بازار در انتظار اخبار مثبت
گروه بورس کالا - سحر نمایشی: روند معاملات فلزات پایه در بازار آزاد نسبت به روز گذشته با نوسان همراه شد به طوری که فلزاتی همچون نیکل، قلع و سرب بازیافتی با نزول قیمت‌ها مواجه شدند؛ در حالی که سرب خالص رشد 100 تومانی را نسبت به دیروز تجربه کرد. همچنین سایر فلزات نیز روند ثابتی را دنبال کردند.

به گفته یکی از فعالان آگاه، تنها دلیل افت قیمت‌ها در بازار آزاد کاهش نرخ این فلزات در بورس لندن بوده است ، چرا که بر خلاف روز گذشته نرخ ارز ثابت بوده و تغییری نداشته است.
وی معتقد است اگر اخبار خوبی از نتیجه مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 در هفته آینده شنیده شود بازار با کاهش قابل ملاحظه‌ای رو‌به‌رو خواهد شد در غیر این صورت شاید با رشد کاذب مجدد قیمت‌ها رو به رو شویم.
خرید و فروش‌ها نیز همچنان کمرنگ است ، چرا که نوسان‌ها قدرت خرید و فروش را از تجار گرفته و آنها منتظر قیمت‌های واقعی و منطقی‌تری هستند. فروشنده‌ها در بازار ابراز نارضایتی می‌کنند، هر کس که موجودی انبار بالایی دارد با اوضاع کنار می‌آید، اما آنکه کالا ندارد در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برد مگر اینکه در حد نیاز خرید کند.
یکی از فعالان بازار به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: بعید است که فلزات پایه بیشتر از این افت کنند؛ چرا که موجودی انبارها رو به اتمام است و با شرایط دشوار واردات و افزایش نرخ ارز نیز دیگر واردات به صرف تجار نیست، در نتیجه این موضوع سبب مقاومت فلزات در برابر عوامل کاهشی و اخبار منفی خواهد شد.
وی معتقد است: بازار بیمار است و احتیاج به رسیدگی و درمان دارد؛ اما متاسفانه مسوولان تنها زمانی بازار را کنترل می‌کنند که نوسانات ارز مثبت می‌شود در حالی که تنها مشکل بازار ارز نیست، بلکه وجود دلالان و شایعاتشان است.
همچنین کاهش موجودی انبار عامل دیگری است که این روزها اثرات سوئی روی قیمت‌ها می‌گذارد؛ چرا که همانطور که افزایش کاذب قیمت‌ها بازار را به رکود کشانده کاهش غیرمنطقی آن می‌تواند موجب التهاب شود. این فعال در ادامه تاکید کرد: باید تلاش کرد قیمت‌ها را به ثبات رساند و تعادل را در بازار برقرار کرد در این صورت هم چرخه تولید رونق پیدا می‌کند و هم عرضه و تقاضا بازار را متعادل می‌سازد.
همچنین کارشناسان معتقدند که رشد بازار به صعود یا نزول قیمت‌ها نیست بلکه به ثبات و جذب مشتری به آن بازار است. البته نوسان اندک مختص بازار است و این افت و خیزهای اندک است که به بازار رونق می‌دهد، اما این اتفاق زمانی مناسب است که قیمت‌ها واقعی باشد نه اینکه تنها افزایش تقاضا سبب رشد کاذب آن شده باشد.
افزایش قیمت‌ها تا حدی مفید است که موجب ضرر تولید‌کننده نشود در غیر این صورت بیشتر موجب التهاب و رکود بازار می‌شود چرا که این ثبات قیمت‌ها است که کشش بازار را کنترل می‌کند و عرضه و تقاضا مهم‌ترین رکن برای رشد یک بازار محسوب می‌شود.از سوی دیگر ثبات قیمت مس و آلومینیوم تا عرضه بعدی این فلزات در بورس غیر منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که قیمت‌ها در روز یکشنبه تا حد امکان رشد کرده‌اند حتی به گفته یکی از فعالان حوزه فلزات شایعه‌ای در بازار پیچیده مبنی‌بر اینکه قرار است مس در معاملات روز یکشنبه به جای 5 درصد سقف برای رقابت با سقف 10 درصدی در بورس عرضه شود که به این ترتیب با افزایش بیشتر قیمت این فلز رو به رو خواهیم شد.