گروه بورس کالا - سحر نمایشی: قیمت دلار آنچنان پیش می‌رود که گویی خیال ثبات ندارد. کارشناسان می‌گویند نمی‌توان پیش‌بینی کرد قیمت ارز در کجا آرام بگیرد. بازار فلزات نیز این روزها ملتهب است و با رشد قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. این در حالی است که در بازارهای جهانی، با وجود مشکلاتی همچون کاهش موجودی انبارها و تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی بر بازار فلزات، قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته کاهشی بوده است.

به طور مثال شاید بتوانیم بگوییم افزایش ۸ هزار تومانی قیمت نیکل در بازار آزاد نسبت به روز گذشته به دلیل رشد حدود ۱۸ دلاری نرخ جهانی به ازای هر کیلو و ما به التفاوت ۳۰۰ تومانی ارز نسبت به روز گذشته طبیعی است، یعنی به طور منطقی افزایش ۵ تا ۶ هزار تومان در یک روز برای این فلز طبیعی است که اگر هزینه‌های پریمیوم را هم به آن اضافه کنیم افزایش قیمت‌ها واقعی به نظر می‌رسد.
اما در اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که مگر نیکلی که امروز در بازار معامله می‌شود، همین امروز وارد کشور شده است یا اینکه این موجودی انبار و از محل خریدهای قبلی است؟ پاسخ به این سوال به معنای ایجاد رانت ناشی از تغییرات نرخ ارز در معاملات این فلز است که سبب افزایش قیمت‌ها شده است. با استناد به این استدلال باید گفت خریدهای جدید این محصول با ارز احتمالا گران‌تر در آینده باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. مس نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که با قیمت 8 هزار و 170 دلار در بورس لندن معامله شد که نسبت به هفته گذشته 32 دلار کاهش یافته است. اما مبادلات این فلز در بورس کالا با روند صعودی همراه شده به طوری که مس کاتد شرکت ملی مس در این روز با قیمت 21 هزار و 87 تومان برای هر کیلو معامله شد که نسبت به هفته گذشته 659 تومان افزایش نرخ داشته است. کل عرضه برای این محصول دو هزار و 800 تن بوده که نسبت به هفته گذشته 980 تن افزایش داشته است. مفتول مس شرکت ملی مس نیز با 682 تومان کاهش نسبت به هفته قبل با قیمت 21 هزار و 648 تومان معامله شد. همچنین کل عرضه برای این محصول 3000 تن بود که نسبت به یکشنبه گذشته یک هزار و 880 تن افزایش داشته است.
مفتول مس شرکت دنیای مس نیز در این روز با قیمت ۲۱ هزار و ۶۸۵ تومان در هر کیلو عرضه شد که رشد ۶۴۹ تومانی را در مدت مورد بررسی نشان می‌دهد. کل عرضه برای این محصول ۴۰۰ تن بوده که نسبت به موعد معین ۱۰۰ تن کاهش داشته است. مس اسلب نیز در این معاملات عرضه نشد. سایر فلزات نیز در بازار آزاد با افزایش قیمت مواجه شدند. به گفته یکی از فعالان بازار تا دیروز اوضاع بازار به گونه‌ای بود که خریداران تنها به اندازه نیاز خریداری می‌کردند اما امروز دیگر هیچ خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود.