گروه بورس کالا - سردارخالدی: از همان ابتدای معاملات بازار نقدی و آتی سکه، معلوم بود که سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش قیمت‌ها امیدوار هستند آنان معتقدند صحبت‌های روز گذشته مسوولان دولتی درمورد اینکه «دولت دیگر کاری به بازار آزاد ندارد» یکی از مهم‌ترین عوامل در تسریع قیمت‌ها بوده است.

تحلیلگران بر این باورند استدلال دولتی‌ها در رابطه با حباب قیمتی در بازار نقدی و آتی سکه قابل قبول نیست زیرا زمانی که دولت روی قیمت ۲ هزار و ۴۰۰ تومان برای دلار در اتاق ارز موافقت می‌کند، بازار ارقام بالاتر را نیز برای آینده دلار متصور می‌شود که به تبع از التهابات بازار ارز، سطوح قیمتی در بازار نقدی و آتی نیز با افت و خیز رو به رو شده است. سیاوش سلیمانی یکی از معامله گران با بیان اینکه دادوستدها در شرایط کنونی با جو روانی سنگینی رو به رو است، بر این باور است تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار ارز به گونه‌ای شده که پارامترهای روانی افزایش قیمت دلار همچون اخبار و گزارش‌های غیر اقتصادی دیگر محرک نیست؛ بلکه صحبت‌ها و گفته‌های برخی از مسوولان در دامن زدن به این التهاب‌ها نقش عمده‌ای داشته است.
سلیمانی با اشاره به اینکه اگر قرار است التهاب در بازار کاهش پیدا کند باید بانک مرکزی در بازار مداخله کند، خاطرنشان کرد: راهکارهای بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز باید عملیاتی شود و این نهاد به منظور کنترل بازار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تصمیمات منطقی بیندیشد.
این در حالی است که برخی بر این باورند آشفتگی بازار ارز عمدی است و برخی نیز جبران کسری بودجه دولت را عامل افزایش قیمت‌ها می‌پندارند. در بازار قراردادهای آتی سکه در شرایطی صف‌های خرید در همان ساعات ابتدایی تشکیل شده بود که در ساعات پایانی به دلیل کاهش اندک قیمت‌ها در بازار نقدی، صف‌های خرید واگذار شد. روند قیمت‌ها در بازار آتی نیز با دامنه نوسان ۵ درصد همراه بود؛ به طوری که سکه سررسید مهرماه با افزایش ۹۸/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۱۷۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۳ هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با افزایش ۹۹/۴ درصدی در محدوه یک میلیون و ۲۲۳ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان، سررسید آذرماه با افزایش ۹۹/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۲۴۰ تا یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و سررسید دی‌ماه با افزایش ۹۹/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰۴ هزار تومان قرار گرفت.