گروه بنگاه‌ها- صنعت فولاد کشور با اهداف تعیین شده در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ فاصله چندانی ندارد.

رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت وگو با موج، با اعلام اینکه صنعت فولاد کشور به برنامه‌های پیش بینی شده در افق ۱۴۰۴ نزدیک شده است،‌ گفت: در سایه پیش‌بینی طرح‌ها و برنامه‌های مختلف، مسیر پیشبرد اهداف تعیین شده برای صنعت فولاد کشور هموار شده است. وی افزود: با توجه به اینکه در افق چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور پیش‌بینی شده و با درنظر گرفتن این مطلب که هم اکنون میزان تولید فولاد در کشور برابر ۱۷ میلیون تن است از این‌رو این نتیجه حاصل می‌شود که صنعت فولاد، طی سال‌های آتی و در سایه پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های مختلف می‌تواند به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نائل آید.

خلیفه سلطانی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰ میلیون طرح در صنعت فولاد کشور در حال اجرا است،‌ تصریح کرد: نکته‌ای که در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زنجیره‌وار بودن بخش‌های مختلف صنعتی برای پیشبرد اهداف صنعت فولاد است.

به گفته وی، ‌پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی(حداکثر پنج سال آینده) حداقل ۱۵ طرح فوق به سرانجام رسد و به دنبال آن میزان تولیدات در این بخش به ۳۲ میلیون تن افزایش یابد.

خلیفه سلطانی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به منظور اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه‌های این صنعت، لازم است میان بخش‌های مختلف صنعت به عنوان زنجیره‌های تولید همکاری و تعامل مناسبی برقرار شود.

وی با بیان این نکته که صنعت فولاد کشور در پایان افق ۱۴۰۴ باید به صادرات حداقل ۱۵ میلیون تن دست یابد‌، اضافه کرد: هم اکنون میزان صادرات در این بخش بسیار ناچیز است در حالی که میزان صادرات فولاد در سال جاری نسبت به سال گذشته به طور متوسط با رشد ۷۶ درصد روبه‌رو شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان به حضور موثر بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر کشورهای منطقه خاورمیانه در حال توسعه هستند می‌توان پیش بینی کرد به برکت حضور فعال بخش خصوصی و نیز پیشبرد طرح‌های مختلف،‌ میزان صادرات فولاد در سال‌های آتی با روند صعودی همراه باشد.