گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: بازار فولاد همان‌طور که در چند ماه اخیر پابه پای بازار ارز در نوسان شدید بود و در این میان گاهی اوقات نوسان‌هایی که به ثبت می‌رساند هیچ ارتباطی با عرضه و تقاضا و شرایط تولید و مصرف نداشت، در چند روز اخیر هم با سیر نزولی قیمت ارز همگام شده است. به گفته معامله‌گران تاثیر قیمت ارز چه در زمان افزایش و چه در زمان کاهش قیمت بیشتر جنبه روانی دارد، اما واقعیت این است که علاوه بر ارز، قیمت کالاهای دیگر همچون سکه هم تاثیر بسزایی بر بازار دارد.

کاهش قیمت‌ها باعث شده تا یک بخش از تجار به دلیل نگرانی و ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها اقدام به فروش موجودی انبارهای خود کنند و تعدادی دیگر هم با انگیزه تبدیل بخشی از کالاهای خود به نقدینگی و استفاده از آن در بازارهایی که ممکن است سرمایه‌گذاری بهتری باشند یا خرید کالاهای جدید با نرخ‌های پایین‌تر، از خریدار تبدیل به فروشنده شده‌اند.

این شرایط باعث شده تا بعضی از معامله‌گران فعلا خریدی در بازار نداشته باشند؛ به طوری که فعالیت‌های خود را به طور موقت کاهش داده‌اند تا از میزان نوسان‌ها کاسته شود؛ به خصوص که دیروز میانگین قیمت میلگرد به مرز ۲ هزار تومان سقوط کرد. در همین حال گفته می‌شود شمش وارداتی دیروز با قیمت ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ تومان پیشنهاد می‌شد؛ اگرچه گفته می‌شود میزان کالاهای وارداتی و ثبت سفارش برای خرید شمش چینی در بازار زیاد شده، اما به نظر یکی از معامله‌گران آنچه باعث شده تا در هفته‌های اخیر نگرانی در تامین شمش کاهش پیدا کند، این است که با توجه به ظرفیت در حال تولید واحدهای نوردی، شمش داخلی برای تامین نیاز بازار داخلی کافی است. به نظر وی هر چند محصولات برخی از شرکت‌های داخلی از نظر کیفیت و در مقایسه با کالاهای خوزستان یا شمش روسیه، درجه دوم است؛ اما به دلیل اینکه سایز تولید شده در این واحدها مقرون به صرفه است در نتیجه خرید آنها منطقی به نظر می‌رسد و برای بازار داخلی از نظر کمیت کافی است. البته به نظر کارشناسان بازار فولاد، کاهش ظرفیت تولید نوردکاران اگرچه از یک جهاتی به مساله تحریم‌ها و نوسان قیمت ارز برمی‌گردد؛ اما این پدیده در دیگر نقاط جهان نیز دیده می‌شود و بیشتر فولادسازان در کشورهای دیگر برای مثال آرسلور میتال پس از یک دوره بالا رفتن ظرفیت‌های تولید، دوباره با کاهش تولید و متوقف کردن فعالیت مواجه شده‌اند. وی معتقد است این توقف‌ها برای دیگر فولادسازان جهان مقطعی است و با توجه به اینکه نگاه اقتصادی دارند ترجیح می‌دهند همگام با وضعیت اقتصاد جهانی و تقاضا تولید کنند و سیاست‌های متفاوتی را در این خصوص در پیش بگیرند؛ اما در ایران از آنجا که مصرف کاهش زیادی داشته و عملا تقاضا پایین و نوسان بازار زیاد است، این شرایط ممکن است در نهایت به متوقف شدن کامل واحدهای تولیدی بینجامد.

به نظر این فعال بازار نوسان قیمت‌ها اگر شدید باشد در نهایت به ضرر تولید و اشتغال است، از این رو معتقد است همان طور که برای مثال رشد قیمت میلگرد به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان توجیه‌پذیر نیست، افت قیمت آن در این دوره زمانی کوتاه به ۲ هزار تومان هم منطقی به نظر نمی‌رسد، چرا که در کنار نوسان‌گیران بازار که ممکن است در نهایت ضرری نکرده و حتی سود خوبی کرده باشند، برخی از سرمایه‌گذاران کلان بازار و تجار دچار ضرر می‌شوند به خصوص افرادی که به صورت کارمزدی با کارخانه‌ها در حال فعالیت هستند. در نتیجه خروج این سرمایه‌ها در شرایطی که سیستم بانکی توان بالایی برای حمایت از صنایع را ندارد، موجب تضعیف توان مالی تولیدکننده‌ها می‌شود.

البته گفته می‌شود کاهش قیمت‌ها در حال حاضر در شرایطی در بازار صورت می‌گیرد که بسیاری از کالاهای عرضه شده توسط دیگر تجار خریداری می‌شوند و به بیانی دیگر این کالاها دست به دست می‌شوند.

رشد تختال در بورس

دیروز در شرایطی که ورق‌های مبارکه در زمان مچینگ مورد معامله قرار گرفت تختال فولاد خوزستان با قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد که در رقابت به قیمت یک هزار و ۵۲۹ تومان رسید.

اما در مجموع ورق گرمB با قیمت یک هزار و ۶۰۸ تومان (۳۲ هزار تن۹، ورق گرمC با قیمت یک هزار و ۶۲۷ تومان (‌۵۶ هزارتن)، ورق سرد B با قیمت یک هزارو ۹۹۰ تومان (۱۸ هزار تن)، ورق گالوانیزه با قیمت ۲ هزار و ۱۹۵ تومان (۴ هزار تن) معامله شد که زمان تحویل ورق‌های گرم ۳۱ فروردین ماه و ورق‌های سرد و گالوانیزه هم برای ۳۱ اردیبهشت است.

دیروز در بازار آزاد ورق سایز ۳ تا ۱۵ با قیمت ۱۸۵۰ تا ۱۸۶۵ تومان معامله می‌شد، ضمن اینکه ورق‌های بخش خصوصی برای مثال ورق اکسین (سایز ۲۰ و ۱۵) هم با نرخ ۲ هزارو ۵۰ تومان معامله می‌شود. ورق‌های سایز ۲ وارداتی هم همانند شمش وارداتی کاهش نرخ داشت و تا ساعات میانی روز به ۲ هزار و ۳۸۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

در همین حال دیروز میلگرد‌های دولتی در انبارهای تهران در محدوده ۲ هزار و ۵۰ تومان بود، اما در صورت توافق با نرخ ۲ هزار تومان هم معاملاتی انجام می‌شد.

البته به نظر برخی از کارشناسان در صورتی که قیمت ارز روند ثابتی که دیروز به ثبت رساند را همچنان حفظ کند احتمال اینکه قیمت‌ها در بازار آهن ثابت باقی بماند زیاد است، چرا که عرضه‌های دولتی‌ها برای تحویل سال ۹۱ که در بورس انجام می‌شود به اتمام رسیده و عملا عرضه‌ای برای امسال انجام نمی‌شود واگر تقاضا برای بخش مصرف زیاد باشد و حجم کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود دوباره کاهش پیدا کند و سیاست پر کردن انبارها دوباره در بین تجار شکل بگیرد، بعید است که قیمت میلگرد به سطوح پایین‌تر برسد. در این میان برخی از معامله‌گران قیمت واقعی میلگرد را ۲ هزار و ۱۰۰ تومان می‌دانند، اما واقعیت امر این است که همه چیز به سیاست‌های دولت در سال ۹۲ و انتخابات سال آینده بستگی دارد؛ چرا که در آن صورت است که وضعیت مسکن به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بازار فولاد مشخص می‌شود.