گروه بورس کالا - سحر نمایشی: در پی نوسان نرخ ارز و صعود نرخ فلزات جهانی روند قیمت فلزات پایه در بازار آزاد نسبت به روز گذشته با نوسان متفاوتی همراه شد، به طوری که فلزاتی همچون مس و قلع با افزایش و نیکل و روی نسبت به دیروز به ترتیب کاهش 500 و 400 تومانی را تجربه کردند. همچنین سایر فلزات نیز با ثبات قیمت‌ها همراه بودند.

به گفته یکی از فعالان بازار از آنجا که قیمت‌ها در این مدت کاذب بودند، به دلیل رشد غیر منطقی ارز و نوسانات شدید مثبت آن، ثبات قیمت‌ها پایدار نخواهد بود. به عقیده وی، پیش بینی‌ها برای ارز و قیمت‌های جهانی صعودی است و به همین دلیل فروشندگان به ثبات کوتاه مدت قیمت‌ها بی اعتمادند و آن را آرامش قبل از طوفان می‌دانند.
به عقیده این آگاه بازار، نزول مس و روی نیز به دلیل کاهش قیمت جهانی این فلزات در بورس لندن بوده البته این دو فلز در این مدت نوسان زیادی را تجربه کرده‌اند و از جمله کالاهایی هستند که به شدت تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرند. در این رابطه باید گفت افزایش اندک قیمت مس در روز گذشته به دلیل افزیش قیمت ضایعات این فلز در بازار است، چرا که معاملات روزیکشنبه این فلز در بورس کاهشی بود و طبیعتا قیمت ضایعات نیز باید نزولی می‌شد اما این طور نشد و به نظر می‌رسد اگر رشد قیمت قراضه به همین منوال ادامه پیدا کند به زودی شاهد برابری نرخ قراضه و کاتد خواهیم بود که این باعث التهاب و ضعف بازار خواهد شد و به رشد بیشتر قیمت کاتد در بازار دامن می‌زند.
همچنین این فعال بازار معتقد است به دلیل افزایش قیمت در این مدت، شاهد کاهش قراضه در بازار بودیم در نتیجه این خود سبب افزایش بیشتر قیمت قراضه خواهد شد. به همین دلیل این رشد قیمت کاملا غیرمنطقی است و تبعات آن برای بازار کاملا نگران کننده توصیف می‌شود. البته نگرانی فعالان مسی کاملا منطقی است؛ چراکه طی چند سال اخیر نیز با افزایش نرخ ضایعات نسبت به کاتد روبه‌رو بوده‌ایم که این امر بازار مس را به شدت به هم ریخته است.
البته روند رو به رشد قیمت قراضه در بازارهای جهانی نیز در افزایش قیمت قراضه بی‌تاثیر نبوده است. این در حالی است که قیمت قراضه مس هم‌اکنون در بازارهای داخلی ما به نرخ محصول نهایی نزدیک شده است و از همین رو اگر قراضه به روند نزولی خود ادامه دهد، بسیاری از فعالان بازار معتقدند خرید شمش مس و تبدیل آن به قراضه به صرفه‌تر خواهد بود.
به گفته کارشناسان یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت جهانی ضایعات مسی، وجود شرکت‌های بزرگی است که نفوذ بسیار زیادی در بازار دارند و کالاهای استراتژیک را قبضه می‌کنند، به طوری که از طریق بانک‌ها و عواملی که در اختیار دارند قیمت‌ها را هنگام فروش محصولاتشان بالا می‌برند و بعد از فروش با استفاده از همان عوامل، باعث افت قیمت‌ها می‌شوند و فروششان را جایگزین می‌کنند. برخی کارشناسان نیز عامل تعیین‌کننده قیمت‌ها را ارزش دلار نسبت به یورو می‌دانند.