ورق به نفع خریداران برگشت

گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستدهای بازار آتی دیروز پس از چند روز نگرانی بابت آینده ادامه معاملات با شرایط مثبتی همراه شد. روز گذشته بورس کالای ایران در تازه‌ترین اقدام اعلام کرد: از روز ۳ آبان‌ماه اطلاعیه مربوط به ممنوعیت اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده لغو می‌شود که به استناد بند ۲ از مصوبه چهل و نهمین جلسه هیات پذیرش در خصوص امکان اعمال محدودیت در اخذ موقعیت تعهدی فزاینده اخذ موقعیت تعهدی فزاینده تا حدی ممکن است که موقعیت‌‌های تعهدی خرید باز یک مشتری روی هم نماد معاملاتی از ۱۰ قرارداد بیشتر نشود.

پیش از این بورس اعلام کرده بود کدهای معاملات متعلق به مشتریانی که در سال ۱۳۹۱ معامله ای نداشته اند از روز چهارشنبه ۳ آبان‌ماه در سامانه قراردادهای مشتق کالایی غیر فعال می‌شود. براساس این اطلاعیه، همه دارندگان کدهای معاملاتی مذکور جهت شروع فعالیت مجدد در بازار قراردادهای آتی موظفند نسبت به دریافت کد معاملاتی جدید از طریق کمیته پذیرش مشتریان اقدام کنند.

فعالان با اشاره به تغییرات ارز بر این باورند بازار سکه چند روز گذشته با افت قابل‌توجهی همراه شده؛ این در حالی است که اغلب سرمایه‌گذاران با اشاره به اطلاعیه اخیر بورس کالا مبنی بر لغو ممنوعیت اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده، آرامش در روزهای آینده را محتمل می‌دانند. آنان معتقدند: طبیعی است که بازار با تدابیر بورس کالا و اراده بورس مبنی بر حمایت از بازار آتی در روزهای آینده بهتر شود، اما برخی بر این باورند با توجه به التهاب‌ها در بازار ارز و سکه، احتمال تصمیمات مقطعی و موقتی که به مصلحت سرمایه‌گذاران باشد در روزهای آینده وجود خواهد داشت.

دیروز همزمان با رفع محدودیت‌های مربوط به یک طرفه بودن معاملات، در همان ساعت ابتدایی معاملات صف‌های خرید سنگینی تشکیل شد که به نظر می‌رسد عدم تغییر قیمت‌ها در مبادلات روز پنج شنبه بعید نباشد مگر اینکه تغییرات بازار ارز و سکه در بازار داخلی و افت و خیز قیمت طلای جهانی روند قیمت‌ها را بیشتر به سمت نزول هدایت کند. تحلیلگران انتشار برخی اخبار مبنی بر بهبود روابط بین ایران و ایالات متحده را که از رویترز اعلام شده تا حدودی نادرست تعبیر کرده اند و بر این باورند گزینه‌های اعلام شده از سوی کاخ سفید همانند قبل بوده و اختلافات از سوی دو طرف همچنان وجود دارد. به نظر می‌رسد بازار طی چند روز گذشته بیشتر متاثر از بازار ارز حرکت کرده و تغییرات نرخ ارز عنصر مهم تری در بازارها باشد. این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها از راه‌اندازی بورس ارز و تاخیر و سختگیری‌ها در اتاق مبادلات ارزی همچنان سرمایه‌گذاران را با تردید همراه کرده و در صورتی که دولت در زمینه اعطای ارز به سرمایه‌گذاران جدی نباشد و برای وارد‌کنندگان تمامی ارز مورد نظر را در اختیار آنان قرار ندهد چه بسا التهاب در بازار همچنان وجود داشته باشد. البته بازار آتی متناسب با بازار نقدی تغییرات مشابهی خواهد داشت.

در مجموع برای مبادلات دیروز با تشکیل صف خرید، قیمت سکه در بازار آتی با ثبت دامنه مثبت ۵ درصدی همراه شد؛ به طوری که قیمت سکه سررسید مهرماه با افزایش ۹۹/۴ درصدی یک میلیون و ۳۴۷ هزار تومان، سررسید آذرماه با افزایش ۵ درصدی یک میلیون و ۳۸۷ هزار تومان و سررسید دی‌ماه با افزایش ۹۷/۴ درصدی یک میلیون و ۴۳۶ هزار تومان شد.