گروه‌ بنگاه‌ها-آزاده حسینی و زهرا مسافر: به واسطه رشد بی‌رویه قیمت دلار، تهیه محصولاتی که پایه واردات دارند روز به روز مشکل‌تر می‌شود. این روزها هرچند تولیدکنندگان دولتی که دسترسی به منابع اولیه مانند سنگ آهن و امکان تولید شمش از آن طریق را دارند، در وضعیت سوددهی قرار گرفته و از رشد قیمت‌ها بهره می‌برند، اما دایره مشکلات شرکت‌های نوردی و واحدهای کوچک که متعلق به بخش خصوصی هستند و در مرز زیان قرار دارند پیوسته تنگ‌تر شده‌است. برخی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در نشستی مشکلات صنایع به خصوص فولادسازان را تشریح کردند که در پی می‌آید: دوازده طرح فولادی مهرماندگار، معطل تسهیلات

حمیدرضا طاهری‌زاده، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در حال حاضر۱۲ طرح فولادی باید در قالب مهر ماندگار تکمیل شوند که هر کدام نیاز به دو تا سه میلیارد تومان تسهیلات دارد که تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.وی با بیان اینکه از این ۱۲ طرح، بخش ناچیزی برای تکمیل باقی مانده است، افزود: این طرح‌‌ها باید در قالب طرح مهر ماندگار تکمیل شوند تا ظرفیت آنها به تولید کشور افزوده شود، اما تاکنون اقدامی در این جهت انجام نشده است.

وی با اشاره به مشکلات ارزی تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: از ابتدای مرداد ماه امسال، هیچ‌گونه ارزی به این بخش تعلق نگرفته است و در عین حال تولیدکنندگان باید بدهی سال گذشته خود را با نرخ امسال تسویه کنند. وی به فعالیت اتاق مبادلات ارزی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ارز این اتاق به تولیدکنندگانی که نیاز ناچیزی دارند، پرداخت می‌شود، اما بخش فولاد نیازمند مبالغ بالایی است که برای دریافت آن باید مدت‌ها منتظر بماند.طاهری‌زاده افزود: تاکنون هیچ یک از تولیدکنندگان فولاد از این ارز استفاده نکرده، اما بخش‌هایی چون تولیدکنندگان لاستیک توانسته‌اند از آن بهره‌مند شوند.

مشکل واردات

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: فولاد در اولویت سوم دریافت ارز مرجع قرار دارد، اما تاکنون نتیجه مطلوبی برای دریافت ارز مرجع برای واردات فولاد حاصل نشده است.

به گفته وی، از سوی دیگر تناژ زیادی از شمش فولادی در گمرکات کشور باقی مانده، زیرا اسناد حمل کالا در بانک‌ها است و تولیدکنندگان برای ترخیص آن باید ابتدا اقدام به تسویه بدهی خود با ارز آزاد کنند. وی ادامه داد: امروز مساله تولیدکنندگان، نبود ارز است و نه قیمت آن که باید چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده شود.

طاهری‌زاده حاشیه سود نوردی‌ها را منفی دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها در حال حاضر، تولیدکنندگان نوردی متضرر می‌شوند؛ چرا که قیمت شمش با توجه به هزینه‌های رو به رشد ۱۹۲۰ است، در حالی که در حال حاضر قیمت میلگرد این رقم است.

رشد ۱۷۶ درصدی صادرات محصولات فولادی

در همین حال دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با ارائه آمار و ارقام درخصوص میزان تولید، صادرات و واردات محصولات فولادی طی سال‌جاری گفت: در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان صادرات محصولات فولادی ۱۷۶ درصد رشد به لحاظ ارزش داشته است.

رسول خلیفه سلطانی در خصوص دلایل رشد میزان صادرات اظهار کرد: صادرات محصولات فولادی شاهد رشد ۱۷۶ درصدی است که دلیل عمده آن را می‌توان در تغییرات نرخ ارز و افزایش صرفه صادرات دانست.وی همچنین از کاهش ۲۵ درصدی واردات فولاد خام، تیرآهن، میلگرد، ورق فولادی و سایر محصولات فولادی در چهار ماه نخست سال جاری خبر داد.وی با اشاره به کاهش ۳۷ درصدی ثبت سفارش و ۴۸ درصدی گشایش اعتبار اسنادی در این بخش در مدت مذکور، افزود: این امر حاکی از آن است که در چهار ماه مرداد تا آبان امسال، واردات کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در این مدت رشد حدود یک درصدی در تولید محصولات فولادی و ۹ درصدی در تولید فولاد خام صورت گرفته که نشان‌دهنده بالاتر بودن ارزش افزوده تولید شمش فولادی نسبت به سایر محصولات است.خلیفه سلطانی با اشاره به کمبود ۵/۳ تا ۵/۴ میلیون تنی فولاد خام در کشور بیان کرد: در حال حاضر واحدهای فولادی خصوصی کوچک نیز وارد تولید فولاد شده‌اند که با حمایت از این بخش می‌توان محصولات فولادسازان داخلی را جایگزین واردات کرد.دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین از راه‌اندازی دو طرح فولادی فولاد پاسارگاد در استان فارس با ظرفیت ۲/۱ میلیون تن و فولاد خزر با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در شمال کشور در سال جاری خبر داد.

کاهش تولید میلگرد طی بهار و تابستان

در همین حال بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد سیرجان و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ مشکل فولادسازان را ناتوانی در تامین مواد اولیه دانست و گفت: در حال حاضر تولید‌کنندگان فولاد با مشکل تامین ارز برای واردات مواد اولیه روبه‌رو هستند، به طوری که برخی پیش‌پرداخت‌های گشایش اسناد اعتباری با ارز مرجع پرداخت شده ولی برای فعال‌شدن این اسناد، سیستم بانکی از تولید‌کنندگان می‌خواهد تا با نرخ ارز آزاد گشایش اعتبار کند.

وی تصریح کرد: همچنین برخی تولید‌کنندگان بابت سررسید بدهی ارزی خود به سیستم بانکی و بازپرداخت آن با مشکل روبه‌رو هستند زیرا قیمت ارز افزایش یافته و این نوسان نرخ ارز به ضرر تولید‌کنندگان است.سبحانی با بیان اینکه از ابتدای مردادماه ارزی در اختیار تولید‌کنندگان فولاد قرار نگرفته است، گفت: افرادی که بدهی گذشته خود را به صورت ریالی پرداخت کرده‌اند نیز ارزی نصیبشان نشده است.وی تاکید کرد با توجه به شرایط در حال حاضر تولید میلگرد از سوی تولیدکنندگان دولتی ۹ درصد و از سوی بخش خصوصی ۷ درصد کاهش را تجربه کرده است.سبحانی کمبود نقدینگی در صنعت فولاد را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بخش فولاد از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، این در حالی است که این صنعت بسیار سرمایه‌بر است.

قیمت میلگرد با دلار رشد نکرده

از سوی دیگر بهادر احرامیان از دیگر اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد؛ رشد قیمت محصول فولادی را متناسب با نرخ ارز ندانست و گفت: در حال حاضر مشکل بازار فولاد قیمت نیست، بلکه کمبود مواد اولیه است؛ چرا که زمانی که قیمت دلار حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تومان بود، نرخ میلگرد ۱۹۲۰ تومان بود و درحال حاضر هم که نرخ دلار رشد داشته قیمت میلگرد همچنان ثابت مانده است.