بهره‌برداری پروژه پتروشیمی فجر 2 در سال آینده

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر، از بهره‌برداری کامل پروژه پتروشیمی فجر ۲ تا اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.

حسین شهریاری گفت: حجم سرمایه‌گذاری ریالی پروژه فجر ۲ چهار هزارو ۵۵ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ارزی ۳۳۴ میلیون یورو است. وی سرمایه‌گذاری نیروگاه گازی و پست و خطوط انتقال برق این پروژه را ۷۲۰ میلیارد ریال و ۲۱۱ میلیون یورو عنوان کرد. مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر، همچنین از راه‌اندازی واحد تصفیه آب (شامل بخش تصفیه، پیش تصفیه، ساخت مخازن) و کوره دوگانه سوز خردادماه امسال خبر داد. وی افزود: توسعه واحد پساب شماره یک هم اکنون تکمیل شده و بهمن ماه امسال راه اندازی می‌شود؛ واحد تفکیک هوا به عنوان آخرین واحد پروژه فجر ۲ تا اردیبهشت سال ۹۲ راه‌اندازی می‌شود و به این ترتیب پروژه فجر ۲ به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

شهریاری تصریح کرد: همانطور که پتروشیمی مبین سرویس‌های جانبی پتروشیمی‌های عسلویه را تامین می‌کند، پتروشیمی فجر تامین‌‌کننده سرویس‌های جانبی پتروشیمی‌های ماهشهر است.

وی خاطرنشان کرد: تولید برق در سطح ۱۳۲ کیلووات، آب‌های صنعتی نظیر آب مقطر، آب با کیفیت مناسب، آب آتش نشانی و آب بهداشتی، نیتروژن گازی، اکسیژن و هوا از تولیدات پتروشیمی فجر است.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی فجر در خصوص واحد تصفیه آب گفت: شرکت‌های پتروشیمی پساب‌های آلاینده تولید می‌کنند که این پساب‌ها می‌توانند خسارت‌هایی به محیط زیست وارد کنند، در این پروژه پساب شرکت‌های پتروشیمی دریافت و بعد از تصفیه برای آبیاری به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: در زمان حاضر ۱۹ شرکت از خدمات ما استفاده می‌کنند و هشت شرکت نیز به تازگی مکاتباتی داشته‌اند که بعد از توافق‌هایی با این شرکت‌ها ۲۸ شرکت از خدمات شرکت پتروشیمی فجر بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: پتروشیمی فجر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) در استان خوزستان واقع شده است.

«متیل اتیل کتون» با ظرفیت پنج هزار تن در سال تولید شد

ماده (MEK) به عنوان یک حلال قوی شبیه آستون، که در تولید روغن خودرو و صنایع رنگ و رزین به کار گرفته می‌شود، برای نخستین بار در کشور تولید شد.

در جریان بازدید دو روزه خبرنگاران از طرح‌های مهرماندگار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مدیرعامل شرکت شیمی تکس آریا با اعلام این خبر گفت: این شرکت در فاز نخست ۵ هزار تن MEK تولید خواهد کرد.

ابراهیم موزرمی، میزان نیاز کشور به ام ای کی را بین ۵ تا ۶ هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: در فاز نخست واردات این ماده متوقف خواهد شد و نیاز کشور به طور کامل تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: واحد تولید MEK پیش از این در کشورهای هند، چین، ژاپن، آلمان و آمریکا تولید می‌شد و به این ترتیب ایران نیز به جمع کشورهای تولیدکننده این محصول پیوست.

به گفته مدیر عامل شیمی تکس آریا، با بهره‌برداری از ظرفیت این طرح از خروج ۸ میلیون دلار از کشور جلوگیری می‌شود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طی سال‌های آینده نیاز کشور به این محصول از ۵ تا ۶ هزار تن کنونی به ۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت، در فاز دوم ظرفیت تولید ام ای کی ۱۵ هزار تن در سال افزایش می‌یابد.

موزرمی گفت: عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۵/۱ سال به اتمام برسد. وی اعتبار مورد نیاز فاز دوم این پروژه را ۴۰۰ میلیارد ریال و ۱۰ میلیون دلار عنوان کرد.

به گفته وی،‌ قبل از تولید آزمایشی این پروژه، ‌نمونه‌هایی از محموله‌های وارداتی نظیر محصولات برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی مورد آزمایش قرار گرفت که درصد خلوص این محصولات به طور میانگین ۹۷ درصد بود در حالی که تولید داخلی با خلوص ۹۹ درصد صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شیمی تکس آریا تصریح کرد: تاکنون ۴۴۰ میلیارد و ۱۳ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری شده که تولید آزمایشی پروژه با ۵۰ درصد ظرفیت از نیمه دوم آبان ماه جاری آغاز شده است و از سال آینده وارد فاز تجاری خواهد.

وی با بیان اینکه بیشترین خریداران این محصول، تولید‌کنندگان روغن موتور و شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده رنگ هستند، به صادرات این محصول در آینده اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر با شرکت‌هایی از ترکیه وارد مذاکره شده‌ایم.