبتی همراه شد؛ به طوری که نرخ فلزاتی همچون نیکل و قلع به دلیل افزایش نرخ ارز در این روز با رشد قیمت‌ها مواجه شد. همچنین سایر فلزات نیز با روند ثابتی همراه شد. البته فلزاتی همچون مس و آلومینیوم نیز همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و کشمکش بین ستاد تنظیم بازار و تولید کنندگان همچنان ادامه دارد.

به گفته یکی از فعالان بازار بهتر بود به جای این اختلاف‌نظر‌ها و عدم توافق بر سر قیمت‌ها، نرخی را در نظر می‌گرفتند که نه تولید کننده ضرر کند و نه خریدار. این فعال بازار در ادامه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر بازار مس و آلومینیوم به دلیل عدم عرضه این فلزات در بورس کالا در رکود به سر می‌برد. ابتدا فعالان به امید کاهش قیمت‌ها کالاهایشان را به هر قیمتی به فروش رساندند، اما با توجه به طولانی شدن این زمان، شکی به دل تجار راه یافت که مبادا قیمت‌ها کاهشی نشود و بازار بهبود نیابد. به این ترتیب فلزات خود را با قیمت‌های بیشتری به فروش رساندند. همچنین از آنجا که هیچ کنترلی بر بازار نیست قیمت‌ها مبنای مشخصی ندارند و قیمت‌های اعلام شده از سوی تاجران در بازار متفاوت است. این فعال بازار معتقد است: اگر این رویه ادامه پیدا کند، می‌توان شاهد افزایش تقاضا و قیمت، بود که این موضوع بر بازارهای داخلی اثر بدی خواهد گذاشت. البته در این میان تنها دلالان بودند که سود می‌بردند؛ چراکه با شایعات خود بازار را به بازی می‌گرفتند.
از سوی دیگر این روزها بازار قلع حسابی داغ شده و قیمت این فلز روند افزایشی در پیش گرفته است. همچنین مدتی است که طرف تقاضا در بازار داخلی در حال تقویت است و عرضه نیز با کاهش و افزایش هزینه مواجه شده است. به گفته یکی از فعالان بازار علاوه بر نرخ ارز و قیمت جهانی این فلز خبر کاهش موجودی انبار تاجران سبب شده که قیمت این فلز در بازار روز به روز بیشتر شود. این فعال بازار معتقد است: با توجه به کمبود قلع و عدم فروش تجار در بازار پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن با افزایش مجدد همراه شود. البته ناگفته نماند که قیمت جهانی این فلز نیز صعود پله‌ای در پیش گرفته تا جایی که احتمال دارد تقویت بخش تقاضا مخصوصا در روزها و هفته‌های آینده موجب افزایش حجم تقاضا شود که این روند کاهش موجودی انبارها و نهایتا افزایش قیمت‌ها را در این بازار‌ها به دنبال دارد.