گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی باز هم روز گذشته متاثر از رشد قیمت دلار، صعودی شد. در این روز اکثر محصولات پلیمری نسبت به روز گذشته ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان در هر کیلو افزایش قیمت داشتند. این در حالی است که بیشتر معامله‌گران از آینده بازار پتروشیمی ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند؛ با توجه به کاهش ارزش ریال در مقابل دلار، بیشتر معامله‌گران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را به مواد اولیه تبدیل کرده و در مقابل ضررهای احتمالی مصون شوند. از سوی دیگر برخی از معامله‌گران می‌گویند: با توجه به رشد روزانه قیمت‌ها در بازار پتروشیمی بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی میزان خریدهای خود را به زیر ۳۰ تن تقلیل داده‌اند. به عقیده آگاهان بازار این گروه از مصرف‌کنندگان هم که اقدام به خرید کالا می‌کنند حاضر به فروش تولیدات خود نیستند و امیدوارند در آینده‌ای نزدیک بتوانند محصولات تولیدی خود را با نرخ‌های بالاتر به فروش برسانند.

در همین حال رشد روزانه قیمت دلار بسیاری از تولیدکنندگان و بازاریان را در نگرانی فرو برده است. روز گذشته هم دلار به مرز ۳ هزار تومان رسید و در نتیجه بسیاری از تاجران از فروش کالاهای خود خودداری کردند. علاوه بر این، پیش‌بینی‌ها در خصوص آینده بازار پتروشیمی سخت‌تر از گذشته شده است.

این در حالی است که بازاریان می‌گویند: در حال حاضر بار موجود بندر خریداری ندارد و بیشتر مصرف‌کنندگان حاضر به خرید کالاها با نرخ کف بندر نیستند و ترجیح می‌دهند که به صورت روزانه خرید کنند. در این روز برخی از فروشندگان نرخ پلی اتیلن سبک فیلم۰۲۰ را در بازار داخل ۵۱۰۰ و پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ را ۵۱۵۰ تومان در هر کیلو عنوان کردند.

البته در این روز معامله‌گران بازار پتروشیمی از نرخ ۵۲۰۰ تومانی نرخ DOP خبر داده و می‌گویند: نرخ وارداتی این کالا در حال حاضر ۶۵۰۰ تومان است. گفته می‌شود کاهش ظرفیت تولید الکل در مجتمع اراک، توقف خط تولید DOP در مجتمع فارابی و تولید بنزین در مجتمع برزویه و بوعلی از دلایل رشد قیمت DOP است.

این در حالی است که پیشنهادهای پی‌وی‌سی نیز در این روز از سوی تاجران بالای ۴ هزار تومان در هر کیلو عنوان شد. برخی از معامله‌گران می‌گویند: در حال حاضر ۱۰ درصد واحدهای تولیدی پی‌وی‌سی در حال فعالیت هستند و بیشتر واحدهای تولیدی به مرز تعطیلی کشیده شده‌اند. از سوی دیگر برخی از معامله‌گران هم معتقدند؛ در حال حاضر قیمت پی‌وی‌سی در بازار داخل حدودا ۱۰۰۰ تومان حباب قیمتی دارد.

به عقیده این گروه تنها افزایش عرضه این کالا در بازار داخل می‌تواند رشد نرخ آن را کنترل کند. این در حالی است که علاوه بر کاهش ظرفیت تولید پی‌وی‌سی در مجتمع‌ها، پتروشیمی بندرامام، اروند و غدیر در حال صادرات پی‌وی‌سی به کشورهای دیگر هستند و با توجه به رشد قیمت دلار صادرات محصولات پتروشیمی به صرفه است.

البته در این روز تعداد محدودی کالا در رینگ پتروشیمی معامله شد که اکثر این کالاها با ۱۰ درصد رقابت از سوی کارگزاران خریداری شدند. این دومین هفته‌ای است که رقابت‌ها از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته است، اما با این حال همچنان اختلاف قیمت‌ها در بازار و بورس به طور میانگین ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو است.

بیشتر معامله‌گران آینده بازار پتروشیمی را وابسته به نرخ دلار می‌دانند و می‌گویند: با توجه به روند رو به رشد قیمت دلار، بازار پتروشیمی هم روند صعودی در پیش گرفته است.