گروه بورس کالا - روز دوشنبه ، بیش از ۲۴۹ هزار تن انواع محصولات فولادی با ارزشی افزون بر ۳۷۲۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران دادوستد شد. ضمن آنکه تالار صادراتی نیز در این روز شاهد معامله ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی معدن گل گهر (۲ و ۴ ) به ارزش بیش از ۷ میلیون دلار بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران، در این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی، شرکت فولاد خوزستان ۷۰ هزار تن تختال C و ۶۲ هزار تن شمش بلوم (۱۵۰×۱۵۰) ۵SP را معامله کرد. که این دو محصول به ترتیب به قیمت‌های ۱۳ هزار و ۱۲۵ و ۱۶ هزار و ۵۳۷ ریال و به صورت سلف، به فروش رفت. بر اساس این گزارش، شرکت فولاد مبارکه ۱۶ هزار و ۲۸۰ تن ورق گرم B، ۱۷ هزار و ۳۸۰ تن ورق گرم C، ۵۵۰۰ هزار تن ورق سرد B،۱۵۰۰ تن ورق گالوانیزه G و ۲۵۰ تن ورق قلع اندود را در این تالار به فروش رساند. این شرکت همچنین معاملات ۷۳ هزار و ۵۷۰ تن انواع ورق سرد B، گرم B و گرم C را در سیستم مچینگ ثبت کرد.

علاوه بر این، شرکت فولاد نطنز، ۲۶۰۰ تن میلگرد کلاف A۲-۸,۱۰ را به قیمت ۱۸ هزار و ۲۷۰ ریال و به صورت سلف به فروش رساند.

این گزارش حاکی است که در این روز و در تالار صادراتی، ۵۰ هزار تن سنگ دانه بندی معدن گل گهر (۲ و ۴ ) به قیمت پایه ۹۵ دلار در هر تن روی تابلوی عرضه رفت که در مقابل تقاضای ۱۵۰ هزار تنی به قیمت ۱۳۶ دلار و ۲۷ سنت توسط مشتریان خریداری شد.

براساس این گزارش، در این روز و در تالار محصولات کشاورزی، ۱۰۰ تن جودامی گرگان به قیمت ۶۲۰۰ ریال مورد دادوستد قرار گرفت و عرضه یک‌هزار تن شکر سفید کارخانه قند ورامین به معامله منجر نشد.

در همین حال نمودار قیمت محصولات فولادی در یک ماه گذشته نشان می‌دهد هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم، بر حجم دادوستدها و رونق معاملات بازار آهن افزوده می‌شود و به تبع رشد تقاضای خرید، قیمت آهن آلات نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، این روزها به دلیل تحرکات دوباره قیمت ارز و بحث اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، تقاضای خرید فولاد در بازار بالا رفته و همین امر نیز باعث تحرک قیمت‌ها شده است.

از طرفی طبق روال همیشه فعالان بازار آهن به معاملات رینگ فلزات بورس کالا چشم دوخته‌اند و پس از کشف قیمت‌ها در هر نوبت معاملاتی بورس، نرخ‌های بازار نیز تعیین می‌شود. این موضوع هفته گذشته نیز رخ داد به طوری که روند افزایش قیمت شمش فولاد در بورس، ادامه روند صعودی قیمت محصولات فولادی تا پایان سال را تقویت کرد.

براین اساس، شرکت ذوب آهن اصفهان که پنجم دی ماه امسال سبد میلگرد آجدار و تیرآهن خود را به قیمت ۱۶هزار و ۱۴۷ ریال در بورس فروخته بود در چهارم بهمن یعنی یک ماه بعد به قیمت ۱۸هزار و ۸۹۹ ریال به فروش رساند که این به معنای رشد ۲هزار و ۸۹۰ ریالی قیمت‌ها است. به این ترتیب رشد قیمت‌ها در بورس کالای ایران که با نظارت کامل مسوولان دولتی انجام می‌شود، باعث شد تا فعالان بازار آهن نیز ادامه رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده را پیش‌بینی کنند.

البته کارشناسان بازار فولاد نیز براین باورند که با توجه به شرایط کنونی بازارهای جهانی و نرخ ارز و تورم در بازار داخلی، رشد قیمت‌ها با روندی آرام منطقی است.