گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: محدودیت‌های معاملاتی ورق باعث شد تا قیمت این کالا دوباره در بورس کالا ثابت مانده و نسبت به هفته قبل تغییری نداشته باشد.

این در حالی است که تفاوت قیمت ورق در بازار آزاد و غیررسمی همچنان زیاد است و این فاصله قیمتی خرید از بورس کالا را به یک فرصت مناسب تبدیل کرده است. به همین دلیل روز یکشنبه برخی از معامله‌گران بازار از رونق خرید و فروش کد معاملاتی خرید ورق از بورس کالا خبر می‌دادند به این شکل که در ازای خرید یک کیلو کالا از بورس باید مقداری سود به فروشنده کد معاملاتی ارائه داده شود که گفته می‌شود این رقم در بعضی موارد در هر کیلو بالاتر از ۲۰۰ تومان هم پیشنهاد شده؛ در حالی که سال گذشته این رقم ۲۵ تا ۳۰ تومان در هر کیلو بوده است.

روز گذشته ورق گرم B با قیمت یک هزار و ۳۴۹ تومان و ورق گرم C با قیمت یک هزار و ۳۵۹ تومان در بورس کالا معامله شد در حالی که نرخ ورق در بازار آزاد تا روز یکشنبه در محدوده یک هزار و ۷۲۰ تا ۷۷۰ تومان در شهرهای مختلف در نوسان بود. دیروز در بورس کالا ورق سرد B هم با قیمت یک هزار و ۶۴۱ تومان فروش رفت. اگرچه ثبات قیمت ورق در بورس نرخ این کالا در بازار آزاد را هم در معاملات روز قبل ثابت نگه داشت، اما به نظر یکی از کارگزاران بورس کالا اگر معاملات بورس آزاد شده و محدودیت قیمتی و خرید تناژ برداشته می‌شد و نرخ ورق بر اساس عرضه و تقاضا در بورس تعیین می‌شد، با پدیده خرید و فروش کد معاملاتی روبه‌رو نمی‌شدیم.

اگرچه محدودیت خرید برای هر مشتری با هدف جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت به کار بسته می‌شود، اما در شرایطی که قیمت‌ها در بازار آزاد بالاتر از بورس تعیین ‌شود نباید از ثبت قیمت‌های واقعی در بورس جلوگیری کرد.

ورق بورسی مبنای بازار نیست

طی ماه‌های اخیر به دلیل محدود شدن میزان واردات ورق، بازار این کالا با تقاضای بیش از عرضه مواجه شد و این موضوع باعث شد تا قیمت‌ها در بازار آزاد نوسان زیادی را تجربه کند در نتیجه به نظر معامله‌گران جلوگیری از ثبت قیمت‌های واقعی در بورس در حالی که بازار آزاد در نوسان است تنها به نفع آن افرادی می‌شود که امکان معامله در بورس را دارند.

البته طی این مدت تلاش زیادی برای ارزیابی واقعی بودن خریدهای بورسی و حذف کدهای معاملاتی - که پایین‌تر از ظرفیتی که اعلام کرده‌اند تولید می‌کنند یا اصولا تولید ندارند - صورت گرفته اما به نظر می‌رسد کنترل این موضوع بعد از دریافت کالا به آن راحتی‌ها هم نباشد، چرا که اگر اینطور بود قاعدتا نباید پدیده‌ای همچون خرید و فروش کد معاملاتی همچنان در بازار ادامه پیدا می‌کرد. به نظر یکی از کارشناسان بازار ورق محدودیت‌های خرید کالا و کدهای معاملاتی از آنجا که اجازه ثبت قیمت‌های ورق را برمبنای عرضه و تقاضا نمی‌دهد باعث شده تا قیمت بورسی ورق مبنای بازار نباشد و برخلاف مقاطع که می‌تواند مبنای معاملات بازار آزاد باشد، معاملات ورق در بورس مبنای تصمیم‌گیری یا کشف قیمت بازار نیست.

تثبیت بازار آزاد ورق

اگرچه محدودیت خرید و به دنبال آن ثبات معامله ورق از بعضی لحاظ مخالفانی دارد، اما به هر صورت تثبیت قیمت‌ها، التهاب بازار را هم تا حدودی کم کرد، به طوری که دیروز قیمت ورق در بازار آزاد تغییری نکرد و روند رو به رشد آن متوقف شد. از سوی دیگر در ۲ هفته اخیر میانگین قیمت ورق گرم و سرد در بازار بسیار نزدیک شده در حالی که معمولا قیمت ورق سرد باید پایین‌تر از ورق گرم باشد، اما نوسان‌های اخیر، نرخ این دو محصول را در بازار آزاد تقریبا یکی کرده است.

البته به نظر یکی از تاجران ورق اینکه نوسان ورق در مقایسه با چند هفته قبل محدودتر شده به جز اینکه بخشی از آن به دلیل قیمت‌های بورس است بخشی از آن هم به دلیل محدود شدن میزان خرید بازار و تقاضای کمتر در مقایسه با قبل است. به گفته وی در شرایط معمولی این کاهش تقاضا باید به کاهش قیمت منجر می‌شد، اما به دلیل اینکه ۶ ماهه امسال حجم واردات هم کم شده از این رو کاهش واردات و کاهش تقاضا تا حدودی یکدیگر را خنثی کرده‌اند و التهاب بازار محدود است. به نظر این فعال بازار شرایط بازار ورق بسیار شبیه به بازار مقاطع است، چرا که در بازار مقاطع هم کاهش حجم تولید واحدهای خصوصی با کاهش تقاضا همراه شده است.

دیروز در مجموع ۱۵ هزار و ۲۹۰ تن ورق گرم B معامله شد و ۹ هزار و ۲۴۰ تن ورق گرم C هم فروخته شد که برای ۳۰ آذر ماه عرضه شده بودند. در این روز، همچنین ۴ هزار و ۹۰۰ تن ورق سرد B که برای ۳۰ آذر عرضه شده بود مبادله شد. تختال فولاد هرمزگان دیروز با قیمت یک هزارو ۲۰۰ تومان عرضه شد که در رقابت در بالاترین رقم یک هزار و ۴۱۱ تومان ثبت شد. این کالا هم برای تحویل دی ماه عرضه شده بود. میانگین محموله‌های فروش رفته از این کالا یک هزارو ۳۹۵ تومان بود.

جولان میلگرد بالای مرز ۲ هزار تومان

روز گذشته به دنبال نوسان قیمت ارز، در بازار مقاطع هم قیمت‌ها افزایشی شد؛ به طوری که میانگین قیمت میلگرد از ۲ هزار تومان رد شد. اگرچه سطح تقاضا در بازار همچنان محدود است و در حجم پیشنهادهای مربوط به خرید تغییری ایجاد نشده، اما عدم فروش کالا در بازار از سوی تجار قیمت‌ها را افزایش داد.

البته این افزایش قیمت از نظر برخی از تجار با در نظر گرفتن اینکه فقط به دلیل عدم فروش کالا از سوی تجار بوده ممکن است دوباره جبران شود و قیمت‌ها تا پایان هفته کاهش داشته باشد البته این هم به نوسان قیمت ارز مربوط است و اگرتا پایان هفته میانگین قیمت دلار نزولی شود، امکان اینکه میلگرد دوباره به کمتر از ۲ هزار تومان کاهش پیدا کند زیاد است.

در همین حال برخی از معامله‌گران با در نظر گرفتن اینکه در یک دوره زمانی در مهر ماه معمولا قیمت‌ها در بازار آهن به دلیل تقاضای بالای بازار افزایش پیدا می‌کند معتقدند که اگر خریداران شخصی وارد بازار شوند و برای تامین پروژه‌های نیمه کاره اقدام به خرید کنند احتمال اینکه قیمت میلگرد از ۲ هزار تومان پایین‌تر نرود زیاد است. در همین حال بازار فولاد در انتظار معاملات روز چهارشنبه بورس است تا میزان تقاضا را از این طریق ارزیابی کند.