گروه بورس کالا- کتایون دارابی: در حالی قیمت‌های پایه متانول، اسید نیتریک و اسید استیک 15 درصد گران شد که رشد تقاضا در این روز کاملا محسوس بود. از این رو نگرانی از افزایش قیمت‌ها در هفته آتی سبب شد تا بسیاری از معامله گران ترجیح دهند کالاهای مورد نیاز خود را در این هفته تهیه کنند.

به عقیده کارشناسان با توجه به اینکه ارز مبادله‌ای هنوز در تعیین قیمت‌های پایه محصولات شیمیایی لحاظ نشده است، بسیاری از معامله گران ترجیح می‌دهند تا پیش از این جایگزینی اقدام به خرید کالاها از رینگ شیمیایی کنند.
به گفته باقری، مدیر معاملات کالایی کارگزاری بهمن، تصور بازار شیمیایی افزایش دوباره قیمت‌های پایه در مبادلات هفته آینده است، از این رو حجم خریدها در این روز بسیار بیشتر از هفته‌های قبل بود.
البته در این روز کربنات‌ها پس از غیبتی تقریبا یک ماهه عرضه شدند و از این رو گر چه افزایش قیمت پایه نداشتند، اما وقفه در عرضه این کالاها که به مشکلات گاز مصرفی پتروشیمی شیراز برمی‌گردد، سبب شد تا کارگزاران برای خرید کربنات‌ها علاوه بر ثبت تقاضای بالا، سقف قیمت را هم ثبت کنند. این روز کربنات سدیم سبک با قیمت ۴۸۵ تومان و کربنات سدیم سنگین هم با قیمت ۵۲۳ تومان معامله شد.
به گفته معامله‌گران عدم عرضه کربنات‌ها در یک ماه گذشته سبب افزایش دو برابری قیمت این کالا در بازار شده است. از سوی دیگر در این روز جوش شیرین باز هم عرضه نشد و از این رو قیمت این کالا در بازار داخل به 1800 تومان در هر کیلو رسید.
این در حالی است که بخشی از عرضه‌های سودکاستیک وارد زمان مچینگ شد، به گفته معامله گران افزایش عرضه این کالا در هفته‌های اخیر سبب شده تا تفاوت قیمت سود در بازار و بورس به حداقل برسد و از این رو تقاضای زیادی برای خرید این کالا در سیستم ثبت نمی‌شود. از سوی دیگر در این روز کارگزاران برای خرید استایرن منومر اندکی رقابت کردند، اما حلال ۴۰۲ با سقف قیمت معامله شد. در همین حال روز گذشته بازار محصولات پلیمری با توقف قیمت‌ها همراه بود، گر چه در این روز خرید و فروش آغاز شد، اما ترس از مبادلات در بازار دیده می‌شد. این در حالی است که معامله گران می‌گویند: در دو روز اخیر قیمت‌ها در بازار محصولات پلیمری ثابت شده و تغییر محسوسی نداشته است، اما با توجه به اینکه در هفته جاری قیمت‌ها رشد قابل توجهی داشته، احتمال افت هم وجود دارد.