کاهش فاصله قیمت ورق بورسی و بازار

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بازار فولاد روز دوشنبه با اعلام نرخ‌های متفاوت و متناقضی از سوی فروشنده‌ها مواجه شد در نتیجه در برخی ساعات روز قیمت برخی کارخانه‌ها برای میلگرد در محدوده ۲ هزار و ۸۵‌ تومان بود اما برخی دیگر تا ۲ هزار و ۱۰۰ تومان هم قیمت می‌دادند. البته در نهایت در پایان روز فروشنده‌هایی که افزایش نرخ زیادی داشتند هم دوباره قیمت‌های پیشنهادی خود را تعدیل کردند. علت این امر قرار داشتن در آستانه تعطیلی روز سه‌شنبه و ادامه تعطیلی و کاهش فعالیت بازار تا روز شنبه هفته آینده بود که تا حدودی از حجم تقاضاها کاست.

طبق اظهارات معامله‌گران در این چند روز عملا بازار آزاد تعطیل خواهد بود و به جز عرضه‌های بورس نمی‌توان انتظار معاملات زیادی را در سطح بازار آهن داشت.

برخی نیز پیش‌بینی می‌کردند در صورت رونق معاملات در بورس برخی از این فرصت استفاده کرده و هم در بورس و هم در بازار فعالیت بیشتری خواهند داشت، به خصوص که از روز دوشنبه این انتظار وجود داشت در روز چهارشنبه همه خریداران سقف ۵ درصد را برای عرضه فولادسازان در بورس بپذیرند.

روز دوشنبه شرایط بازار مقاطع، همزمان با عرضه‌های مبارکه و رشد ۵ درصدی قیمت محصولات این شرکت در بورس کالا در بازار ورق هم حاکم بود، به طوری که از ساعات ابتدایی روز تا بعد از ظهر قیمت انواع ورق فولادی افزایش پیدا کرد، اما در پایان روز قیمت تعدیل شد.

سقف قیمت میلگرد با در نظر گرفتن نرخ شمش

از آنجا که نرخ پیشنهادی برای شمش وارداتی به ۱۹۰۰ تومان رسیده در نتیجه هزینه تمام شده میلگرد حاصل از این شمش‌ها کمتر از ۲ هزارو ۱۰۰ تومان نخواهد بود، اما از طرف دیگر در روزهای اخیر این موضوع کاملا مشهود بود که طرف تقاضا نیز کشش نرخ‌های بالا را ندارد و همچنان مقاومت می‌کند به طوری که حتی با وجود بالا بردن قیمت‌ها از سوی کارخانه‌های تاثیر گذار در بازار و با وجودی که همیشه اثر روانی این افزایش قیمت‌ها چند روز به طول می‌انجامید، در روزهای اخیر به خصوص روز دوشنبه افزایش قیمت این کارخانه‌ها این اثر را بر بازار نداشت.

در نتیجه هنوز هم مشخص نیست سقف و کف میلگرد کجا است و در این میان قیمت تیرآهن هم به دلیل جو روانی حاکم بر بازار همچنان درگیر نوسان زیاد است و سقف قیمت این کالاها هم مشخص نیست.

علاوه بر این ثبت نوسان ۵ درصدی در بورس به صورت روزانه از دیگر عواملی است که بازار را نسبت به رشد قیمت مطمئن کرده است.

رشد ۵ درصدی قیمت ورق

روز دوشنبه قیمت ورق در بورس کالا با رشد ۵ درصدی مواجه شد، به طوری که ورق گرم HB با قیمت ۱۵۱۸ تومان و ورق HC با قیمت ۱۵۳۵ تومان معامله شد.

به گفته معامله‌گران این رشد قیمت تا حدودی فاصله قیمت‌های بورس و بازار را کاهش داد، اما ایرادی که در این معامله همانند برخی معاملات اخیر بورس کالا رخ داد و باعث اعتراض کارگزاران شد رقابت و ثبت سقف قیمت و پس از آن تقسیم به نسبت کالا بود. یکی از معامله‌گران در این خصوص می‌گوید: در شرایطی که مبارکه می‌توانست تقاضای بازار را جواب بدهد، اما بورس کالا هم مقدمات رقابت و سقف ۵ درصد را در نظر گرفت و هم در پایان کل کالا را با وجود اینکه عرضه‌کننده امکان پاسخگویی بازار را داشت، بین خریداران تقسیم کرد.

به نظر کارگزاران بورس، بورس کالا می‌توانست به جای این اقدام از ابتدا اجازه افزایش قیمت را به عرضه‌کننده بدهد تا از این طریق هم کالا به همه خریداران برسد و هم هدف اصلی که کشف قیمت واقعی است تامین شود.

این ایراد در معاملات ذوب آهن در هفته‌های قبل نیز دیده شد. یکی از تجار بازار آهن که از خریداران بورس کالا است در خصوص این موضوع می‌گوید: در عرضه‌های ذوب آهن هم اگر سقف ۵ درصدی گذاشته نمی‌شد و خریداران ترغیب به ثبت بالاترین قیمت تعیین شده نمی‌شدند‌، این امکان وجود داشت که در رقابت آزاد قیمت‌ها تنها ۳ درصد رشد کند.

به گفته وی در شرایطی که مطمئن هستیم قیمت‌های بورس باید افزایش پیدا کند، می‌توان به راحتی قیمت‌های پایه را بالا برد و اگر این قیمت منطقی باشد خریداران بی‌دلیل نرخ را در رقابت افزایش نمی‌دهند، ضمن اینکه تکلیف بازار از ابتدا مشخص‌تر است و کالای مورد نیاز همه خریداران در صورت پاسخگویی عرضه‌کننده تامین می‌شود.