گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات سکه در بازار نقدی در شرایطی با تغییرات رو به بالایی همچنان با تردید از سوی معامله‌گران
رو به رو است که پیش بینی شده در سطوح قیمتی بالا برای سکه همچنان فروشنده‌ای وجود ندارد و بیشتر معامله‌گران درصدد گرفتن موقعیت‌های خرید هستند، این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها و نگاه نسبت به آینده بازار متفاوت است؛ برخی بر این باورند همه در انتظار ریزش قیمت‌ها به صورتی هستند که به تبع از آن افزایش تعداد موقعیت‌های خرید در آینده قابل پیش‌بینی است.

در بازار قراردادهای آتی فرصت‌های آربیتراژی نیز همچنان با دامنه 3 درصد در نوسان است که اخبار و گزارش‌های چند روز اخیر نشان می‌دهد همچنان سرمایه‌گذاران درصدد فرصت‌های جدیدی هستند.
اخبار و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد تغییرات بازارها متاثر از وضعیتی است که بیشتر مربوط به تصمیم گیری دولت در خصوص شرایط اقتصادی و برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای سیاست‌های دولت است، البته نباید نسبت به پارامترهای سیاسی و اوضاع و احوالات فعلی بی‌توجه ماند، زیرا انتشار هرگونه خبری می‌تواند به عنوان یک عامل روانی نبض بازار را در اختیار قرار دهد؛ روز گذشته در حالی خبر رسید که کل مبلغ کمک نقدی در نظر گرفته شده از سوی دولت و مجلس برای تامین کمک معیشت شب عید نزدیک ۵۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که به نظر می‌رسد دولت این اعتبار را از منابع موجودی که دارد تامین می‌کند، پیش از این اعلام شده بود مجلس و دولت بر سر تعیین منبع تامین این بودجه از صندوق توسعه ملی یا ما‌به‌التفاوت نرخ ارز اختلاف نظر دارند. البته گزارش‌های اخیر در رابطه با موضوع تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به بعد از انتخابات سال ۹۲، تصمیماتی برای اصلاح نرخ ارز و تصویب بودجه در دو ماه اول سال آینده باعث شده همچنان شرایط برای تغییرات بیشتر قیمت‌ها فراهم شود.
در کنار گزارش‌هایی پیرامون مسائل اقتصادی و داخلی، پارامترهای برونزای سیاسی در روند دادوستدها بی‌تاثیر نبوده است، در شرایطی که ایالات‌متحده در خصوص مباحث هسته‌ای کشورمان از جانب آژانس انرژی اتمی اظهارنظری نکرده که کارشناسان بر این باورند اخبار مربوط به کنگره و سنا نشان می‌دهد دولت این کشور در سال 2013 میلادی در پی یافتن راهی برای مذاکره با ایران است. البته معادلات چیده شده در خصوص وضعیت اقتصادی و سیاسی تصویری را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داده که هر لحظه در انتظار شرایط برای افزایش قیمت‌ها باشند و به همین خاطر در شرایط کنونی بیشتر به حالت انتظار، خواهان گرفتن موقعیت‌های خرید در سررسیدهای بلندمدت باشند. با تمام این اوصاف نباید از ریزش قیمت‌ها غافل بود زیرا تجربه نشان داده همواره به دلیل تاثیرگذاری سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت به یکباره روال عادی دادوستدها مسیر دیگری پیدا می‌کند.
تغییرات قیمت طلای جهانی نیز تابع سیاست‌های کنونی دولت ایالات‌متحده و گزارش‌های مربوط به اقتصاد کشورهای نوظهور همانند چین و ژاپن در وضعیت آرامی به سر می‌برد و بیشتر در همان محدوده زیر یک هزار و ۶۷۰ دلار به ازای هر اونس تثبیت شده این در شرایطی است که احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز انتظار می‌رود، اما در هر صورت روند قیمت‌ها در بلندمدت سیر صعودی طی خواهد کرد. در مجموع در بازار روز دوشنبه قراردادهای آتی قیمت سکه با افت زیر دامنه یک درصدی شرایط دیگری را سپری کرد این در حالی است که تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در دو سررسید بهمن و اسفند کاهشی و در سررسید فروردین ماه افزایشی بود.
احتمال کاهش بهای جهانی طلا
اونس جهانی طلا روز دوشنبه با ثبات نسبی همراه شده است که کارشناسان اقتصادی چشم‌انداز روشن اقتصاد جهانی را علت این ثبات می‌دانند. به گزارش رویترز، نشانه‌هایی از ثبات در منطقه یورو و بهبود اقتصاد آمریکا موجب روی آوردن سرمایه‌گذاران به بازار سهام شده است، به طوری که شاخص بورس وال استریت با افزایش مواجه شد.
بر اساس این گزارش، «لی لینگ» تحلیلگر اقتصادی معاملات آتی در شانگهای اظهار کرد: با توجه به اینکه انتشار اطلاعات مثبت اقتصادی قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده و نمودار فنی طلا روند ضعیفی را نشان می‌دهد روند ضعیف بهای این فلز زرد در کوتاه مدت ادامه خواهد یافت.
این گزارش می‌افزاید: قیمت جهانی طلا در روز دوشنبه در محدوده ۱۶۵۸ دلار و ۷۰ سنت با ثبات نسبی همراه شد. هر اونس طلای آمریکا نیز با رشد ۱/۰ درصدی در سطح ۱۶۵۸ دلار و ۳۰ سنت داد و ستد شده است. ونگ تائو تحلیلگر اقتصادی رویترز اعلام کرد: احتمال شکست اونس جهانی طلا به زیر سطح ۱۶۵۶ دلار و حتی ۱۶۴۷ دلار وجود دارد.
سرمایه‌گذاران در هفته جاری در انتظار تصمیم بانک مرکزی آمریکا، انتشار نرخ بیکاری و میزان رشد اقتصاد آمریکا هستند تا میزان سرعت بهبود اقتصاد در این کشور را ارزیابی کنند. صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرده است: عراق میزان ذخایر طلای خود را در نوامبر سال 2012میلادی کاهش داده است.